null Begeleidingsvaardigheden helpen bij efficiënt leren in leernetwerken

OW_13091_AutonomieStructuur_head_large.jpg
Leren
Begeleidingsvaardigheden helpen bij efficiënt leren in leernetwerken
Steeds meer mensen gebruiken online leernetwerken om zich verder te ontwikkelen. Maar vooral bij complexe taken zijn leernetwerken onvoldoende in staat om kennisdeling efficiënt te organiseren. Onderzoekster Ya-Ping Hsiao ontdekte dat deelnemers met onderwijsgerelateerde vragen efficiënter leren als ze in contact worden gebracht met deelnemers met goede begeleidingsvaardigheden. Die geven betere feedback en motiveren de vragensteller meer dan deelnemers met alleen veel inhoudelijke kennis. Ya-Ping Hsiao promoveert op vrijdag 23 september 2016 aan de Open Universiteit. De titel van haar proefschrift luidt: ‘Peer support to facilitate knowledge sharing on complex tasks'.

Kennis delen

Een leernetwerk is een online sociaal netwerk waarin deelnemers op een informele manier van elkaar kunnen leren over een specifiek onderwerp. Het is de bedoeling dat deelnemers actieve, zelfsturende, en enthousiaste kennisdelers worden. Ze beantwoorden vragen, geven advies, nemen deel aan discussies, enzovoorts. Maar de infrastructuur van deze leernetwerken biedt vaak onvoldoende voorzieningen om het delen van kennis te ondersteunen, vooral als het gaat om complexe taken. Het verzamelen van kennis kost de deelnemers daardoor veel moeite. Ya-Ping (Amy) Hsiao onderzocht hoe je de wederzijdse hulp van deelnemers zo kunt organiseren dat de extra belasting binnen de perken blijft.

Vaardig in begeleiding

Ya-Ping Hsiao richtte zich onder meer op de vraag bij welke vorm van ondersteuning deelnemers die voor een complexe taak staan het meeste baat hebben. Is het uitwisselen van kennis voldoende? Of heeft een vraagsteller meer aan iemand die goed kan begeleiden bij het verzamelen en structureren van kennis en die stimuleert tot nadenken? Hsiao ontdekte dat deelnemers efficiënter leren en handelen bij complexe taken als ze worden geholpen bij het structureren en organiseren van hun bestaande kennis. Het is dus belangrijk dat deelnemers met vragen in contact gebracht worden met deelnemers met goede begeleidingsvaardigheden. Die geven betere feedback en motiveren de vraagstellers meer om hun werk nog eens te herzien. Online leernetwerken, maar ook docenten in de klas die leerlingen stimuleren elkaar te helpen, doen er daarom goed aan enerzijds studenten in kaart te brengen met begeleidingsvaardigheden en anderzijds mogelijkheden aan te bieden om deze vaardigheden verder te ontwikkelen.

Over Ya-Ping Hsiao

Ya-Ping (Amy) Hsiao (Kaohsiung County, Taiwan, 1976) studeerde Chinese taal en literatuuronderwijs aan de National University of Tainan in Taiwan. In 2002 behaalde zij er haar mastergraad in Onderwijs met een specialisatie in Psychometrie. In vervolg hierop behaalde zij masters in de Toegepaste taalwetenschap aan de Universiteit van Edinburgh in 2004 en Pedagogische wetenschappen en technologie aan de Universiteit Twente in 2007. Van 2009 tot 2014 werkte zij als promovenda aan het Welten-instituut van de Open Universiteit. Niet alleen onderzocht zij peer learning benaderingen ten behoeve van haar promotieonderzoek, maar zij past deze ook toe in haar eigen onderwijs als docente Chinese taal aan de Universiteit van Tilburg waar zij sinds 2008 werkzaam is. Aan dezelfde universiteit werkt zij tevens als toetsdeskundige.

Promotie

Ya-Ping (Amy) Hsiao verdedigt haar proefschrift ‘Peer support to facilitate knowledge sharing on complex tasks' op vrijdag 23 september 2016 om 13.30 uur aan de Open Universiteit in Heerlen. Haar promotor is prof. dr. Peter Sloep en de co-promotores zijn dr. Jan van Bruggen en dr. ir. Francis Brouns, allen van de Open Universiteit.