null Iedereen haat directe instructie terwijl het werkt

OW_Blog_PaulKirschner_13983_head_large.jpg
Leren
Iedereen haat directe instructie terwijl het werkt
Paul A. Kirschner, Universiteitshoogleraar aan de Open Universiteit en hoogleraar onderwijspsychologie, heeft de Fons van Wieringenprijs 2019 voor de beste onderwijsblog van 2018 gewonnen. De titel van zijn bekroonde blog is 'Iedereen haat directe instructie (maar het werkt)'. 'In het geweld van het gepersonaliseerde leren een verademing om te lezen', aldus de jury.

Uit het juryrapport

Kirschner pleit in zijn bekroonde blog niet om een 'pratend hoofd' voor de klas, en ook niet om het geven van colleges. Het feit dat hij zich daar zo tegen in moet dekken, geeft al iets bloot van het belang van dit thema. Heldere, directe instructie gegeven door een betrokken en goed geschoolde docent is het geheim van goed onderwijs. Dat hoeft echter volgens Kirschner geen geheim te blijven. Hij geeft aan dat iedereen directe instructie haat (iedereen? – dat is de onevenwichtigheid in zijn scherpe blog, waardoor je wel gaat lezen). Kirschner toont aan de hand van meta-analyses aan dat directe instructie op alle fronten positief werkt: positief effect op leren, docenten en ouders, en het doet geen afbreuk aan leerlingattitudes, zelfbeeld en gedrag. In het geweld van het gepersonaliseerde leren een verademing om te lezen.

Soms provocatief, altijd glashelder, vaak ondersteunend

Het is de derde keer dat deze blogprijs wordt uitgereikt. Vorig jaar stond Paul Kirschner ook al op de lijst met nominaties. En niet zonder reden, aldus de jury. Kirschners blogs doen op verschillende manieren stof opwaaien. Ze bespreken onderwijsgerelateerde onderwerpen die dringend besproken moeten worden en die gebaseerd zijn op gedegen onderzoek. Soms zijn ze provocatief, altijd glashelder en vaak ondersteunend (op concrete wijze) voor onderwijsprofessionals.