Lees voor

Zoeken

Zoeken

Topic: Brein, levensstijl en leren

Wat is het effect van voeding, lichaamsbeweging, slaap, motivatie, stress, etc. op leren en cognitie? Spelen dit soort factoren in verschillende levensfasen een andere rol? Welke praktische adviezen en interventies kunnen we uit onderzoek halen?

Dit thema richt zich op de psychobiologische determinanten van leren en cognitie in levenslang perspectief. Psychobiologische determinanten zijn bijvoorbeeld:

  • slaap
  • vitaliteit
  • vermoeidheid
  • voeding
  • motivatie
  • stress
  • lichamelijke beweging

Centrale onderzoeksvraag is steeds: wat zijn de effecten van deze determinanten op leren en cognitieve vaardigheden?
De onderzoeksresultaten worden vertaald in adviezen en interventies waar de samenleving wat aan heeft.

Voorbeelden van onderzoek rond dit topic

  • Food2Learn (lopend onderzoek)
    Vervolgonderzoek gebaseerd op bloedonderzoek: Klopt het dat de aanwezigheid in het bloed van voldoende omega-3 vetzuren (zoals die in vis zitten) ervoor zorgt dat gezonde jongeren beter in hun vel zitten en beter presteren op school?
  • Vis eten en schoolprestaties (afgerond onderzoek)
    Klopt het dat het eten van vis ervoor zorgt dat jongeren minder moe zijn, lekkerder in hun vel zitten en beter presteren op school? Onderzoek gebaseerd zelfrapportage en niet op bloedonderzoek.
  • Effect van cafeïne en leeftijd op vermoeidheid en leerprestaties bij docenten (lopend onderzoek)
    Wat is het effect van cafeïne op vermoeidheid en leerprestaties bij docenten? Is er verschil tussen jonge en oudere docenten? Wie kost het meer mentale energie om voor de klas te staan: de jongere of de oudere docent? Helpt koffie hen de dag door?
  • Effect van bewegen en slapen op leerprestaties (lopend onderzoek)
    (Grootschalig Onderzoek naar de Activiteiten van Limburgse Scholieren', de GOALS-studie) 
    Klopt het dat kinderen die vaak sporten, op de fiets naar school gaan en voldoende slapen, makkelijker én beter leren?
  • Gym2Learn (lopend onderzoek)
    Wat is het effect van alle dagen gym op cognitie, motivatie, zelfvertrouwen, stemming, visuele aandacht (gemeten door de oogbewegingen te registreren) en schoolcijfers?
  • Onderzoek naar de determinanten van formeel levenslang leren (lopend onderzoek)
    (‘Adult Learning Open University Determinants Study', de ALOUD-studie)
    Waarom rondt die 65-jarige man zijn studie wel succesvol af, terwijl die 24-jarige dame er na twee jaar het bijltje bij neergooit? In welke factoren verschillen deze twee personen van elkaar, behalve geslacht en leeftijd? Hoe kun je beide partijen naar een succesvol einde brengen?

Voorbeelden van andere activiteiten

Contactpersoon

Renate de Groot

Zie ook