Lees voor

Zoeken

Zoeken

Maarten de Laat: netwerkleren beter zichtbaar maken en erkennen

Nieuwsbericht 30-11-12Nieuwsoverzicht
<p class="c1">Netwerkleren van leraren beter zichtbaar maken zodat het ook kan worden erkend als vorm van professionaliseren. Dat ziet prof.

Netwerkleren van leraren beter zichtbaar maken zodat het ook kan worden erkend als vorm van professionaliseren. Dat ziet prof. dr. Maarten de Laat van LOOK als een belangrijke uitdaging van zijn leerstoel 'De leraar als lerende netwerker in de sociale ruimte'. Op vrijdag 7 december 2012 houdt hij zijn oratie.


Onzichtbare processen zichtbaar maken

Netwerkleren is niets nieuws, het gebeurt allang, stelt De Laat meteen vast. 'Natuurlijk delen leraren nu al kennis met elkaar, zoeken ze elkaar op om problemen op te lossen. Maar wat leraren in de dagelijkse praktijk (informeel) met elkaar ontwikkelen en leren blijft vaak onzichtbaar en wordt niet erkend als vorm van professionaliseren.'
De vraag is: hoe maak je zulke onzichtbare processen zichtbaar? De Laat: 'Wat we met ons onderzoek vooral willen doen, is netwerkleren beter zichtbaar maken en ondersteunen, de herkenning daarvan vergroten en de waarde die netwerkleren oplevert expliciet maken. Dat doen we met onderzoeksinstrumenten die daarvoor ontwikkeld zijn. Verder is het wetenschappelijk gezien interessant te onderzoeken hoe leraren als professionals hun relaties gebruiken om werkgerelateerde problemen op te lossen, om te leren en zich te ontwikkelen. En hoe zulke relaties zich ontwikkelen en wat ze betekenen.'

Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek

Dergelijk onderzoek is, geheel volgens de LOOK-filosofie, praktijkgericht wetenschappelijk. Niet alleen wetenschappelijk, maar ook aansluitend bij de onderwijspraktijk, dus onderzoek dat in samenwerking met leraren wordt uitgevoerd. Drie sleutelwoorden zijn daarbij van belang: participatie, co-creatie en innovatie. Samen met leraren problemen onderzoeken, nadenken over oplossingen en die uitwerken. En die innovatieve oplossingen leveren ook weer generieke kennis op voor het hele onderwijsveld.

Formeel erkennen van informeel leren

Wat volgens De Laat altijd een vereiste is, is dat netwerkleren wordt ingebed in de school, dat de schoolleiding erbij betrokken is. Als het management het niet oppikt, dan werkt het niet, merkt hij op. 'Wat ik zou willen is een formele erkenning van informeel leren. Dat de schoolleiding het herkent en erkent als leraren met nieuwe dingen bezig zijn of oplossingen hebben gevonden voor problemen en die leraren aanmoedigt om dat via netwerkleren met anderen te delen. En dat ze dat netwerkleren faciliteert en naderhand informeert of het ook werkt, niet meer of minder.'
Dat is iets heel anders het formaliseren van informeel leren, waar De Laat grote moeite mee heeft. 'Als bijvoorbeeld de schoolleiding ontdekt dat netwerkleren interessant is en vervolgens gaat kijken naar het budget en de agenda en dan besluit dat we elke woensdag verplicht gaan netwerkleren. Daar ben ik geen voorstander van. Het moet wel bottom up en informeel blijven. Netwerkleren leer je door het te doen, niet via voorschriften.'

Oratie bijwonen

De Laat houdt zijn inaugurele rede 'Enabling professional development networks. How connected are you?' op vrijdag 7 december 2012 om 13.30 uur bij de Open Universiteit in Heerlen. U kunt zich aanmelden om bij de oratie aanwezig te zijn op de website van de Open Universiteit.

Lees ook het persbericht.



Netwerkleren van leraren beter zichtbaar maken zodat het ook kan worden erkend als vorm van professionaliseren. Dat ziet prof. dr. Maarten de Laat van LOOK als een belangrijke uitdaging van zijn leerstoel 'De leraar als lerende netwerker in de sociale ruimte'. Op vrijdag 7 december 2012 houdt hij zijn oratie.

">