Lees voor

Zoeken

Zoeken

Inaugurele rede Marcel van der Klink bij Zuyd Hogeschool

Agenda item 15-06-12 Agendaoverzicht
Op vrijdag 15 juni 2012 spreekt dr. Marcel van der Klink zijn inaugurele rede uit als lector bij Zuyd Hogeschool. Voorafgaand aan de rede bestaat de mogelijkheid om een workshop te volgen. Van der Klink, onderzoeker bij CELSTEC, is als lector verbonden met het lectoraat 'Professionalisering van het Onderwijs' van Zuyd Hogeschool.

Het lectoraat

Het lectoraat Professionalisering van het Onderwijs stimuleert onderzoekend opleiden in het hbo-onderwijs en doet onderzoek naar de betekenis daarvan voor de hbo-docent. In het lectoraat staat de relatie tussen het hbo-onderwijs en de beroepspraktijk centraal. Samen met de opleidingen onderzoekt het lectoraat de wijze waarop we in het hbo het leren op school en in de beroepspraktijk goed met elkaar kunnen verbinden.

Workshops

Voorafgaand aan de inaugurale rede bestaat de mogelijkheid om een workshop te volgen. Deelnemers kunnen kiezen uit de volgende workshops0:

  • Een levenlang leren: de rol van online netwerken
    prof. Peter Sloep, Open Universiteit
  • Succesvolle docententeams: waarom en hoe?
    drs. Mieke Koeslag-Kreunen, Hogeschool Zuyd
  • Hoe kan je informeel leren gebruiken in je loopbaan?
    dr. Jo Boon en dr. Kathleen Schlusmans, Open Universiteit
  • Sociaal Kapitaal als motor van complexe onderwijsinnovatie
    drs. Corry Ehlen, voormalig medewerker Hogeschool Zuyd
  • Zin in professionalisering: Wat stimuleert en belemmert docenten?
    Peggy Lambriex Msc, Hogeschool Zuyd
  • Heeft het volgen van een master voor hbo-docenten zin?
    prof. Els Boshuizen, Open Universiteit en Dr. Anja Swennen, Vrije Universiteit Amsterdam

Voor meer informatie over rede en workshops kunt u terecht op de website van Zuyd Hogeschool.

Over Marcel van der Klink

Dr. Marcel van der Klink (1962) is universitair hoofddocent bij het Centre for Learning Sciences and Technology (CELSTEC) van de Open Universiteit en sinds augustus 2011 lector 'Professionalisering van het Onderwijs' bij Zuyd Hogeschool. Zijn werk omvat projecten op het terrein van werkplekleren, competentiegericht opleiden, e-learning en assessment. Hij studeerde andragogiek, differentiatie volwasseneneducatie, aan de Radboud Universiteit. In 1999 promoveerde hij op een studie naar opleiden op de werkplek aan de Universiteit Twente. In zijn onderzoek ligt het accent op het (informele) leren van werknemers in de werksituatie.