Lees voor

Zoeken

Zoeken

Persberichten

Veni-subsidie voor onderzoek naar Taal in de rechtszaal

Dr. Anita Eerland van de faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen heeft een Veni-subsidie gekregen van NWO voor haar onderzoek naar Taal in de rechtszaal. Ze is een van de 152 talentvolle jonge onderzoekers die dankzij een Veni de komende jaren hun onderzoeksplan kunnen realiseren.

Nieuwe hoogleraar E-Business

Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft dr. ir. Johan Versendaal benoemd tot bijzonder hoogleraar E-Business bij de faculteit Management, science and technologie. De omvang van de leerstoel is 0,2 fte voor een periode van vijf jaar. De benoeming gaat in per 1 juni 2014.

Paquita Pérez Salgado nieuwe houder UNESCO-leerstoel bij OU

UNESCO, de organisatie voor onderwijs, wetenschap, cultuur en communicatie van de Verenigde Naties, heeft de UNESCO-leerstoel Knowledge Transfer for Sustainable Development Supported by ICTs bij de Open Universiteit verlengd. De nieuwe leerstoelhouder is hoogleraar Paquita Pérez Salgado. Ze zal onder meer onderzoeken waarom mensen wel of niet milieuvriendelijk handelen; er blijken namelijk grote regionale, sociale en culturele verschillen te zijn.

Vijfde jaar op rij beste cijfer voor OU in Nationale Studenten Enquête

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar kennen studenten van de Open Universiteit hun studie het beste cijfer toe van alle wo-studenten in Nederland. Dit blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2014, die vandaag, 22 mei 2014, openbaar worden. De tevredenheidscore over de studie in het algemeen bedraagt 4.27 op een schaal van 5, tegen een gemiddelde score van 3.98 van alle universiteiten.

Eredoctoraat voor Neelie Kroes en Frits van Oostrom

De Open Universiteit reikt op 26 september 2014, tijdens de viering van haar zesde lustrum, een eredoctoraat uit aan eurocommissaris Neelie Kroes en de Utrechtse universiteitshoogleraar Frits van Oostrom. Beiden hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het toegankelijk maken van wetenschappelijke kennis.

‘Tussen droom en daad…’ mooiste Onvergankelijke Zin

'Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren' van Willem Elsschot is verkozen tot mooiste 'Onvergankelijke zin uit de Nederlandse literatuur'. De verkiezing werd georganiseerd door het Erfgoedplatform van de Open Universiteit. Leonieke Vermeer van het Erfgoedplatform:...

Benoeming Marjolein van Asselt als lid Raad van toezicht Open Universiteit

De minister van Onderwijs, cultuur en wetenschap, Jet Bussemaker, heeft hoogleraar Marjolein van Asselt benoemd als lid van de Raad van toezicht van de Open Universiteit. De Raad van toezicht wilde als vijfde lid graag een gerenommeerde wetenschapper die actief is op de interface tussen wetenschap en beleid. Van Asselt heeft bovendien een uitdagende visie op de rol van universiteiten in de samenleving. De benoeming gaat in op 1 mei 2014 voor een periode van vier jaar. De andere leden van de Raad van toezicht zijn: Annie Brouwer (voorzitter), Pauline Bieringa, Jo van Engelen en Peter Valks.

Op zoek naar de ‘onvergankelijke zinnen’ uit de Nederlandse literatuur

Het Erfgoedplatform van de Open Universiteit organiseert de verkiezing van de mooiste ‘Onvergankelijke zinnen uit de Nederlandse literatuur’. Wat is uw favoriete zin uit ons literair erfgoed? Op de website van het Erfgoedplatform kunt u uw stem uitbrengen. Wordt het ‘Alles van waarde is weerloos’? Of ‘Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren’? Of misschien: ‘Tom Poes verzin een list’?

Open Universiteit: Onderzoek naar woordenschat basisschoolleerlingen

Hoe kunnen we de woordenschat van basisschoolleerlingen vergroten? Dit is de vraag die vier scholen van BOOR (Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam) en onderzoekers van drie Nederlandse universiteiten waaronder de Open Universiteit zullen onderzoeken. De Programmaraad Praktijkgericht Onderzoek van NRO/NWO heeft een subsidie toegekend voor dit onderzoek. Dr. G. Camp, onderzoeker bij het Welten-Instituut, is de kartrekker van dit project. Voor het uitvoeren van het onderzoek zal een postdoc bij het Welten-Instituut worden aangesteld.

Onderzoek maakt zichtbaar dat tussentijds toetsen leidt tot gerichter studeren

Als leerlingen na een tussentijdse toets de stof opnieuw doornemen, besteden ze extra aandacht aan de onderdelen waarop ze slecht scoorden. Ze studeren dus gerichter, met betere resultaten op de eindtoets als gevolg. Dat blijkt uit het onderzoek dat Kim Dirkx uitvoerde bij leerlingen in het voortgezet onderwijs in Nederland en Duitsland. Dat deed ze onder andere met oogbewegingsregistratie. Dirkx, onderzoekster bij het Welten-instituut, verdedigt haar proefschrift Putting the Testing-effect to the Test op 11 april 2014 om 16.00 uur bij de Open Universiteit in Heerlen.