Lees voor

Zoeken

Zoeken

Persberichten

Werkstress en werkplekleren in tijden van herstructurering

Herstructureringen op het werk zorgen voor stress en een afname van vitaliteit bij medewerkers. Maar de negatieve effecten zijn minder als werknemers voldoende mogelijkheden krijgen om te leren door te reflecteren en te experimenteren op het werk. Dat is een van de conclusies van het promotieonderzoek van Irina Nikolova. Ze onderzocht de relaties tussen professioneel leren en welzijn op het werk in tijden van herstructurering. Donderdag 28 mei 2015 verdedigt ze haar proefschrift bij de Open Universiteit in Heerlen.

NRO financiert vijfjarig onderzoek OU en UU naar open online onderwijs

Onderzoekers van de Open Universiteit en Universiteit Utrecht gaan vijf jaar lang onderzoek doen naar open en online hoger onderwijs. Het onderzoek moet leiden tot wetenschappelijk onderbouwde, praktische adviezen voor de onderwijspraktijk over het aanbieden van dit type onderwijs en over de strategische impact voor de organisatie.

Dennis Bams nieuwe hoogleraar Financieel Risico Management

Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft prof. dr. W.F.M. Bams benoemd tot hoogleraar Financieel Risico Management bij de faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit. De aanstelling gaat in op 1 mei 2015 en heeft een omvang van 0,2 fte voor een periode van vijf jaar.

Officiële erkenning effectiviteit OU-beweegprogramma 50-plussers

Het beweegprogramma Actief Plus, ontwikkeld door de vakgroep Gezondheidspsychologie van de Open Universiteit, is door de erkenningscommissie Sport & Bewegen erkend als een effectieve interventie, met goede aanwijzingen. Actief Plus heeft tot doel het beweeggedrag van 50-plussers te...

MVO-standaarden kunnen makkelijk leiden tot greenwashing

Terwijl standaarden zoals ISO 26000 en het United Nations Global Compact zijn bedoeld om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te bevorderen, kunnen zij makkelijk leiden tot het tegenovergestelde. Bedrijven en organisatie kunnen zich groener of maatschappelijk verantwoorder voor doen dan...

Nieuw MOOC-ontwerp ondersteunt professioneel leren

Professionals maken wereldwijd steeds vaker gebruik van gratis online cursussen, zoals MOOC's. Maar de aangereikte kennis sluit vaak niet goed aan op de directe leerbehoefte, en belangrijke vaardigheden rond het samenwerken kunnen nauwelijks ontwikkeld worden. Onderzoeker Howard Spoelstra...

Boekpresentatie: Rotterdam en het bombardement

Op 14 mei 2015 wordt door s Susan Hogervorst en Patricia van Ulzen het eerste exemplaar van hun boek ‘Rotterdam en het bombardement: 75 jaar herinneren en vergeten’ aangeboden aan burgemeester Aboutaleb van Rotterdam.

Kunstverzameling Geaarde kunst pas na 70 jaar getoond aan publiek

Op vrijdag 24 april 2015 organiseren de Open Universiteit en het Museum Arnhem een symposium om met geïnteresseerde kunsthistorici en studenten kennis en inzichten met elkaar uit te wisselen en zich verder in het onderwerp 'Geaarde Kunst' te verdiepen.

Marco Kalz, nieuwe hoogleraar Open Education

Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft dr. Marco Kalz benoemd tot hoogleraar Open Education bij de faculteit Management, Science & Technology. Kalz is van mening dat open onderwijs dé kans is, om onderwijs te internationaliseren en onderwijsaanbod over de grenzen heen te realiseren. De benoeming is ingegaan op 1 april 2015.

Leerlingen Sint-Janscollege presenteren hun project op internationale conferentie

Dit schooljaar hebben de eerstejaars leerlingen van het Sint-Janscollege gewerkt aan het project Kolonie op Mars. Ze onderzochten wat er allemaal nodig is om een kolonie op Mars te stichten. Dat deden ze ondersteund door een model voor ontdekkend leren en de weSPOT leeromgeving ontwikkeld door het Welten-instituut. Gewapend met die kennis, ontwierpen ze die Kolonie op Mars. De Open Universiteit werkte samen met het Sint-Janscollege aan dit project. Op 16 april 2015 presenteren ze hun kolonies aan docenten uit Nederland, Engeland en Duitsland op de grensoverschrijdende OPEDUCA conferentie.