Lees voor

Zoeken

Zoeken

Onderzoeksnieuws

Promotie: MVO-standaarden kunnen makkelijk leiden tot greenwashing

23-04-15 Nieuwsbericht
Terwijl standaarden zoals ISO 26000 en het United Nations Global Compact zijn bedoeld om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te bevorderen, kunnen zij makkelijk leiden tot het tegenovergestelde. Bedrijven en organisatie kunnen zich groener of maatschappelijk verantwoorder voor doen dan dat zij in werkelijkheid zijn. 'Veel MVO-standaarden kunnen makkelijk tot greenwashing leiden', aldus Lars Moratis. Moratis verdedigt op vrijdag 1 mei 2015 zijn proefschrift 'Standardizing a better world?' aan de Open Universiteit in Heerlen. In zijn proefschrift analyseert en reflecteert hij kritisch op diverse MVO-standaarden.
Terwijl standaarden zoals ISO 26000 en het United Nations Global Compact zijn bedoeld om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te bevorderen, kunnen zij makkelijk leiden tot het tegenovergestelde. Bedrijven en organisatie kunnen zich groener of maatschappelijk verantwoorder voor doen dan dat zij in werkelijkheid zijn. 'Veel MVO-standaarden kunnen makkelijk tot greenwashing leiden', aldus Lars Moratis. Moratis verdedigt op vrijdag 1 mei 2015 zijn proefschrift 'Standardizing a better world?' aan de Open Universiteit in Heerlen. In zijn proefschrift analyseert en reflecteert hij kritisch op diverse MVO-standaarden. lees verder

Onderwijsinstellingen kunnen volwassenen beter ondersteunen in leerambities

14-04-15 Nieuwsbericht
In levenlang leren zijn er net zoveel leerwensen als lerenden. Onderwijsinstellingen moeten daarom veel meer dan nu rekening houden met individuele kenmerken en persoonlijke voorkeuren van hun volwassen studenten. Ze moeten zorgen voor meer flexibiliteit in hun aanbod en meer aandacht voor informeel leren. Zo geven ze meer vrijheid om persoonlijke leerambities te plannen, uit te voeren en te beheren. Tijdens zijn promotie op 17 april 2015 aan de Open Universiteit presenteert Henry Hermans een online leersysteem, dat onderwijsinstellingen hierbij kan ondersteunen.
In levenlang leren zijn er net zoveel leerwensen als lerenden. Onderwijsinstellingen moeten daarom veel meer dan nu rekening houden met individuele kenmerken en persoonlijke voorkeuren van hun volwassen studenten. Ze moeten zorgen voor meer flexibiliteit in hun aanbod en meer aandacht voor informeel leren. Zo geven ze meer vrijheid om persoonlijke leerambities te plannen, uit te voeren en te beheren. Tijdens zijn promotie op 17 april 2015 aan de Open Universiteit presenteert Henry Hermans een online leersysteem, dat onderwijsinstellingen hierbij kan ondersteunen. lees verder

Leerlingen Sint-Janscollege presenteren hun project op internationale conferentie

14-04-15 Nieuwsbericht
Dit schooljaar hebben de eerstejaars leerlingen van het Sint-Janscollege gewerkt aan het project Kolonie op Mars. Ondersteund door een model voor ontdekkend leren en de weSPOT leeromgeving ontwikkeld door het Welten-instituut hebben ze onderzocht wat er allemaal nodig is om een kolonie op Mars te stichten. Gewapend met die kennis, ontwierpen ze die Kolonie op Mars. Op 16 april 2015 presenteren ze hun kolonies aan docenten uit Nederland, Engeland en Duitsland op de grensoverschrijdende OPEDUCA conferentie.
Dit schooljaar hebben de eerstejaars leerlingen van het Sint-Janscollege gewerkt aan het project Kolonie op Mars. Ondersteund door een model voor ontdekkend leren en de weSPOT leeromgeving ontwikkeld door het Welten-instituut hebben ze onderzocht wat er allemaal nodig is om een kolonie op Mars te stichten. Gewapend met die kennis, ontwierpen ze die Kolonie op Mars. Op 16 april 2015 presenteren ze hun kolonies aan docenten uit Nederland, Engeland en Duitsland op de grensoverschrijdende OPEDUCA conferentie. lees verder

Marco Kalz, nieuwe hoogleraar Open Education

14-04-15 Nieuwsbericht
Het College van bestuur heeft dr. Marco Kalz benoemd tot hoogleraar Open Education bij de faculteit Management, Science & Technology. Kalz is van mening dat open onderwijs dé kans is, om onderwijs te internationaliseren en onderwijsaanbod over de grenzen heen te realiseren. Voor onze regio zijn de kansen extra groot, want door open onderwijs kunnen we de drie landen in de Euregio nog beter met elkaar verbinden. De leerstoel heeft een omvang van 0,4 fte voor een periode van vier jaar. De benoeming is ingegaan op 1 april 2015.
Het College van bestuur heeft dr. Marco Kalz benoemd tot hoogleraar Open Education bij de faculteit Management, Science & Technology. Kalz is van mening dat open onderwijs dé kans is, om onderwijs te internationaliseren en onderwijsaanbod over de grenzen heen te realiseren. Voor onze regio zijn de kansen extra groot, want door open onderwijs kunnen we de drie landen in de Euregio nog beter met elkaar verbinden. De leerstoel heeft een omvang van 0,4 fte voor een periode van vier jaar. De benoeming is ingegaan op 1 april 2015. lees verder

Dr. Agnes Scholing bijzonder hoogleraar Psychotherapie

07-04-15 Nieuwsbericht
Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft dr. Agnes Scholing benoemd tot bijzonder hoogleraar Psychotherapie in de context van wetenschap-werkveld-onderwijs. Deze leerstoel bij de faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen is ingesteld in samenwerking met RINO Zuid en heeft een omvang van 0,2 fte. De benoeming gaat in per 1 mei 2015. Met ingang van dezelfde datum is zij benoemd tot hoofdopleider psychotherapie bij RINO Zuid.
Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft dr. Agnes Scholing benoemd tot bijzonder hoogleraar Psychotherapie in de context van wetenschap-werkveld-onderwijs. Deze leerstoel bij de faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen is ingesteld in samenwerking met RINO Zuid en heeft een omvang van 0,2 fte. De benoeming gaat in per 1 mei 2015. Met ingang van dezelfde datum is zij benoemd tot hoofdopleider psychotherapie bij RINO Zuid. lees verder

Willem Buijink nieuwe hoogleraar Accounting

07-04-15 Nieuwsbericht
Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft per 1 april 2015 prof. dr. W.F.J. Buijink benoemd tot hoogleraar Accounting bij de faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit. De aanstelling heeft een omvang van 0,2 fte voor een periode van drie jaar, waarvan de eerste helft van deze periode via een detachering vanuit de Universiteit van Tilburg.
Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft per 1 april 2015 prof. dr. W.F.J. Buijink benoemd tot hoogleraar Accounting bij de faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit. De aanstelling heeft een omvang van 0,2 fte voor een periode van drie jaar, waarvan de eerste helft van deze periode via een detachering vanuit de Universiteit van Tilburg. lees verder

Het Co-Creatie-Wiel: een instrument voor succesvolle innovatieprojecten

07-04-15 Nieuwsbericht
Corry Ehlen, buitenpromovenda bij het Welten-instituut, ontwikkelde in haar promotieonderzoek het Co-Creatie-Wiel. Dit instrument bevat twaalf mechanismen voor succesvolle innovatieprojecten waarin onderwijs, bedrijfsleven en overheid samenwerken. Op vrijdag 20 maart 2015 verdedigt ze haar proefschrift Co-Creation of Innovation bij de Open Universiteit in Heerlen.
Corry Ehlen, buitenpromovenda bij het Welten-instituut, ontwikkelde in haar promotieonderzoek het Co-Creatie-Wiel. Dit instrument bevat twaalf mechanismen voor succesvolle innovatieprojecten waarin onderwijs, bedrijfsleven en overheid samenwerken. Op vrijdag 20 maart 2015 verdedigt ze haar proefschrift Co-Creation of Innovation bij de Open Universiteit in Heerlen. lees verder
1|