Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
$altText
Certified Professional Program Onderwijsinnovatie
Onderwijswetenschappen | 20 studiepunten (EC) | Voor dit product gelden ingangseisen
Code CPPOWI
Prijs € 6495
Wil jij als (aankomend) leidinggevende je innovatiepotentieel verbeteren? Het CPP Onderwijsinnovatie is een praktijkgericht programma op academisch niveau. Wanneer je op zoek bent naar een mix tussen praktijk en theorie en graag het geleerde in praktijk wil brengen, is dit het programma voor jou!

Algemeen

Beschrijving

Onderwijsinstellingen opereren binnen een dynamische maatschappelijke context. Ontwikkelingen als digitalisering, het dreigende lerarentekort, verschillende -soms tegenstrijdige- eisen en wensen van belanghebbenden en veranderende opvattingen over didactiek doen een beroep op het innovatiepotentieel van onderwijsinstellingen, hun organisatieonderdelen en hun medewerkers. Er zijn zelfs trends die kunnen leiden tot nieuwe ‘business modellen’ voor het onderwijs. Tegelijkertijd is het onderwijs bij uitstek een ‘winkel’ die tijdens ‘de verbouwing’ open blijft, en waar de werkdruk hoog is. Binnen deze context zullen onderwijsinstellingen doelstellingen op het gebied van kwaliteit en een brede toegankelijkheid voor een steeds diverse wordende doelgroep moeten zijn te realiseren. Samenwerking met diverse betrokkenen is daarbij van groot belang.
 
Sinds enkele decennia is er veel aandacht voor ‘Onderwijsinnovatie’. Het hoofddoel van “Onderwijsinnovatie” is het verbeteren van het innovatiepotentieel van (aankomende) leidinggevenden binnen onderwijsorganisaties waardoor zij beter in staat zijn hun doelstellingen te behalen. De kennis ten aanzien van wat er nodig is om onderwijsinnovaties te realiseren is de laatste jaren flink toegenomen. Onderwijsinnovaties voltrekken zich op verschillende niveaus zoals onderwijsbeleid, de onderwijsorganisatie, het curriculum en de leersituatie zelf. Er is veel bekend over top-down en bottom-up aanpakken en over het belang van de menselijke factor bij onderwijsinnovaties. Deze menselijke factor heeft onder meer betrekking op de rol van leiding geven, op het motiveren van docenten en over het betrekken van lerende.
Het CPP is ontworpen met en voor betrokken en ondernemende professionals die bij of voor instellingen werken. Het programma is gericht op het verstevigen van het eigen innovatiepotentieel.
 
In de opleiding verbind je wetenschappelijke kennis met je eigen praktijk gefaciliteerd door docenten die zowel over de laatste academische inzichten beschikken als een stevige praktijkervaring meebrengen.

Studieduur

Het CPP Onderwijsinnovatie kent met een omvang van 20 ec een studiebelasting van circa 560 uur. Je krijgt 14 maanden inschrijfrechten en kunt daarbinnen zelf bepalen waar, wanneer en in welk tempo je studeert. Wij adviseren om minimaal 12 uur per week voor je studie vrij te maken.
 
Een losse module heeft een omvang van 5 ec en een studiebelasting van circa 140 uur. Hiervoor krijg je 6 maanden inschrijfrechten en ook hier geldt dat je daarbinnen zelf kunt bepalen waar, wanneer en in welk tempo je studeert.

Diploma

Het CPP Onderwijsinnovatie is onderdeel van yOUrMBA, een praktijkgerichte MBA opleiding op academisch niveau. Het CPP Onderwijsinnovatie is echter ook los te volgen. Dit geldt tevens voor de losse modulen, die onderdeel zijn van dit CPP.
Na succesvolle afronding van de 4 (losse) modulen ontvang je een Certified Professional Program diploma Onderwijsinnovatie. Dit diploma kan ingebracht worden als volledige specialisatie in yOUrMBA. Tevens ontvang je deelcertificaten van elke (losse) module.

Aanmelden

Bedoeld voor

Het CPP is ontwerpen met en voor betrokkenen en ondernemende professionals die bij of voor instellingen werken. Het programma is gericht op het verstevigen van het eigen innovatiepotentieel. In de opleiding verbind je wetenschappelijke kennis met je eigen praktijk gefaciliteerd door docenten die zowel over de laatste academische inzichten beschikken als een stevige praktijkervaring meebrengen.

Ingangseisen

  • HBO werk- of denkniveau
  • Tenminste vijf jaar relevante werkervaring. Afhankelijk van je achtergrond kan een aanbevelingsbrief van werkgever of eigen motivatiebrief met daarin doelstelling of een intakegesprek met onze Studieadviseur van Contractonderwijs onderdeel van je toelating uitmaken.

    Startmoment

    Het programma is momenteel nog in ontwikkeling. De losse modulen zijn beschikbaar vanaf de volgende data:
     
    Module 1: Innoveren binnen het onderwijs (10 september 2019)
    Module 2: Blended learning als onderwijsinnovatie (28 oktober 2019)
    Module 3: Curriculuminnovaties (6 januari 2020)
    Module 4: Toetsen en beoordelen (2 maart 2020)
     
    Wanneer de modulen beschikbaar zijn bieden wij je de mogelijkheid om zelfstandig en in eigen tempo of in een groep met virtuele live sessies het programma te doorlopen.

    Aanmelden

    Aanmelden is mogelijk via de 'aanmeldknop' op deze pagina. Indien u een afspraak wilt maken voor een vrijblijvend adviesgesprek, dan kunt u een email sturen naar mst@ou.nl of dit telefonisch aangeven via 045 - 576 2777.

    Inschrijfvoorwaarden

    Lees eerst onze inschrijfvoorwaarden

    Prijsinformatie

    De opleidingskosten bedragen bij eenmalige betaling € 6.495,-. Het is tevens mogelijk om te betalen in 10 maandelijkse termijnen van € 670,-.
     
    Kies je voor een losse module dan bedragen de opleidingskosten bij eenmalige betaling € 1.750,-. Het is tevens mogelijk om te betalen in 5 maandelijkse termijnen van € 370,-. 
     
    Bovenstaande bedragen zijn all-in. Er zijn dus geen bijkomende kosten en de opleiding is vrijgesteld van BTW.
     
    Betaal je zelf de opleiding? Dan geldt dat opleidingskosten aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting. Deze fiscale voordelen zorgen ervoor dat een opleiding minder hoeft te kosten. Voor particulieren geldt een maximale aftrek van € 15.000,- met een drempel van € 250,-. Kijk voor meer informatie op de site van de belastingdienst en zoek naar: studiekosten.
     
    Let op: De kortingsregeling Cursusgeld Open Universiteit (KCOU) en Levenlanglerenkrediet (LLLK) zijn niet van toepassing op Certified Professional Programs.

    Begeleiding

    Begeleidingsvorm

    Het programma kan zelfstandig in eigen tempo doorlopen worden aan de hand van een online leeromgeving. Je krijgt daarbij persoonlijke begeleiding door een inhoudsdeskundig universitair docent. Voertaal van dit professional  program is Nederlands. Er kan wel gebruik gemaakt worden van Engelstalige literatuur.
     
     

    Tentamen

    Samenstelling

    Samenstelling

    In deze module gaan we in het algemeen in op onderwijsinnovaties. Wanneer is sprake van een onderwijsinnovatie? Wat is het belang van onderwijsinnovaties? Op welke niveaus binnen het onderwijs kunnen onderwijsinnovaties zich voltrekken?
    Aan de hand van cases en artikelen analyseren we succes- en faalfactoren van onderwijsinnovaties. Waarom slaagt een onderwijsinnovatie binnen de ene school wel, en bij de andere school niet? Deelnemers ontwikkelen mede op basis van een literatuurstudie een model van de succes- en faalfactoren met betrekking tot onderwijsinnovaties op schoolniveau. Op basis van een raamwerk voor schoolverandering ontwikkelt de deelnemer een plan van aanpak voor een concrete innovatie binnen de eigen organisatie.
     
    Module 2: Blended learning als onderwijsinnovatie (beschikbaar vanaf eind 2019)
    Binnen het onderwijs wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van leertechnologie. Onderwijsinstellingen passen daarbij voornamelijk vormen van blended learning toe. Dit is een mengvorm van face-to-face en ICT-gebaseerde leeractiviteiten, leermaterialen en tools. Face-to-face en online leren maken een substantieel onderdeel uit van het onderwijs of opleiden; idealiter versterken ze elkaar ook.
     
    De invoering van blended learning is ook een onderwijsinnovatie. Bij de invoering van blended learning heb je echter ook met andere factoren te maken dan bij onderwijsinnovaties waarbij technologie nauwelijks een rol speelt. In deze module maken deelnemers kennis met enkele modellen voor de implementatie van blended learning. Zij gebruiken deze modellen voor het analyseren van een aantal cases rond de invoering van blended learning. Daarnaast ontwikkelen deelnemers een projectplan voor de invoering van een complexe leertechnologie binnen de eigen organisatie (zoals een digitale leeromgeving of online toetsapplicatie).
     
    Module 3: Curriculuminnovaties (beschikbaar vanaf begin 2020)
    Deze module focust zich op innovaties op curriculumniveau. De afgelopen decennia zijn diverse curriculuminnovaties geïnitieerd. Voorbeelden zijn de Mammoetwet, het Studiehuis en recentelijk Curriculum.nu. Deze innovaties zijn op het niveau van het nationale onderwijsbeleid geïnitieerd. Daarnaast zijn er ook scholen die zelf curriculuminnovaties starten. Denk daarbij aan de invoering van het Agora-concept binnen de vmbo-school Niekée in Roermond of aan de leerhuizen van het Vathorst College. In deze module wordt een aantal curriculuminnovaties onderzocht. Zowel nationaal geïnitieerde curriculuminnovaties als curriculuminnovaties die door onderwijsinstellingen zelf zijn gestart en ingevoerd. We hanteren daarbij een aantal kaders en concepten waarmee curricula kunnen worden ontworpen, geanalyseerd en geëvalueerd. Bijvoorbeeld Quality Frameworks and Learning Design for Open Education. Deze kaders worden gebruikt om gestrande en succesvolle curriculuminnovaties te analyseren. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van de praktijkervaringen van de deelnemers met curriculuminnovaties. Vervolgens maken deelnemers aan de hand van deze kaders en concepten een ontwerp voor een eigen curriculuminnovatie.
     
    Module 4: Toetsen en beoordelen (beschikbaar vanaf voorjaar 2020)
    De kwaliteit van toetsen heeft de afgelopen jaren enorm veel aandacht gekregen in het onderwijs en er zijn belangrijke veranderingen geweest in de manier waarop we met toetsen omgaan. Feedback is belangrijker geworden en steeds meer toetsen worden digitaal afgenomen. Onderwijsprofessionals beschouwen toetsen ook -meer dan voorheen- als een leeractiviteit en niet alleen als een manier om lerenden aan het eind van een traject te beoordelen. Toetsen worden onder meer gebruikt voor het activeren van voorkennis, voor het verwerken van leerstof en voor het monitoren van de eigen ontwikkeling.
     
    In deze module gaan we in op wat er komt kijken bij het toepassen van andere manieren waarop we binnen een onderwijsinstelling met toetsen en beoordelen omgaan. We behandelen een aantal innovatieve benaderingen van toetsing, en bespreken kansen en belemmeringen voor onderwijsorganisaties ten aanzien andere manieren van toetsen en beoordelen. Ook staan we stil bij het invoeren van innovaties op het gebied van toetsen en beoordelen.

    Meer info

    Extra informatie

    Wilt u graag meer informatie over een specifiek Professional Program, een brochure of een vrijblijvend adviesgesprek (met een docent) of onze studieadviseur Loes Moritz, neem dan contact op met ons Team Professional Programs via mst@ou.nl of 045-5762777. Ook voor een groepsinschrijving of een incompany-traject kunt u contact met ons opnemen.