null Bijdrage van RAGE aan ontwikkeling van onderwijsgames beloond met nominatie

OW_RAGE_juni17_head_large.jpg
Digital Learning
Bijdrage van RAGE aan ontwikkeling van onderwijsgames beloond met nominatie
Het toonaangevende vaktijdschrift Computable heeft het RAGE-project genomineerd voor de 2020 award in de categorie Digitale transformaties. RAGE is een Europees project, geleid door de Open Universiteit, dat herbruikbare softwarecomponenten heeft gemaakt voor onderwijsgames (serious games). De meer dan 50 componenten zijn vrij beschikbaar voor gameontwikkelaars en gamestudio’s en zij kunnen deze geavanceerde technologieën in hun gameprojecten integreren. Zo kunnen ze betere games maken, in kortere tijd en tegen lagere kosten.

Sneller en goedkoper onderwijsgames maken

Eric Kluijfhout, een van de projectteamleden van RAGE, is verguld met de erkenning. Waarin zit het vernieuwende van RAGE? 'De ontwikkelaars van onderwijsgames gebruiken allerlei ontwikkeltools, allerlei programmeertalen en allerlei uitleverplatforms. En allemaal vinden ze opnieuw het wiel uit. Hoe handig zou het zijn als bepaalde standaardonderdelen van een onderwijsgames gewoon 'ingeplugd' zouden kunnen worden. Bijvoorbeeld 'role-playing' of de 'emotie-detectie'. RAGE heeft die componenten ontwikkeld – meer dan 50 stuks. Ontwikkelaars van onderwijsgames kunnen die gratis downloaden en integreren in hun game. Zo kunnen ze sneller én goedkoper games ontwikkelen.'

Aanzet vanuit eigen ervaringen

De Open Universiteit heeft al 35 jaren ervaring in het aanbieden van afstandsonderwijs. Al in de jaren 90 ontwikkelde ze haar eerste onderwijsgames: 'interactieve praktijkconfrontaties'. Internet stond toen nog in de kinderschoenen, dus uitlevering gebeurde via beeldplaten en cd-roms. Het ontwikkelen van interactieve onderwijsgames om praktische vaardigheden aan te leren en te oefenen is altijd een belangrijke activiteit gebleven. Vanuit die traditie en ervaring is het Europese samenwerkingsproject RAGE gestart . Het project is inmiddels afgerond en alle onderwijsinstellingen en gamestudio’s in Nederland en de rest van Europa kunnen nu profiteren van deze Europese R&D samenwerking.

Breng uw stem uit

De uiteindelijke winnaar van de Computable award wordt bepaald door een jury en een publieksstemming. Stemmen kan tot 1 november via de website van Computable. U moet eerst een account aanmaken en krijgt dan een stemlink.

RAGE is een van de 10 genomineerden in de categorie Digitale transformaties. Daarnaast zijn nog twee OU-projecten genomineerd voor een award. DDGuide, het platform voor digitale didactiek dat leerkrachten ondersteunt bij het online lesgeven, is genomineerd in de categorie Beste onderwijsproject. En Testomat, het team dat een model ontwikkelt waarmee softwareontwikkelaars hun testautomatisering kunnen verbeteren, is genomineerd als Beste partnerproject.