Certified Professional Program Onderwijsinnovatie
-
Onderwijswetenschappen
-
Contractonderwijs
-
Taal Nederlands
-
560 studie uren
-
7.600,- (eenmalig) / € 7.800,- (10 termijnen)
-
Volledig online
-
Eigen casus
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Wat leer je in deze opleiding?
Voor wie is de opleiding bedoeld?
Interesse?
Opbouw
In de course Innoveren binnen het onderwijs analyseer je succes- en faalfactoren van onderwijsinnovaties aan de hand van cases en artikelen. Waarom slaagt een onderwijsinnovatie binnen de ene school wel en bij de andere school niet? Je ontwikkelt in de cursus een praktisch model van succes- en faalfactoren van onderwijsinnovaties op schoolniveau. Als onderwijstalent maak je op basis van dat model een plan van aanpak voor een concrete innovatie binnen je eigen organisatie.
Blended learning als onderwijsinnovatie
Complexe leertechnologie, waarin face-to-face en ICT-gebaseerde leeractiviteiten, materialen en tools gecombineerd worden, speelt een steeds grotere rol in het onderwijs. Face-to-face onderwijs en innoverend online leren maken een substantieel deel uit van onderwijzen of opleiden. Idealiter versterken een activerende didactiek en technologie elkaar ook. Hoe implementeer je blended learning als onderwijsinnovatie binnen jouw organisatie?
In de cursus Blended learning als onderwijsinnovatie maak je kennis met praktische modellen voor de implementatie van blended learning in jouw organisatie. Als innovatiemanager ga je aan de slag met het analyseren van een aantal cases op het gebied van blended learning als onderwijsinnovatie. De cursus behandelt daarbij ook de bijkomende factoren die een rol spelen. Je ontwikkelt een projectplan voor het invoeren van een complexe leertechnologie in je eigen onderwijsorganisatie, bijvoorbeeld een digitale leeromgeving of online toetsapplicatie.
Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen
Onderwijsprofessionals beschouwen toetsen steeds vaker als een leeractiviteit. Het is meer dan een manier om leerlingen aan het eind van een leertraject te beoordelen. Hoe innoveer je toetsen in het onderwijs zo dat ze voorkennis activeren, helpen leerstof te verwerken en de eigen ontwikkeling monitoren?
In de cursus 'Verandering in de poetscultuur: een blik op formatief toetsen’ leer je als student Onderwijsinnovatie wat er allemaal komt kijken bij het innoveren van toetsen en beoordelen. De kwaliteit van toetsen in het onderwijs heeft de afgelopen jaren enorm veel aandacht gekregen. En de manier waarop we met toetsen omgaan is ook sterk veranderd. Feedback is belangrijker geworden in het onderwijs en steeds meer toetsen worden digitaal afgenomen. In deze cursus onderzoek je een aantal innovatieve benaderingen van toetsing. We bespreken kansen en belemmeringen voor onderwijsorganisaties op het gebied van toets- en beoordelingsinnovaties. Daarnaast staan we stil bij het invoeren van innovaties op het gebied van toetsen en beoordelen.