null DDguide als voorbeeld van innovatief ict-gebruik tijdens een pandemie

DDguide_head_large.jpg
Leren
DDguide als voorbeeld van innovatief ict-gebruik tijdens een pandemie
Half maart 2020 lanceerde de Open Universiteit DDguide, een portaal naar informatie over het ontwikkelen en verzorgen van online onderwijs. Het initiatief hielp docenten in het (hoger) onderwijs bij de noodgedwongen transformatie van hun onderwijs van onsite naar online. DDguide is nog steeds actief en wordt veel geraadpleegd. In het artikel 'Building blocks of instructor professional development for innovatieve ICT use during a pandemic' wordt DDguide samen met de Vraagbaak Online Onderwijs van SURF onder de loep genomen.

Bouwstenen van professionele ontwikkeling van docenten

In het artikel dat binnenkort verschijnt in het Journal of Professional Capital and Community onderzochten de auteurs of en in welke mate een set van erkende bouwstenen voor professionele ontwikkeling van docenten terug te vinden waren in beide initiatieven. 

Op een actieve manier kennis delen

De analyse liet zien dat de twee initiatieven, DDguide en Vraagbaak Online Onderwijs, vergelijkbaar zijn: ze richten zich vooral op didactische en technologische expertise die noodzakelijk is voor het organiseren van online onderwijs, delen kennis die gebaseerd is op eigen onderzoek ('evidence-informed'), en proberen deze kennis op een actieve manier te delen. Naast de presentatie van informatie op websites worden webinars georganiseerd en social media ingezet om een netwerk te creëren. Belangrijk kenmerk van zowel DDguide als de Vraagbaak is dat snel wordt ingesprongen op de professionaliseringsbehoefte van docenten (denk bijvoorbeeld aan 'online proctoring' bij toetsing).

Docentprofessionalisering tijdens de pandemie

Het artikel maakt deel uit van het special issue Professionalism in the Pandemic*, waarin een groeiende verzameling 'open access' artikelen over docentprofessionalisering in tijden van de COVID-19 pandemie wordt gepresenteerd.

De auteurs Kim Schildkamp (Universiteit Twente), Iwan Wopereis (Open Universiteit), Marian Kat-De Jong (SURF, Avans Hogeschool), Annette Peet (SURF) en IJsbrand Hoetjes (Haagsche Hogeschool) maken deel uit van de zone Faciliteren en Professionaliseren van Docenten van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.

* Niet meer beschikbaar

Referentie

Schildkamp, K., Wopereis, I., Kat-De Jong, M., Peet, A., & Hoetjes, IJ (2020). Building blocks of instructor professional development for innovatieve ICT use during a pandemic. Journal of Professional Capital and Community. Advance online publication. https://doi.org/10.1108/JPCC-06-2020-0034 

Update

Het vaktijdschrift Computable heeft DDguide genomineerd voor de Computable award 2020 in de onderwijsprojecten.