null Ervaringen met nieuwe technieken om het proces van leren te 'vangen'

OW_12784_MOOC-LaunchingInnovation_head_large.jpg
Leren
Ervaringen met nieuwe technieken om het proces van leren te 'vangen'
De afgelopen decennia zijn veel nieuwe technologieën ontwikkeld waarmee je het proces van leren en professionaliseren zou moeten kunnen 'vangen'. Denk maar aan learning analytics, of sensoren die oogbewegingen, spierspanning of hersenactiviteit meten. Onderwijsonderzoekers die deze technieken gebruiken, lopen echter tegen tal van praktische en methodologische problemen aan. Een tweedelige special issue van het online tijdschrift Frontline Learning Reserach is volledig gewijd aan hun ervaringen. Halszka jarodzka, onderzoeker bij het Welten-instituut is een van de initiatiefnemers.

Nieuwe technieken

Technieken als learning analytics en sensoren om van alles en nog wat te meten tijdens het leren of professionaliseren zijn steeds toegankelijker geworden voor onderzoekers. De sensoren worden steeds goedkoper, de software steeds meer ‘plug en play’. Steeds meer onderwijsonderzoekers zijn de technieken dan ook gaan gebruiken. Vooral voor het onderzoek naar online leren lijken de technieken veelbelovend. Maar al gauw bleek dat de technologie toch minder plug-and-play was dn fabrikanten beloofden. Bovendien blijkt het analyseren en interpreteren van de data, zeker die over online leren, nog niet zo simpel.

Uitwisseling van ervaringen

Wereldwijd lopen onderzoekers lopen tegen vergelijkbare praktische problemen aan, maar ook tegelijk vergelijkbare methodologische problemen. Zo zijn bijvoorbeeld de data over het leerproces die deze onderzoeken genereren heel gedetailleerd, terwijl de huidige theoretische modellen alleen voorspellingen op macroniveau mogelijk maken. In deze tweedelige special issue van Frontline Learning Research delen onderzoekers hun ervaringen, met als doel een uitwisseling van problemen en oplossingen.

Frontline Learning Research is een open source online wetenschappelijk tijdschrift.

Initiatiefnemers en samenstellers Halszka Jarodzka, Christian Hartels en Ellen Kok beschrijven het doel van de tweedelige special issue in hun editorial The journey to proficiency: exploring new objective methodologies to capture the process of learning and professional development.