Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
Cursussen voor leraren Mens en maatschappij
De Open Universiteit blijft continu werken aan een vernieuwend en actueel cursusaanbod voor mensen die zich verder willen professionaliseren in hun vakgebied. Zo start de Open Universiteit speciaal voor docenten in de mens- en maatschappijvakken met een drietal nieuwe, korte cursussen. Universitair docent dr. Pieter de Bruijn, verbonden aan de faculteit Cultuur- en Rechtswetenschappen van de Open Universiteit, vertelt wat meer over deze zogenaamde 'minimodules'.

Nieuwe cursussen

'Het zijn cursussen die we met name hebben ontwikkeld als vakinhoudelijke nascholing voor docenten in de mens- en maatschappijvakken, die verder willen werken aan hun professionalisering', aldus De Bruijn. 'Hoewel de cursussen vooral zijn gericht op leraren geschiedenis, kunnen ze door de interdisciplinaire insteek ook interessant en relevant zijn voor docenten Maatschappijleer, Nederlands of Moderne vreemde talen.'

Actuele thema’s

In de minimodules maken deelnemers kennis met de meest recente wetenschappelijke inzichten rond een aantal actuele thema’s. In 'De Nederlander bestaat niet' verdiepen cursisten zich in de vorming van nationale identiteiten vanaf de vroegmoderne tijd tot nu. De minimodule 'Goed en fout in de Tweede Wereldoorlog' zoomt in op de veranderende omgang met de Tweede Wereldoorlog in de geschiedschrijving. En in 'De dekolonisatie in perspectief' maken deelnemers kennis met de veranderende betekenisgeving aan de dekolonisatie van Indonesië. De Bruijn: 'Deze cursussen hebben een omvang van 1 EC, dat is ongeveer 28 studie-uren. Via onze elektronische, digitale leeromgeving yOUlearn verwerken de cursisten wetenschappelijke literatuur, krantenartikelen en videofragmenten. De stof is onderverdeeld in afgeronde leereenheden, die de cursisten afsluiten met een zelftoets of instuuropdracht. Het is de bedoeling dat de cursisten aan het eind van elke cursus een eindopdracht maken - bijvoorbeeld een essay -, waarna ze een certificaat ontvangen.'

Meer informatie

Wil je meer inhoudelijke informatie over de specifieke minimodules, klik dan hieronder op de cursus van je keuze: