Het onderzoek van de faculteit Onderwijswetenschappen kent twee werkgebieden: het disciplinaire onderzoek en het interdisciplinaire onderzoek. Die liggen in elkaars verlengde en vullen elkaar onmisbaar aan.
Onderzoeksprogramma's
Vakdisciplinair onderzoek
De faculteit kent een omvangrijk onderzoekprogramma op het gebied van onderwijstechnologie, online leren en innoveren met ICT, getiteld: Leren en doceren in een door technologie verrijkte leeromgeving (pdf). Dat onderzoek wordt langs twee lijnen uitgevoerd. In de lijn disciplinair onderzoek wordt theorievormend en instrumenterend onderzoek verricht binnen het domein van de onderwijswetenschappen dat tevens bijdraagt aan de verdere expertise-ontwikkeling op het gebied van onderwijsinnovatie.
Interdisciplinair onderzoek
In multidisciplinaire programma’s wordt door verschillende vakgebieden onderzoek gedaan naar actuele maatschappelijke thema’s. De Open Universiteit heeft één multidisciplinair programma: Innovating for resilience. Dit programma bestaat uit de volgende drie onderzoekslijnen:
- De veilige stad
- Learning and innvation in resilient systems
- Resilient education
De faculteit Onderwijswetenschappen is met name verbonden aan het de onderzoekslijn Resilient Education. Het onderzoek in dit programma richt zich op de verbetering van het hoger en wetenschappelijk onderwijs in het algemeen, en dat van de Open Universiteit in het bijzonder, waarbij inhoudsdeskundigen en onderwijswetenschappers nauw met elkaar samenwerken. Dit interdisciplinaire onderzoek is meer nog dan het disciplinaire onderzoek specifiek gericht op het combineren van wetenschappelijkheid en valorisatie.
Vakgroepen
Coördinator onderzoek is prof. dr. Rob Martens
Binnen de faculteit wordt het onderwijs en het onderzoek verzorgd door vier vakgroepen:
Leren en innoveren met ICT
(Technology enhanced learning and innovation)
Vakgroepvoorzitter: dr. Ellen Rusman (waarnemend)
Thema's:
- Educational games, gamification and simulation-based learning
- Mobile and seamless learning design
- Multimodal learning experiences
- Learning analytics and visualizations
- Artificial Intelligence for Education
Online leren en instructie
(Online learning and instruction)
Vakgroepvoorzitter: mw. prof. dr. Halszka Jarodzka
Thema's:
- Design of instruction
- Competences
- Teacher as supporter
Sociaal leren
(Social learning)
Vakgroepvoorzitter: dhr. prof. dr. ir. Karel Kreijns
Thema's:
- Online Collaborative Learning
- Professional Learning Communities and Network Learning
Voorwaarden voor een leven lang leren
(Conditions for life-long learning)
Vakgroepvoorzitter: mw. prof. dr. Renate de Groot
Thema's:
- Context: de leeromgeving
- Condities: de variabelen die de biopsychologie van de lerende beïnvloeden
Zie ook het overzicht van de medewerkers Onderwijswetenschappen.
Onderzoekstopics
Het onderzoek van de faculteit Onderwijswetenschappen richt zich op de volgende topics:
- Applied Gaming & Simulation (Hans Hummel)
- Biopsychology of Learning (Renate de Groot)
- Expertise Development and Learning processes (Halszka Jarodzka and Els Boshuizen)
- Motivation and Intention (Karel Kreijns and Rob Martens)
- Multimodal Learning Experiences (Roland Klemke)
- Networked Learning (Marjan Vermeulen)
- Open Education (Christian Stracke)
- Organisational and Professional Learning (Marjan Vermeulen)
- Seamless Learning Design (Ellen Rusman)
- Technology Enhanced Assessment (Jose Janssen)
- Trusted Learning Analytics (Hendrik Drachsler)
Topics Onderwijswetenschappen
Marjan Vermeulen
Renate de Groot
Halszka Jarodzka
Karel Kreijns and Rob Martens
Hendrik Drachsler
Marjan Vermeulen
José Janssen
Peter van Rosmalen
Ellen Rusman
Hans Hummel
Christian M. Stracke
Roland Klemke