Promoties en oraties Welten-instituut
Onderstaand een overzicht van de promoties en oraties welke bij het Welten-instituut hebben plaatsgevonden.

Promoties

9 Juni 2017
Pedro de Bruyckere
Authenticity Lies in the Eye of the Beholder: The Perception of Teachers’ Authenticity by their Students
Promotor: prof. dr. P.A Kirschner
Lees het persbericht: Wat maakt dat leerlingen een leerkracht authentiek vinden?
Bekijk de video

21 April 2017
Marie-Jeanne Meijer
Teachers' Inquiry-Based Attitude as an Objective in Teacher Education
Promotores: prof. dr. Marinka Kuijpers (OU) en prof. dr. F.P. Geijssel (UvA)
Lees het persbericht: Iedere leerkracht kan een onderzoekende houding ontwikkelen
Bekijk de video

16 December 2016
Toine van den Bogaart
Assessment of Personal Professional Theories
Promotores: prof. dr. Paul A. Kirschner
Co-promotor: dr. Hans G. K. Hummel.
Lees het persbericht: Computerprogramma visualiseert opvattingen student over beroep
Bekijk de video

16 December 2016
Nynke Bos
Effectiveness of blended learning. Factors facilitating effective behavior in a blended learning environment
Promotor is prof. dr. F.L.J.M. Brand-Gruwel
Lees het persbericht: Blended learning wordt niet effectief ingezet
Bekijk de video

16 December 2016
Paulo Moecotte
Exploring Learning Technologies and Social Media voor VET Students at Risk
Promotor: Saskia Brand-Gruwel
Co-promotor: dr. Henk Ritzen (Saxion Hogescholen)
Lees het persbericht Laagopgeleide jongeren moeten sociale media beter leren gebruiken
Bekijk de video

18 November 2016
Joost Jansen in de Wal
Secondary school teachers' motivation for professional learning
Promotores: prof. dr. R.L. Martens en prof. dr. P.J. den Brok (Technische Universiteit Eindhoven)
Co-promotor: dr. A.A.J. van den Beemt (Technische Universiteit Eindhoven)
Lees het persbericht Leermotivatie van docenten voortgezet onderwijs niet optimaal
Bekijk de video

23 September 2016
Ya-Ping (Amy) Hsiao
Peer support to facilitate knowledge sharing on complex tasks
Promotores: prof. dr. P. Sloep
Co-promotores: dr. J. van Bruggen en dr. ir. F. Brouns
Lees het persbericht Begeleidingsvaardigheden helpen bij efficiënt leren in leernetwerken
Bekijk de video

2 September 2016
Pauline Reijners
Retrieval as a cognitive and metacognitive study technique to learn from expository text
Promotores: prof. dr. P.A. Kirschner, prof. dr. L. Kester
Co-promotor: dr. G. Camp
Lees het persbericht Jezelf overhoren effectievere leerstrategie dan markeren of herhalen
Bekijk de video

19 Februari 2016
Charlotte Wolff
Revisiting ‘withitness': Differences in teachers representations, perceptions, and interpretations of classroom management
Promotor: prof. dr. Els Boshuizen
Co-promotor: dr. Halszka Jarodzka
Lees het persbericht Focus op leerproces helpt leerkracht bij effectief klassenmanagement
Bekijk de video

15 Januari 2016
Gerry Geitz
Sustainable Feedback in Higher Education: Relation Between and Changeability of Self-Efficacy, Goal Orientation, and Learning Behavior
Promotor: prof. dr. Paul Kirschner van de Open Universiteit
Co-promotor dr. D Joosten- ten Brinke
Lees het persbericht Duurzame feedback helpt studenten kritisch na te denken
Bekijk de video

Oraties en afscheidsredes

12 Mei 2017
Renate de Groot
Leren, een levenslang bouwproces 
Lees het persbericht: Oratie Renate de Groot: Wij zijn niet alleen ons brein

20 Mei 2016
Marjan Vermeulen
Leren organiseren; een rijke leeromgeving voor leraren en scholen.
Lees het persbericht: ‘Professionalisering docenten moet anders'
Bekijk de video
 
20 Mei 2016
Peter Sloep
Open onderwijs, twee geloven op één kussen: een humanitaire en een utilitaire visie op openheid in het onderwijs
Lees het persbericht Open Universiteit moet rol pakken bij aanbod gratis online cursussen
Bekijk de video

Lopende promotieprojecten

Binnen het Welten-instituut loopt een groot aantal promotieonderzoeken. Hieronder een overzicht van de lopende PhD projecten. (nog in ontwikkeling.)
Klik op de titel voor meer informatie over het promotieonderzoek.

  • Binnen het FEEEL-programma:

The integration of the lifelong learning skill ‘Information problem solving' into higher education: Effects of different types of feedback and guidance.

Promovendus: Jimmy Frerejean

ALOUD (Adult Learning Open University Determinants study)
​Promovendus: Joyce Neroni

Scaffolding self-regulation: Effects on the acquisition of domain-specific skills and self-regulated learning skills
Promovendus: Michelle Nugteren

Test-enhanced learning of texts
Promovendus: Pauline Reijners

Adaptive Instruction to foster students' information problem solving skills: learning to organize digital information
Promovendus: Jaap Walhout

Food2Learn
Promovendus: Inge van der Wurff

  • Binnen het T2-programma

The influence of stimulation project ‘Career Orientation and Guidance' on the level of policy- and management, teachers and students in secondary vocational education schools in the Netherlands
Promovendus: Aniek Draaisma

Promoting secondary school teachers' motivation for professional learning
Promovendus: Joost Jansen in de Wal

Exploring teachers' inquiry-based attitude
Promovendus: Marie-Jeanne Meijer (buitenpromovendus)

  • Binnen het TELI programma

How to use sensors to support learning through assessment and feedback?
Promovendus: Jan Schneider

A framework for enabling the comprehensive detection of the added value of learning analytics tools
Promovendus: Maren Scheffel

Recommendations in Social Learning Platforms
Promovendus: Soude Fazeli

Does the use of roles and mobile technology has an impact on Inquiry-based Learning processes?
Promovendus: Angel Suarez

Personalized hints in serious games
Promovendus: Grigorij Saveski

Formatief toetsen van vaardigheden middels ‘rubrics' met videovoorbeelden in het Voortgezet Onderwijs
Promovendus: Kevin Ackermans

Motivation and intention as key to dropout in open online learning (MOOCs)
Promovendus: Maartje Henderikx

Open and Online Education as means for organizational development and educational innovation of Dutch Higher Education Institutions
Promovendus: Martine Schophuizen

Extending rich learning activities to high student numbers
Promovendus: Julia Kasch

Gamification in MOOCs to enhance community building, collaboration, and goal achievement of users
Promovendus: Alessandra Antonaci

Test uzelf

Is promoveren iets voor u? Voldoet u aan de voorwaarden om te promoveren bij het Welten-instituut?

Om dat te bepalen kunt u de bijgaande test doen waarmee u vrijblijvend een beeld krijgt:

Zelftoets: Is promoveren iets voor mij?