Sprekers
Irene-Angelica Chounta is hoogleraar computerwetenschappen aan de afdeling Human-centered Computing en Cognitive Science van de Universiteit Duisburg-Essen in Duitsland. Zij leidt de interdisciplinaire groep "Computational methods in modeling and analysis of learning processes" (colaps). Haar onderzoek richt zich op Learning Analytics, Artificial Intelligence in Education (AIED) en onderwijstechnologieën. Haar belangrijkste interesse is het modelleren van het gedrag van lerenden om adaptieve en gepersonaliseerde feedback te geven. Irene is geboren en getogen in Athene, en heeft gewoond en gewerkt in Duitsland, Estland en de Verenigde Staten. Ze is momenteel lid van de Raad van Bestuur van de International Artificial Intelligence in Education Society (IAIED) en ze is lid van de International Society of the Learning Sciences (ISLS) en de Society for Learning Analytics Research (SoLAR). Irene werkt samen met de Raad van Europa als deskundig adviseur op het gebied van AIED. |
|
Bhoomika Agarwal is promovenda bij de afdeling Technology-enhanced Learning and Innovation van de Faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit Nederland. Haar doctoraal onderzoek is gericht op het creëren van een ethisch kader voor kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Naast haar PhD houdt ze van coderen, poëzie, origami en lezen. | |
S. Kazem Banihashem is universitair docent aan de Open Universiteit in Nederland, gespecialiseerd in onderwijstechnologie. Zijn onderzoek gaat over de pedagogisch bewuste toepassing van geavanceerde technologieën om onderwijspraktijken te verbeteren. Hij is vooral geïnteresseerd in de rol van kunstmatige intelligentie en learning analytics bij het verbeteren van beoordeling, feedback, leerontwerp en hogere denkvaardigheden. | |
Nico van der Wiel is labmanager van het onderzoekslaboratorium Sociale Wetenschappen. Met een achtergrond in experimentele en theoretische psychologie werkt hij nauw samen met de afdeling Technologisch Verbeterd Leren en Innovatie om een laboratorium voor onderwijstechnologie op te zetten. In dat kader ontwikkelt en leidt hij workshops over het gebruik en de ethiek van AI in het onderwijs, waarbij hij voornamelijk gebruikmaakt van geavanceerde AI-modellen zoals ChatGPT en Google Gemini om innovatieve leertechnologieën te verkennen en te implementeren. | |
Annemiek Veken is geboren in Noord Holland, getogen in de Kop van Noord Holland, heeft gewerkt als verpleegkundige en operatieassistent in de Nederlandse Antillen, Frankrijk en België en werkt nu in grootstedelijk onderwijs in Zuid Holland. In 2014 heeft ze bewust gekozen voor een carrièreswitch naar het onderwijs. Ze is gepassioneerd over het ontwerpen van onderwijs met Edtech met als doel haar studenten te ondersteunen in hun leerproces. Na haar lerarenopleiding was de master onderwijswetenschappen een logische stap om zich verder te ontwikkelen. In de laatste fase van haar studie is ze nu bezig met haar scriptieonderzoek rondom het gebruik van generatieve AI in het onderwijs. | |
Dr. Deniz Iren is universitair hoofddocent aan de afdeling Informatiewetenschappen van de Open Universiteit, waar zijn onderzoek zich richt op affective computing en behavioral AI. Hij is actief op de Brightlands Smart Services Campus en leidt meerdere innovatieve onderzoeksprojecten in samenwerking met bedrijven en maatschappelijke partners. In 2023 ontving hij de Comenius Teaching Fellowship om het gebruik van AI-avatars en grote taalmodellen in het onderwijs te onderzoeken, wat leidde tot de ontwikkeling van de Augmented Reality Tutor (ART), een geavanceerd hulpmiddel voor technologieverbeterd leren. | |
Krist Shingjergji heeft een achtergrond in wiskunde en AI. Ze is promovendus in het multidisciplinaire programma "Innovation for Resilience" en werkt aan het project "Sense the Classroom: AI-supported synchronous online education for a resilient new normal". In het project wordt door middel van een combinatie van onderwijstechnologieën, informatiesystemen en AI een systeem ontwikkeld dat de leergerichte affectieve toestand van leerlingen herkent via hun non-verbale signalen en leraren aan de hand daarvan informeert ter verbetering van het leerproces. Haar onderzoeksinteresses zijn AI in het onderwijs, Computer Vision, Emoties in het onderwijs en Learning Analytics Dashboards. |
|
Dr. Hubert Vogten is werkzaam bij het Expertisecentrum Onderwijs van de Open Universiteit. Vanuit zijn IT- en onderwijstechnologische achtergrond houdt hij zich vooral bezig met het onderzoeken van de impact van generatieve AI op het onderwijs. | |
Iwan Wopereis is als docent academische vaardigheden werkzaam bij de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Daarnaast participeert hij als onderwijstechnoloog en onderzoeker in verschillende onderwijsinnovatieprojecten, waaronder het project 'Slim Bekeken' en het landelijke Npuls-project Data- en AI-geletterdheid. Iwan volgde de studie Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente en studeerde af bij de vakgroep Instructietechnologie. Zijn vakinhoudelijke interesse ligt op het snijvlak van onderwijsontwerp (4C/ID), technologie en creativiteit. Voor een overzicht van publicaties, zie Google Scholar. | |
Prof. dr. Reijer Passchier is als hoogleraar Digitalisering en de democratische rechtsstaat verbonden aan de Open Universiteit en als universitair docent Staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden. Hij schrijft op dit moment aan het boek 'De vloek van Big Tech' (verwacht bij Boom eind 2024) en publiceerde eerder 'Artificiële intelligentie en de rechtsstaat' (Boom juridisch 2021). In 2021 won hij The Meijers Best Article Prize en de Van Wersch Springplankprijs voor de beste publicatie op juridisch gebied. | |
Yannis Dimitriadis is hoogleraar Telematica-engineering aan de Universiteit van Valladolid, Spanje (institutionele website). Daarnaast is hij coördinator van de GSIC/EMIC interdisciplinaire TEL-onderzoeksgroep. Zijn meest recente onderzoekswerk is gericht op mensgerichte leeranalyse en kunstmatige intelligentie, ethiek in onderzoek, afstemming van leerontwerp en leeranalyse, ontwerp voor leren en orkestratie van computerondersteunde collaboratieve leerprocessen. Hij is lid van de redactie van meerdere tijdschriften, zoals JCAL, APIN, BJET, ETS, enz. en speciale rubriek Human-Centered Learning Analytics, BJET 2024. Hij heeft deelgenomen aan meer dan 50 competitieve onderzoeksprojecten in TEL en is co-auteur van meer dan 100 tijdschriftartikelen en 215 conferentieartikelen. | |
Prof. dr. Roland Klemke is voorzitter van de afdeling Technology Enhanced Learning and Innovation aan de Open Universiteit Nederland. Hij leidt onderzoek op het gebied van AI voor onderwijs, multimodaal leren, augmented en mixed reality, serious gaming en gamification. Daarnaast is hij hoogleraar aan het Cologne Game Lab, TH Köln, gespecialiseerd in game-informatica. Daarnaast is hij CEO van Humance AG, dat zich richt op mobiele en webgebaseerde oplossingen. Daarvoor doceerde hij aan de Mediadesign Hochschule en droeg hij bij aan onderzoek bij het Fraunhofer Gesellschaft. Hij is afgestudeerd aan de Universiteit van Kaiserslautern en RWTH Aken. Roland is lid van de Gesellschaft für Informatik, ICO en SIKS en heeft meer dan 50 peer-reviewed publicaties op TEL-gebied op zijn naam staan. |