null Digitale transformatie

Digitale transformatie

  • Gezondheidswetenschappen
  • GM0302
  • 5 EC
  • Vanaf € 352
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

De gezondheidszorg verandert in snel tempo en staat voor grote organisatorische uitdagingen. Denk hierbij aan de toenemende zorgkosten, druk op het personeel, capaciteitstekorten, de introductie van digitale innovaties en de geleidelijke vervaging tussen klassieke fysieke en digitale dienstverlening. Maar hoe zorg je er nu voor dat de zorg kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar blijft? En op welke wijze kun je zorg op maat bieden? Welke rol en betekenis hebben digitale innovatie voor het functioneren van zorgorganisaties? Digitale transformatie lijkt van essentieel belang om de zorg duurzamer en innovatiever te maken. Het gaat over een proces dat tot doel heeft om een organisatie (of een andere entiteit) te verbeteren door substantiële en soms radicale veranderingen door te voeren in de processen door combinaties van data, informatie en geïntegreerde systemen. Digitale transformatie raakt veel aspecten van organisaties. Denk aan de organisatiestructuur, de manier waarop diensten worden aangeboden, maar ook de doelen die een organisatie nastreeft.
Het gaat het dus niet alleen over techniek en systeemimplementaties, maar ook over organiseren, mensen meekrijgen en processen anders inrichten, nieuwe manieren van denken en vernieuwende businessmodellen.

We gaan in op de vraag wat de digitale transformatie betekent voor zorgorganisaties en hoe managers, artsen en andere zorgprofessionals een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de digitale transformatie van de eigen organisatie. Daarmee kiezen we voor een brede invalshoek die recht doet aan de complexiteit die komt kijken bij zulke transformaties.

De cursus is opgedeeld in vier blokken:
1) basisconcepten
2) digitale innovaties
3) privacy, security en data interoperabiliteit
4) mensen, adoptie en implementatie.

Je gaat ook aan de slag met een empirisch onderzoek naar digitale transformatie. Als groepje kies je één caseorganisatie waarbij jullie de impact van de digitale transformatie op de organisatie in kaart brengen en evalueren. Ook maak je individueel een korte videopitch waarin je ingaat op de rol en betekenis van een digitale innovatie voor de zorgorganisatie.

Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt doorlopen, kun je:
- de impact van belangrijke nieuwe digitale innovaties (bijvoorbeeld artificial intelligence, cloud, Internet of Things, big data analytics) op de gezondheidszorg uitleggen
- beargumenteren hoe digitale transformatie van de gezondheidszorg kan bijdragen aan betere kwaliteit van zorg, efficiëntere processen, nieuwe producten en diensten, verbeterde toegankelijkheid van de zorg en verbeterde patiëntervaringen
- op gebalanceerde wijze de impact van digitale transformaties (onder andere kwaliteit, efficiency, effectiviteit) op organisaties in kaart brengen en evalueren
- benoemen welke rol privacy, security en ethische kwesties spelen rondom digitale transformaties
- beargumenteren op welke wijze nieuwe digitale innovaties succesvol kunnen worden geïntroduceerd in zorgorganisaties; daarnaast heb je ook begrip van mogelijke organisatorische uitdagingen gedurende implementatietrajecten
- kennis over digitale transformatie toepassen op de analyse van een specifieke casus
- kritisch reflecteren en overtuigend en ter zake presenteren over de waarde van een nieuwe innovatieve technologie in de zorgorganisatie.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus heeft een vast startmoment in kwartiel 3.

Voorkennis

Bij voorkeur heb je bij voorkeur de cursussen Breed perspectief op gezondheid I Gezondheidswetenschappen (GM0003, kwartiel 1) en Breed perspectief op gezondheid II Management (GM0103, kwartiel 2) succesvol afgerond.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Je volgt de cursus grotendeels via interactieve zelfstudie in de online cursusomgeving. Tussentijds kun je de docent inhoudelijke vragen stellen via de online cursusomgeving of via e-mail. In het begeleide kwartiel zijn er een aantal online bijeenkomsten en (online) groepswerk. Bij het groepswerk wordt elke groep door een docent/tutor begeleid.
In deze cursus werk je samen in groepen van vier studenten. Dat vereist dat je als groep studenten tijdens de begeleidingsperiode van de cursus beschikbaar bent en samen de verantwoordelijkheid neemt voor een goed product.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

De tentamenvorm van deze cursus bestaat uit twee opdrachten: één in groepsverband en een één individuele opdracht. De volledige instructie voor de opdracht vind je na inschrijving in de online cursusomgeving.

Groepsopdracht:
Studenten werken in groepen van vier aan de opdracht en doen onderzoek naar de impact van digitale transformaties op de zorgorganisatie. Ze schrijven vervolgens een artikel aan de hand van een standaard (conference) template. Een casus wordt door de studenten zelf gekozen en veelal gebeurt dat vanuit de eigen werkpraktijk.

Individuele (eind)opdracht:
Bij deze individuele eindopdracht maak je een korte video-pitch. Je gaat daarbij in op de rol en betekenis van een digitale innovatie (bijvoorbeeld big data analytics, cloud, mobile, social, Internet of Things, artificial intelligence, robotics process automation, digital security, augmented reality, 3D printing) voor de zorgorganisatie. Je doet dit door middel van een korte videopresentatie van minimaal 2 en maximaal 2,5 minuten.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Bij deze cursus hoort een papieren reader met wetenschappelijke artikelen uit peer-reviewed tijdschriften en conferenties en daarnaast de online cursusomgeving.

Digitale leeromgeving

Na inschrijving kun je al vanaf een kwartiel voordat de fase met begeleiding start gebruikmaken van de online leeromgeving bij deze cursus. Deze omgeving bevat (verdiepende) literatuur, opdrachten en beeldmateriaal voor verwerking, toepassing of toelichting van de leerstof. Hier kun je ook met medestudenten en docent informatie uitwisselen en met medestudenten discussiëren over de leerstof.