2008 >  december >
Persbericht 16 dec 2008

Onderzoek: scholieren moeten leren kritisch te googlen

Onderzoek: scholieren moeten leren kritisch te googlen

Leraren moeten scholieren ook les geven in het kritisch beoordelen van informatie op internet. Daardoor gaan scholieren beter letten op zoekresultaten, beoordelen of de informatie op een website waardevol is, en of het om een betrouwbare site gaat. Nu doen scholieren dat nog veel te weinig. Dat leidt vaak tot kritiekloos knippen en plakken, bijvoorbeeld bij het maken van een werkstuk. Aldus promovenda Amber Walraven. Op vrijdag 19 december 2008 verdedigt zij aan de Open Universiteit Nederland haar proefschrift Becoming a critical researcher. Effects of instruction to foster transfer.

Leerlingen beoordelen informatie niet

Amber Walraven verrichtte onderzoek onder scholieren van het vwo. Daaruit blijkt dat zij tijdens speuren op internet meestal niet de zoekresultaten, informatie en bronnen beoordelen. Ze kijken vooral of de informatie in het Nederlands is, of de site snel een antwoord geeft op hun vraag en er leuk uit ziet: staan er bijvoorbeeld plaatjes en fotos op de site. De vwoers gaan dus niet zo kritisch te werk. Als zij wél een inschatting maken van de zoekresultaten, doen ze dat slechts op basis van de titel en de samenvatting. Veel scholieren laten zich verleiden tot kritiekloos knippen en plakken, stelt Amber Walraven.

Instructie bevordert kritische houding

Samen met leraren ontwikkelde Amber Walraven lessenseries om te bevorderen dat scholieren wél kritisch zoeken op internet. Die lessenseries gingen over de Tweede Wereldoorlog. Haar onderzoek naar het effect van deze lessenseries toont aan dat scholieren daarmee inderdaad kritische websearchers worden. Verder blijkt uit het onderzoek dat instructie in kritisch zoeken op internet geen speciaal vak moet zijn, maar dat leerlingen voor elk vak zoekopdrachten moeten krijgen. Leraren moeten die instructie dus opnemen in hun lessen. Alleen dan leren leerlingen voor alle vakken hoe zij informatie op internet goed kunnen beoordelen. Het onderzoek van Amber Walraven werd mede gefinancierd door NWO.

Over Amber Walraven

Drs. Amber Walraven is in 2004 afgestudeerd in de Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. In de periode 2004-2008 werkte zij aan haar promotieonderzoek bij het Centre for Learning Sciences and Technologies van de Open Universiteit Nederland. Sinds oktober 2008 is Amber Walraven universitair docent bij de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente.

De promotie begint om 15.30 uur. Plaats: Open Universiteit Nederland, gebouw Pretoria, Valkenburgerweg 177, Heerlen.

© 2015 Open Universiteit | Disclaimer | Contact | Sitemap