Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_oratieFrankDeJong_head_large.jpg
Oratie prof. dr. Frank de Jong
Op vrijdag 15 november 2019 houdt prof. dr. Frank de Jong zijn inaugurele rede als bijzonder hoogleraar Responsief leren en kennis construeren. De titel van zijn oratie luidt: Kennis in-(ter)-actie  Responsief leren als kennis construeren. De oratie vindt plaats bij de Open Universiteit in Heerlen. Aanvang 16.00 uur.

Kennis in-(ter)-actie  Responsief leren als kennis construeren

'De maat is vol: jonge mensen demonstreren voor het klimaat.' Ministers reageren daarop met: 'Scholieren kunnen het beste gewoon naar school gaan.' Maar de ecologische crisis is een crisis in ons denken, en daarmee ook een crisis in ons onderwijs. De transities die voor de deur staan, zijn niet op te lossen met 'oud denken'. Ze vragen minder atomistisch en meer ecologisch denken over hoe zaken met elkaar verbonden zijn. Kritisch denken is niet genoeg. Leren ontwerpgericht te denken en samen nieuwe kennis te construeren, is cruciaal. Velen zien leren als een neurologisch of cognitief informatieverwerkingsproces, in de overtuiging dat een didactiek gericht op informatiereproductie tegelijkertijd internalisering van kennis bewerkstelligt.

Frank de Jong beschrijft in zijn oratie leren als psychologisch proces waarbij kennis in-(ter)-actie ontstaat. Hij neemt u mee op ontdekkingstocht naar de rol die bestaande kennis speelt in kennisconstruerende gesprekken. Welke 'kennis in-(ter)-actie'-activiteiten zijn te onderscheiden? Welk houvast biedt dit docenten? De Jong legt uit waarom kennis construeren bijdraagt aan responsief en ecologisch leren denken. 

Voorafgaand aan de oratie vindt het postersymposium 'Innoveren van Leren en Ontwikkelen in onderwijs en bedrijfsleven en de waarde van kennis construeren' plaats. Online referent is prof. dr. Jan van Aalst (Hongkong University).

Aanmelden

U dient zich vóór 8 november 2019 aan te melden middels www.ou.nl/uitnodiging.
De oratie is t.z.t. integraal te volgen via www.ou.nl/live.