Dr. Jeroen Kuntze - Open Universiteit

Universitair Docent - Klinische Psychologie

Contactgegevens

Dr. Jeroen Kuntze

jkz

Faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen (wetenschapsgebied Psychologie)

Jeroen.Kuntze@ou.nl

jeroenkuntze

Expertise, onderzoek en publicaties

Expertise

Ontwikkelen en geven vaardighedenonderwijs (gespreksvoering, diagnostiek, training)

Training en onderwijs

Persoonlijkheidspsychologie

Onderzoek

Effecten (vaardigheids)trainingen, innovatieve en interactieve toepassingen in vaardighedenonderwijs, persoonlijkheid, effecten diagnostiek en behandeling

 

Publicaties

Bakker, A.B., Sanz, A., & Kuntze, J. (2015). Student engagement and performance: A weekly diary study on the role of openness. Motivation and Emotion, 39, pp 49-62.

 

AlHaqwi, Kuntze, & Van der Molen. Development of the clinical learning evaluation questionnaire for undergraduate clinical education: factor structure, validity, and reliability study. Medical Education, 2014, 14; 44.

 

Adema, J., Edens, M., Hommes, M & Kuntze, J. (2001); GEVAT, Selection en Diagnost; De Psycholoog, 10, pag. 514-519.

 

Kuntze, J., Van der Molen, H.T. & Born, M.Ph

(2009). Increase in counselling communication skills

after basic and advanced microskills training. British

Journal of Educational Psychology.

 

Kuntze, J., Van der Molen, H.T., & Born, M. Ph. (2009). Assessing progress in mastery of counseling communication skills.Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.

 

Kuntze, J., Van der Molen, H.T. & Born, M.Ph. (2007). Progress in Mastery of Counseling Communication Skills. Development and Evaluation of a New Instrument for the Assessment of Counseling Communication Skills. European Psychologist. 12 (4). 301-313.

 

Kuntze, J., Van der Molen, H.T. & Born, M.Ph. (submitted). Mastery of Counseling Communication Skills. Does intelligence matter?

 

Van den Heuvel-Langenberg, P., Hommes, M., Bloemers, W. & Kuntze, J. (submitted). Assessment van Gespreksvaardigheden via de Webcamtest:Onderzoek naar Betrouwbaarheid, Beleving en de Samenhang met Persoonlijkheidsfactoren.

 

Van der Molen, H.T., Hommes, M.A., Hulshof, C., De Jong, M., Kuntze, J., Mayer, B.M., Osseweijer, E., Pieters, J., Schmidt, H.G., & Soppe, M. (2007). Zelfinstructieprogramma’s voor de Basisaantekening Psychodiagnostiek. In: Schramade, P.W.J. (Red.). Handboek Effectief Opleiden, aanvulling 43. p. 7.4- 10.01 – 7.4-10.13. Den Haag: Reed Business Information.

 

 

Onderwijsmiddelen:

 

Hommes, M. A., Van Leuven, M., Ter Laak, J. J. F., Kuntze, A. J., Roenhorst, S., Hummel, H. K. G., & Van der Molen, H. T. (1998). Testpracticum Psychodiagnostiek. Werkboek. Heerlen: Open Universiteit.

 

Kuntze, A. J., Hommes, M. A., Van der Molen, H. T., & Osseweijer, E. (2005). VIP 1.1 Gesprek en test bij loopbaanadvisering. Computerapplicatie. Rotterdam/Heerlen: Erasmus Universiteit Rotterdam/ Open Universiteit Nederland.

 

Kuntze, A. J., Hommes, M. A., Van der Molen, H. T., & Osseweijer, E. (2005). VIP 1.2 Psychodiagnostiek. Computerapplicatie.              Rotterdam/Heerlen: Erasmus Universiteit Rotterdam/ Open Universiteit Nederland.

 

Kuntze, A. J., Hommes, M. A., Van der Molen, H. T., & Osseweijer, E. (2007). VIP Gevat Vaardigheden in Psychodiagnostiek- Gespreksvaardigheidstraining. Computerapplicatie. Rotterdam/Heerlen/Groningen: Erasmus Universiteit Rotterdam/ Open Universiteit Nederland/ Rijksuniversiteit Groningen.

 

Westera, W., Hommes, M. A., Houtmans, M. J. M., Kuntze, A. J., Berkhout, J., & Kurvers, H. J. (2000). Diagnost, een virtueel practicum psychodiagnostiek. Computerapplicatie. Rotterdam/Heerlen: Erasmus Universiteit Rotterdam/ Open Universiteit Nederland.

 

Ervaring en opleiding

Opleiding

Promotie, videotoets voor beoordeling gespreksvaardigheden, Erasmus Universiteit Rotterdam (2004-2009)

 

Psychologie, persoonlijkheids- en A&O-psychologie, Rijksuniversiteit Groningen (1993-1998)

 

Nederlands, Rijksuniversiteit Groningen (1992-1993)

 

VWO, Rijnlands Lyceum Oegstgeest (1986-1992)

Nevenwerkzaamheden

geen