Rolf van Geel - Open Universiteit

UD Methoden en Statistiek

Contactgegevens

Rolf van Geel

rge

Faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen (wetenschapsgebied Psychologie)

Rolf.vanGeel@ou.nl

Expertise, onderzoek en publicaties

Expertise

Methodology & Statistics

Confirmatory Factor Analysis (CFA)

Onderzoek

Attachment

Self-Confrontation Method

Publicaties

Van Geel, R., Houtmans, T., Verboon, P., & Laumen, T. (2016). Integrating adult attachment scales and vulnerability factors in depression. International Journal of Personality Psychology, 2(1), 51-63.

Van Geelen, S. M., Fuchs, C. E., Van Geel, R., Luyten, P., & Van de Putte, E. M. (2015). The Self beyond Somatic Symptoms: A Narrative Approach to Self-Experience in Adolescent Chronic Fatigue Syndrome. Psychopathology, 48, 278-286. doi: DOI:10.1159/000431258

Fuchs, C. E., Van Geelen, S. M., Van Geel, R., Sinnema, G., Van de Putte, E. M., Hermans, H. J., & Kuis, W. (2013). Health and identity: Self-positioning in adolescent chronic fatigue syndrome and juvenile idiopathic arthritis Clinical Child Psychology and Psychiatry, 18, 383-397.

Fuchs, C. E., Van Geelen, S. M., Hermans, H. J., Van de Putte, E. M., Van Geel, R., Sinnema, G., & Kuis, W. (2013). Psychological Intervention for Adolescents with Juvenile Idiopathic Arthritis: For Whom and When? The Journal of Rheumatology 40, 528-534. doi: 10.3899/jrheum.120741

Van Geelen, S. M., Fuchs, C. E., Sinnema, G., Van de Putte, E. M., Van Geel, R., Hermans, H. J., & Kuis, W. (2011). Self-investigation in adolescent chronic fatigue syndrome: Narrative changes and health improvement. Patient Education and Counseling, 83, 227-233.

Verboon, P., Sebastiaan, K., & Van Geel, R. (2011). De invloed van een rechtvaardige bejegening en een zekere hechtingsstijl op de betrokkenheid van scholieren. Pedagogiek, 31, 216-229.

Van Geel, R., De Munck, M.-C., Biezepol, L., Werndly, I., & Van den Boogaard, M. (2011). Idiografische assessment van hechtingsrelaties. Narrator: vakblad voor ZKM-beoefenaars, 57, 19-27.

De Schutter, S., Van Geel, R., & Lodewijkx, H. (2009). Social Absorption and Social Individuation: Dutch Validation with Interpersonal Behaviours, Preoccupations, Social Network and Attachment. Netherlands Journal of Psychology, 65, 40-52.

Van Geel, R., & De Mey, H. R. A. (2009). Measuring proximity among affect profiles in Hermans' Self-Confrontation-Method. Journal of Constructivist Psychology, 22, 237-252.

Van Geel, R., Reith, A., Castelijn, V., Heldens, L., & Dercks, C. (2008). Verbondenheid, zelfbevestiging en macht: een psychometrische studie naar ZKM-gedragsschalen. Narrator: vakblad voor ZKM-beoefenaars, 49, 4-10. 

Van Geel, R., & De Mey, H. (2004). A theory-guided hexagonal representation of single valuation systems for use with Hermans' Self-Confrontation Method. Journal of Constructivist Psychology, 17, 85-104.

Van Geel, R., & De Mey, H. (2003). Self, other, positive, and negative affect scales of the Self-Confrontation Method: factorial structure and unidimensionality. Personality and Individual Differences, 35, 1833-1847.

Van Geel, R., De Mey, H. R. A., & Bendermacher, N. (2003). Visual ordination techniques in grid-methodology: The example of the self-confrontation method. In F. J. Maarse, A. E. Akkerman, A. N. Brand & L. J. M. Mulder (Eds.), Clinical assessment, computerized methods and instrumentation (Vol. 7, pp. 120-135). Utrecht: Swets & Zeitlinger.

Van Geel, R., De Mey, H. R. A., Thissen-Pennings, M., & Bendermacher, N. (2000). Picturing valuations in affective space: Comparison of two methods of ordination. Journal of Constructivist Psychology, 12, 27-45.

Van Geel, R. (2000). Agency and communion in self-narratives: A psychometric study of the self-confrontation method. Nijmegen: Nijmegen University Press.

 

 

Ervaring en opleiding

Opleiding

Radboud Universiteit Nijmegen (Klinische Psychologie en PhD)

Interstudie Nieuwe Lerarenopleiding, Nijmegen (2e graads wiskunde en biologie)

 

Nevenwerkzaamheden

COTAN  (mei 2014 - heden)