Prof. Dr. Rob Martens - Open Universiteit

hoogleraar vakgroepvoorzitter doceren en docent professionalisering

Contactgegevens

Prof. Dr. Rob Martens

rma

Faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen (Welten-instituut)

Rob.Martens@ou.nl

http://www.linkedin.com/in/profrobmartens

http://www.mendeley.com/profiles/rob-martens/

https://twitter.com/profrobmartens

Expertise, onderzoek en publicaties

Expertise

praktijkgericht wetenschappelijk onderwijsonderzoek. Thema's: de docent als professionalonderwijsvernieuwingICT/ multimedia en onderwijsmotivatie

Publicaties


Scientific chapters and books


Bastiaens, Th., & Martens, R. (2000). Conditions for web-based learning with real events. In B. Abbey (Ed.), Instructional and cognitive impacts of web-based education (pp.1-32). London: Idea Group Publishing.


Bastiaens, Th., & Martens, R. (2003). ICT en competentiegericht onderwijs. In M. Mulder, R. Wesselink, H. Biemans, L. Nieuwenhuis, & R. Poell (Eds.). Competentiegericht beroepsonderwijs. Gediplomeerd, maar ook bekwaam? (pp. 199-215). Houten: Wolters-Noordhoff.


Bastiaens, Th., Boon, J., & Martens, R. (2004). Evaluating integrated e-learning. In W. Jochems, J. Van MerriŽnboer, & R. Koper (Eds.). Integrated E-learning: Implications for Pedagogy, Technology and Organization (pp.187-199). London: RoutledgeFalmer.


Boekaerts, M., & Martens, R. (2006). Motivated Learning: What is it and how can it be enhanced? In L. Verschaffel,.F. Dochy, M. Boekaerts, & S. Vosniadou (Eds.) Instructional psychology: Past, present and future trends. A look back and a look forward (pp. 113-130). London: Elsevier.


Boekaerts, M., Van Nuland, H. J. C., & Martens, R. L. (2010). Perspectives on motivation: What mechanisms energise students? behaviour in the classroom. In J. Kleine Staarman, K. Littleton, & C. Wood (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 535-569). Bingley, UK: Emerald.


De Leeuwe, M. F. J., Portier, S. J., & Martens, R. L. (1999). Using animations in an interactive learning environment: Does it help? In B. P. L. M. den Brinker, P. J. Beek, A. N. Brand, F. J. Maarse, & L. J. M. Mulder (Eds.), Cognitive ergonomics, clinical assessment and computer-assisted learning. (pp. 247-259). Lisse, NL: Swets & Zeitlinger Publishers.


Dochy, F., Martens, R., & Moerkerke, G. (1995). Zelfstudie. [Self study]. In: J. C. M. Metz,  A. J. J. A.. Scherpbier, & C. P. M. van der Vleuten (Ed.). Medisch Onderwijs in de praktijk. (pp.112-120). Assen, NL: Van Gorcum & Comp. B.V.


Kirschner, P. A., Martens, R. L., &  Strijbos, J. W. (2004). CSCL in higher education: a framework for designing multiple collaborative environments. In J. W. Strijbos, P. A. Kirschner, & R. L. Martens (Eds.), What we know about CSCL in Higher Education (pp. 3-31). Dordrecht, NL: Kluwer Academic Publishers.


Martens, R.L. (1998). The use and effects of embedded support devices in independent learning. Ph.D. Thesis. Utrecht, NL: Lemma BV.


Martens R. L. (2007). Positive learning met Multimedia. Onderzoeken, toepassen & generaliseren. Oratie. Heerlen: Open Universiteit Nederland.


Martens, R.L. (2010). Zin in onderzoek. Docentprofessionalisering. Oratie. Heerlen: Open Universiteit Nederland.


Martens, R., & Boekaerts, M. (2007). Motiveren van studenten in het hoger onderwijs. Theorie en interventies. Hoger Onderwijs Reeks. Groningen: Wolters-Noordhoff.


Martens, R., Bastiaens, Th., & van MerriŽnboer, J. (2003). Technology enhanced open learning for immigrant populations. In P. Attewell, & N. Seel (Eds.), Disadvantaged teens and computer technologies (pp. 203-222). New York: Waxmann.


Poelmans, P. H. A. G, Martens, R. L., Valcke, M. M. A., Dochy, F. J. R. C. & Bastiaens, L. (1993). Toetsen in de onderwijspraktijk en een introductie op toetsautomatisering. Utrecht, NL: Lemma BV.


Sluijsmans, D., &  Martens, R. (2004). Performance assessment in integrated e-learning. In W. Jochems, J. Van MerriŽnboer, & R. Koper, (Eds.), Integrated E-learning: Implications for Pedagogy, Technology and Organization (pp. 39-51). London: RoutledgeFalmer.


Strijbos, J. W., Kirschner, P. A., & Martens, R. L. (Eds.). (2004). What we know about CSCL in Higher Education. Dordrecht, NL: Kluwer Academic Publishers.


Strijbos, J W., Kirschner, P. A.. & Martens, R. L. (2004). What we know about CSCL and what we do not (but need to) know about CSCL. In J. W. Strijbos, P. A. Kirschner, & R. L. Martens (Eds.), What we know about CSCL in Higher Education (pp. 245-261). Dordrecht, NL: Kluwer Academic Publishers.


Martens, R. (2008). Vrijheid en autonomie. naar een doorbraak in onderwijs. In J. van der Zwaard, S. van Oenen, & M. Huisman (Red.), Zonder wrijving geen vooruitgang (pp. 27-33). Antwerpen: Garant Uitgevers.


Martens, R. (2008). Motiveren in plaats van controleren. In E. Mijland (Ed.) Nu leren voor morgen (pp. 94-98). Antwerpen: Garant uitgevers.


Tabbers, H. K., Paas, F., Lankford, C., Martens, R. L., & Van MerriŽnboer, J. J. G. (2008). Studying eye movements in multimedia learning. In J.-F. Rouet, R. Lowe, & W. Schnotz (Eds.), Understanding multimedia documents (pp. 169-184). New York: Springer.


Martens, R. (2009). De docent als enthousiaste ontwerper van eigen digitaal leermateriaal. In A. ten Brummelhuis & M. van Amerongen (Eds.), Hier heb ik niets aan! (pp. 84-89). Zoetermeer: Stichting Kennisnet.


Martens, R. (2011). Leer- en motivatietheorieŽn in vogelvlucht. In J. Castelijns, M. Segers, & K. Struyen (Red.).  Evalueren om te leren ? toetsen en beoordelen op school. (pp.19-32). Bussum: Uitgeverij Coutinho.


 


Scientific publications (peer reviewed, SSCI/ ISED/ ICO)


Baas, D, Castelijns, J.,  Vermeulen, M., Martens, R., &; Segers, M. (2015). The relation between assessment for learning and elementary students' cognitive and metacognitive strategies. British Journal of Educational Psychology, 85, 33-46. BJEP.14.0067R2


Bastiaens, Th., Martens, R. & Stijnen, P. (2002). ICT en onderwijs: inleiding op het themanummer. [ICT and education: introduction to the special issue.]. Pedagogische StudiŽn, 79, 431-435.


Bastiaens, Th., Martens, R. & Stijnen, P. (Eds.) (2002). ICT en onderwijs, op weg naar blended learning [ICT and education, the road to blended learning]. Pedagogische StudiŽn, 79, Special issue.


Bitter-Rijpkema, M., Martens, R., & Jochems, W. (2002). Supporting knowledge elicitation for learning in virtual teams. Educational Technology & Society, 5 (2), 113-118.


Bitter-Rijpkema,  M., Martens,  R., & Jochems,  W. (2005). Elicitation support requirements of multi expertise teams. Journal of Interactive Learning Research, 16, 133-154.


Bos, E., Valcke, M., & Martens, R. (1999). Competentiegericht onderwijs in de context van de innovatie van het Hoger Onderwijs [competency based education to innovate higher education]. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 17, 91-101.


De Brabander, K., & Martens, R. (2014). Towards a unified theory of task-specific motivation. Educational Research Review, 11, 27-44. DOI: 10.1016/j.edurev.2013.11.001. Winner of the biannual EARLI outstanding publication award 2015.


De Brabander, K., & Martens, R. (submitted). Empirical exploration of a unified model of task-specific motivation. Educational Research (submitted).


Dochy, F.,  Moerkerke, G., & Martens, R. (1996). Integrating assessment, learning and instruction: assessment of domain-specific and domain-transcending prior knowledge and progress. Studies in educational evaluation, 22, 309-339.


Gulikers, J.,  Bastiaens, Th., &  Martens, R. (2005). The Surplus Value of an Authentic Learning Environment. Computers in Human Behaviour, 21, 509-521.


Gorissen, C. J. J. , Kester, L., Brand-Gruwel, S., & Martens, R. (2015). Autonomy supportive, learner-controlled or system-controlled learning in hypermedia environments and the influence of academic self-regulation style. Interactive Learning Environments, 23, 655 ? 669.


Klaeijsen, A., Vermeulen, M., & Martens, R. (accepted). Teachers? innovative behaviour: the importance of basic psychological need satisfaction, intrinsic motivation and occupational self-efficacy. Scandinavian Journal of Educational Research. Accepted.


Martens, R. (2011). De leraar moet vernieuwen, maar kan hij dat? Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 50 (2), 633-641.


Martens, R., Bastiaens, Th., & Gulikers, J. (2002). Leren met computergebaseerde authentieke taken: motivatie, gedrag en resultaten van studenten. [Learning with computer based tasks: student motivation, behaviour and results]. Pedagogische StudiŽn, 79, 469-482.


Martens, R., & Dochy, F. (1997). Assessment and feedback as student support devices. Studies in educational evaluation, 23, 257-273.


Martens, R., & Hermans, H. (2000). Internet based formative prior knowledge assessment. Studies in educational evaluation, 26, 245-258.


Martens, R., Dekeyser, H., & Imbos, Tj. (1999). The innovative use of ICT in Methodology and Statistics education. Staff and Educational Development International, 3, 85-101.


Martens, R., Portier, S., & Valcke, M. (1996). Studeren met flexibele, interactieve en elektronische leermaterialen voor zelfstudie. Tijdschrift voor hoger onderwijs, 14, 236-253.


Martens, R., Valcke, M., Poelmans, P., & Daal, M. (1996). Functions, use and effects of embedded support devices in printed distance learning materials. Learning and Instruction, 6, 77-93.


Martens, R., Valcke, M., Portier, S., Weges, H., & Poelmans, P. (1997) Research with interactive learning environments in three content domains: Descriptive statistics, continuous mathematics & substantive criminal law. Distance education, 18, 44-58.


Martens, R. L., & Valcke, M. M. A. (1995). Validation of a theory about functions and effects of embedded support devices in distance learning materials. European Journal for the Psychology of Education, 10 (2), 181-196.


Martens, R. L., Poelmans, P. H. A. G., Daal, M.M., & Valcke, M. M. A. (1994). Studeren in afstandson­derwijs: hoe gaan studenten om met de didactische uitwerking van zelfinstructiemateriaal? Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 12, (2), 80-94.


Martens, R. L., Valcke, M. M. A., & Portier, S. J. (1997). Interactive learning environments to support independent learning: the impact of discernability of embedded support devices. Computers & Education, 28, 185-197.


Martens, R.,  Gulikers. J., & Bastiaens, Th. (2004). The impact of intrinsic motivation on e-learning in authentic computer tasks. Journal of Computer Assisted Learning, 20, 368-376.


Martens, R., Bastiaens, Th., & Kirschner, P. A. (2007). New learning design in distance education: its impact on student perception and motivation. Distance Education, 28, 81-95.


Martens, R ., de Brabander, C., Rozendaal, J., Boekaerts, M.,  & van der Leeden, R. (2010). Inducing mind sets in self-regulated learning with motivational information. Educational Studies, 36,  311-329.


Segers, M., Martens, R., & van den Bosch, P. (2008).  Understanding how a case-based assessment instrument influences student teachers' learning approaches. Teaching and Teacher Education, 24, 1751-1764.


Smit, K., de Brabander, C., & Martens, R. (2014). Student-centered and teacher-centered learning environment in pre-vocational secondary education: Needs and motivation. Scandinavian Journal of Educational Research, 58, 695-712. DOI: 10.1080/00313831.2013.821090.


De Brabander, C.J., Rozendaal, J. S., & Martens, R. L. (2009). Investigating efficacy expectancy as criterion for comparison of teacher versus student regulated learning in higher education. Learning Environments Research: An International Journal, 12, 191-207.


Sluijsmans, D., Brand-Gruwel, S., Van MerriŽnboer, J., & Martens, R. (2004). Redesigning Education for Training Peer Assessment Skills in Teacher Training: Effects on Performance and Perceptions. Innovations in Education and Training International, 41, 59-78.


Sluijsmans, D. M. A., Prins, F., Martens, R. (2006). A framework for integrated performance assessment in E-Learning. Learning Environments Research, 9(1), 37-44.


Sluijsmans, D., Prins, F., & Martens, R. (2006). The design of competency-based performance assessment in e-learning. Learning Environments Research, 9, 45-66.


Stoof, A., Martens, R., van MerriŽnboer, J., & Bastiaens, Th. (2002). The boundary approach of competence: a constructivist aid for understanding and using the concept of competence. Human Resource Development Review, 1, 345-365.


Stoof, A., Martens, R., & van MerriŽnboer, J. (2007). Web-based Support for Constructing Competence Maps: Design and formative evaluation.  Educational Technology Research and Development, 55, 34-368.


Stoof, A., Martens, R., & van MerriŽnboer, J. (2006). The Perceived Effects of a Web-based support on the Development of Competence Maps. Instructional Science, 34, 189-211.


Stokhof, H., de Vries, B., Martens, R., & Bastiaens, Th. (accepted). How to guide effective student questioning? A review of teacher guidance in primary education. Review of Education, accepted.


Stokhof, H., de Vries, B., Martens, R., & Bastiaens, Th. (accepted). Mind Map Our Way into Effective Student Questioning: A Principle Based Scenario. Research in Science Education. manuscript number, RISE-D-16-00173R2.


Strijbos, J. W., Martens, R. L., & Jochems, W. M. G. (2004). Designing for interaction: Six steps to designing computer supported group-based learning. Computers & Education, 42, 403-424.


Strijbos J. W.,  Martens, R., Jochems, W., & Broers, N. (2004). The effect of functional roles on group efficiency. Using Multilevel Modeling and Content Analysis to Investigate Computer-Supported Collaboration in Small Groups. Small Group Research, 35, 195-229.


Strijbos, J. W., Martens, R. L., Jochems, W. M. G., & Broers, N. J. (2007). The effect of functional roles on perceived group efficiency during computer-supported collaborative learning: A matter of triangulation. Computers in Human Behavior, 23, 353-380.


Strijbos, J. W., Martens, R. L., Prins, F. J., Jochems, W. M. G. (2006) Content analysis: What are they talking about? Computers & Education, 46, 29-48.


Tabbers, H., Martens, R. & van MerriŽnboer, J. (2004). Multimedia instructions and cognitive load theory: Effects of modality and cueing. British Journal of Educational Psychology, 74, 71-81.


Valcke, M., & Martens, R. (2006). The problem arena of researching computer supported collaborative learning: introduction to the special issue. Computers & Education , 46, 1-5.


Valcke, M., & Martens, R. (2006). Researching computer supported collaborative learning. Computers & Education , 46, special issue.


Valcke, M., & Martens, R. (1997). An interactive learning and course development environment: Context, theoretical and empirical considerations. Distance Education, 18, 7-23.


Valcke, M. M. A., Martens, R.L., Poelmans, P. H. A. G, & Daal, M. M. (1993). The actual use of embedded support devices in self-study materials by students in a distance education setting. Distance Education, 14, 55-84.


Van MerriŽnboer, J. J. G., & Martens, R.L. (Eds.) (2002). Computer-based tools for instructional design. Educational Technology, Research and Development, 50, Special Issue.


Van MerriŽnboer, J. J. G., & Martens, R. L. (2002). Computer-based tools for instructional design. Educational Technology, Research and Development, 50, 5-9.


Van Nuland, H.; Dusseldorp, E.; Martens, R. Boekaerts, M. (2010). Exploring the motivation jungle: Predicting performance on a novel task by investigating constructs from different motivation perspectives in tandem. International Journal of Psychology, 45, 250-259.


Van Nuland, H, Taris, T., Boekaerts, M., & Martens, R. (2012). Testing the hierarchical SDT model: the case of performance-oriented classrooms. European Journal of Psychology of Education, 27, 467-482 DOI 10.1007/s10212-011-0089-y.


Van Loon, A.-M., Ros, A., & Martens, R. (2012). Motivated learning with digital learning tasks: what about autonomy and structure? Educational Technology Research and Development, 60(6), 1015-1032.


Van Loon, A.-M., Ros, A., & Martens, R. (2013). Designing Digital Problem Based Learning Tasks that Motivate Students. Journal of Technology and Teacher Education, 21 (4), 409-432.


Van Popta, E., Kral, M., Camp, G., Martens, R., & Simons, P.R.J. (in press). Exploring the Value of Peer Feedback in Online Learning for the Provider. Educational Research Review, in press.


Jansen in de Wal, J., van den Beemt, A.,  Martens, R., & den Brok, P. (2014). Teachers' Engagement in Professional Learning: Exploring Motivational Profiles. Learning and Individual Differences, 36, 27-36.




LOOK  rapporten en boeken


Diepstraten, I., Hooijer, J., Martens, R., & Gerrichhauzen, J. (2010). Zijn leraren bereid om te leren? De leervitaliteitsindex als monitor. In: I. Diepstraten, H. Wassink, S. Stijnen, R. Martens, & J. Claessen (eds.). Professionalisering van leraren op de werkplek. Jaarboek RdMC. (pp. 17-26). Heerlen: Open Universiteit.


Martens, R. &  Diepstraten, I.,. (2010). Het onderwijsonderzoek is zelf aan verbetering toe. In: I. Diepstraten, H. Wassink, S. Stijnen, R. Martens, & J. Claessen (eds.). Professionalisering van leraren op de werkplek. Jaarboek RdMC. (pp. 43-52). Heerlen: Open Universiteit.


Diepstraten, I., Vinken, H. van Wolput, B., de Brabander, K., Martens, R., & Claessen, J. (2010). Leraar24 onderzocht. In: I. Diepstraten, H. Wassink, S. Stijnen, R. Martens, & J. Claessen (eds.). Professionalisering van leraren op de werkplek. Jaarboek RdMC. (pp. 55- 68). Heerlen: Open Universiteit.


Diepstraten, I., Wassink, H., Stijnen, Sj., Martens, R., & Claessen, J. (2010). Conclusie: waar staan we nu?. In: I. Diepstraten, H. Wassink, S. Stijnen, R. Martens, & J. Claessen (eds.). Professionalisering van leraren op de werkplek. Jaarboek RdMC. (pp. 145-154). Heerlen: Open Universiteit.


Martens, R., Hooijer, J., Kreijns, K., de laat, M. Vermeulen, M., Wassink, H. (2011). RdMC onderzoek: vijf programmalijnen. Heerlen: Ruud de Moorcentrum, Open Universiteit.


De Brabander, C., & Martens, R. (2012). Towards a unified theory of task-specific motivation. Heerlen: LOOK- Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek, Open Universiteit.


Diepstraten, I., & Martens. R. (2013). (red.) Onderwijsonderzoek via het leren van leraren. Jaarboek 2012. Heerlen: Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek.


Martens. R., & Diepstraten, I. (2013), Kenmerken van onderwijsonderzoek: valorisatie als nieuw thema In: I. Diepstraten, & R. Martens.(red.) Onderwijsonderzoek via het leren van leraren. Jaarboek 2012. Heerlen: Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek.


Diepstraten, I., & Martens. R., & Kusters, J. (2013). Introductie van het Jaarboek LOOK 2012. In: I. Diepstraten, & R. Martens.(red.) Onderwijsonderzoek via het leren van leraren. Jaarboek 2012. Heerlen: Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek.


 


Media en vakpublicaties vanaf 2005


Sluijsmans, D., & Martens, R. L. (2005). Performance assessment in e-learning. In W. Jochems, J. van MerriŽnboer, R. Koper & Th. Bastiaens (Eds.). Een geÔntegreerde benadering van e-learning (pp. 57-69). Groningen: Wolters-Noordhoff.


Martens, R., & Bastiaens, Th. (2005). De relatie tussen autonomie en motivatie. Onderzoek van Onderwijs, 34, 37-41.


Martens, R. (2006). Leren kinderen uit kansarme milieus iets van het nieuwe leren? Vernieuwing, 65, 22-24.


Martens, R. (2006). ABC column: Iederwijs. Vernieuwing, 64, 15.


Martens, R. (2006). Onderwijs als nationale klaagmuur. Onderwijsinnovatie, 6, 11-14.


Martens, R. (2006). What about motivation? Review of the Cambridge handbook on multimedia learning edited by R. E. Mayer. PsyCritiques, Contemporary Psychology: APA Review of Books, 51, 11.


Martens, R. (2007). Methods in Educational Research: Less Is More. Review of Methods in Educational Research: From Theory to Practice edited by Marguerite G. Lodico, Dean T. Spaulding, and Katherine H. Voegtle (Eds.). San Francisco: Jossey-Bass, 2006. PsyCritiques, Contemporary Psychology: APA Review of Books.


Martens, R. (2005). Perspectief. Vernieuwing, 65, 15.


Martens, R. (2007). De stelling. Vernieuwing 66 (3), 3.


Martens, R. (2007). BON is boos. Vernieuwing, 66 (3), 16-18.


Martens, R. L. (2005). Wat motiveert? Nieuwjaarsrede studiedag  'de vertraagde tijd'. Almere: Helen Parkhurst college.


Martens, R. L. (2005). Controleren of het nieuwe leren? Lezing bij opening Leon van Gelder school. Groningen: 12-10-2005.


Deelname aan brainstorm ronde van ministerie van OCW te Soest, Leren voor de toekomst (februari 2005)


Deelname aan Educafe, Den Haag, van de Brancheorganisatie van de Educatieve Uitgeverijen (GEU)  (Maart 2005)


Deelname aan LUX paneldiscussie Leve het nieuwe leren! (in debat met leden tweede kamer en columnist Volkskrant) LUX Nijmegen, (juni 2005)


Diverse artikels, columns en vaste rubriek onderwijsvernieuwing voor bladen Onderwijsinnovatie en Vernieuwing


In Gesprek met Jonge Doctoren van de VOR-divisie Leren & Instructie 18-5-2005 (Universiteit Utrecht). Lid panel.


In Gesprek met Jonge Doctoren van de VOR-divisie Leren & Instructie 18-5-2005 (Universiteit Utrecht). Lid panel.


Interview BN/De Stem. Docenten: ?Onderzoek Kamer totaal overbodig?. 1-2-2007.


Interview Computers op School. Motiveren in plaats van controleren. COS 19, 2, 8-9. Februari 2007.


Interview Dagblad de Limburger. Hoe het nieuwe leren wordt doorgedrukt. 14 april 2006.


Interview Dagblad de Limburger. We lijden niet massaal aan hersenverweking. 1-2-2007.


Interview Dagblad Trouw. De leerling is niet veranderd. Dinsdag 28 februari 2006.


Interview de Stentor. Hoe het nieuwe leren wordt doorgedrukt. 13 april 2006.


Interview Het Limburgs dagblad. Hoe het nieuwe leren wordt doorgedrukt. 14 april 2006.


Interview het Nederlands Dagblad. Hoe het nieuwe leren wordt doorgedrukt. 13 april 2006.


Interview Limburgs dagblad. We lijden niet massaal aan hersenverweking. 1-2-2007.


Interview met Australische radio, m.b.t. onderwijsvernieuwing in Nederland, januari 2005


Interview met dagblad Spits over gevolgen examenstress, 27-5-2005


Interview met Profielen ?Worden we wijzer van competentiegericht leren? De hype onder de loep?, juni 2005, p. 20-21.


Interview NRC. Bij Teleac moet 2+2 nog altijd 4 zijn. 31-1-2008.


Interview Reformatorisch Dagblad Leren leuker als het niet moet, 24 juni 2005


Interview Vives. PDA?s in het onderwijs: leuke gadget of echte meerwaarde? Vives, september 2007, 12-14.


Interview voor Radio 1, 24 februari 2005, naar aanleiding van opening innovatieve VO school Magical Education


Interview voor Radio 1, het Filiaal,  n.a.v. opening VIA  School Rotterdam, 5 oktober 2005 (www.nos.nl)


Interview/artikel Trouw Het nieuwe leren (9 november 2004)


Interview/artikel Volkskrant Ouders gunnen hun kind een betere tijd op school (7 december 2004)


Interview/artikel voor Havana (Hogeschool Amsterdam) Is leren leuk? (januari 2005)


Interview/rapportage voor onderwijsmagazine Inzicht. Dwang en controle demotiveren. Inzicht, 139, 26-28.


Intrinsieke motivatie. Lezing bij oprichting Platform Democratisch Onderwijs. Soest: 21 januari, 2006.


Van Driel, J., & Martens, R. (2007). Kroniek: Impressies van de AERA 2007 in Chicago. Pedagogische StudiŽn.


Van Goor, R., & Martens, R. (2006). Vernieuwend onderwijs: goed, maar voor wie? Vernieuwing, 65, 5.


Van Goor, R., & Martens, R. (2007). De rol van de leerkracht in veranderde tijden. Vernieuwing, 66 (3), 5.


Van Goor, R., & Martens, R. (2007). De leraar in spagaat in een complexe samenleving. Vernieuwing, 66 (3), 6-8.


Key note ?Wat motiveert? Vier families voor basisvorming? voor symposium Leidinggeven aan het nieuwe leren, voor Schoolmanagers VO, 31 maart 2005, Heerenveen


Key note Het ?nieuwe? leren: van dorpsschool in de Auvergne tot leren voor de toekomst en panel discussie NABS-symposium het nieuwe leren  (6 april 2005)


Key note lezing. Leren in het multimedia tijdperk. Voor VBS conferentie ?de andere vrijdag?. 5-10-2006.


Martens, R. (2007). De Volkskrant liegt over onderwijsvernieuwing. Kader Primair, 13, 8-11.


Martens, R. (2007). Een brug te ver? De kloof tussen onderwijs en onderwijsvernieuwing. Decaan en Mentor, 6(5), 7-11.


Martens, R. (2007). Geloven, gissen & dwalen. Key note 5e internationale conferentie Studienamiddag Hoger Onderwijs. Competentiegericht opleiden: waar blijven de bewijzen? KU Leuven, centrum voor opleidingsdidactiek.


Martens, R. (2007). Informeel leren doet geen pijn. Toespraak bij opening academisch jaar OUNL. 21 juni 2007. Den Haag, studiecentrum Open Universiteit Nederland.


Martens, R. (2008). Key note nationale docenten dagen primair onderwijs. Hoe gebruiken jonge kinderen media? Hilversum, 12-3-2008.


Martens, R. (2008). Key note nationale docenten dagen voortgezet onderwijs. Hoe ziet de media wereld van een middelbare scholier er eigenlijk uit? Hilversum, 19-3-2008.


Martens, R. (2007). Multimedia maken oude onderwijsdroom eindelijk waar. Multimedia Keynote lezing onderwijscolloquium over Multimedia. Heerlen: Open Universiteit Nederland.


Martens, R. (2007). Of we het willen of niet, de onderwijsrevolutie komt eraan! Lezing op derde nationaal congres primair onderwijs. Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid. Tilburg: de efteling.


Martens, R. (2007). Onderwijs en motivatie. Lezing voor TiasNimbas Business School. Tilburg: Tilburg University, februari 2007.


Martens, R. (2008). Vraagverheldering leren met meer effect. Presentatie op kennisnet conferentie Kennis van Waarde Maken. 6-1-2008, Utrecht.


Martens, R. (2005). Perspectief. Vernieuwing, 65, 15.


Martens, R. (2007). De stelling. Vernieuwing 66 (3), 3.


Martens, R. (2007). BON is boos. Vernieuwing, 66 (3), 16-18.


Martens, R. (2008). Hoe de discussie over onderwijsvernieuwing en zelfstandig leren in Nederland uit de hand liep. Begeleid zelfstandig leren, 19, 22-30.


Nieuwjaarstoespraak voor Helenparkhurst College, Almere, Wat motiveert? (januari 2005)


Onderwijsinnovatie en motivatie. Lezing en workshop voor stichting Perspectief. Noordwijk: november 2005.


Onderwijsinnovatie, 3, september 2007. In het oog van de storm. Interview, 28-30.


Oratie Rob Martens. TV uitzending naar aanleiding van oratie, in de week van het onderwijs; leven lang leren. Voor Teleac/NOT (2007).


Problematische innovaties of toch maar liever het oude leren? Workshop en lezing op SBO Nationaal Congres Primair Onderwijs. Nijmegen: december 2005.


Radio en TV live discussiegesprek ?L1 balkon van Limburg? over zien en gezien worden bij multimedia. dinsdag 3 april 2007.


Radio live interview ?L1 balkon van Limburg? over rol multimediaal leren, digitale TV. Januari 2007.


Spreekbuis, blad voor omroepmedewerkers. 14-9-2007. Multimediale educatie: omroep als gids en bron. Interview.


TV debat Rob Martens- Ad Verbrugge over onderwijsvernieuwing. September 2007. Voor Teleac/NOT.


Workshop voor De Leerschool. Verantwoordelijkheid geven en nemen. 11-10-2007.


Martens, R. (2008). ?Tijd voor onderwijs? beoordeeld. Onderwijsinnovatie, 2008 (2), 26-28 .


Interview Desmet live over onderwijsvernieuwing. Radio 5.  29 mei 2008.


Martens, R. (2008). Duurzaam opleiden, psychologische basisbehoeften en multimedia: wat hebben die met elkaar te maken? Key note lezing op de twintigste CLU drie-daagse. Doorn, 10, juni, 2008.


Martens, R. (2008). De schaduwkant van toetsing. Plein Primair, 6, 23-28.


Martens R. (2008). Grenzen aan meten. Advies voor de onderwijsraad. Heerlen: Ruud de Moorcentrum, Open Universiteit Nederland.


Martens, R. (2008). Prijsschieten op onderwijsvernieuwers. Column, voorgedragen tijdens de uitreiking van de jaarlijkse prijs voor de onderwijsjournalistiek. Den haag, 6 oktober 2008.


Martens, R. (2008). Prijsschieten op onderwijsvernieuwers. Plein primair, in druk.


Martens, R. (2008). MotivatietheorieŽn over toetsing in het onderwijs. Lezing voor de Leerschool. Loenen: 9 oktober, 2008.


Interview radio West over ?leren terwijl je speelt? nintendo project. 27-11-2008.


Martens, R. (2008). Workshops ?Werken met digitale beeldbanken: vrije exploratie of gestructureerd leerpad?. 4e gebruikersdag didiclass. Utrecht: november 2008.


Martens, R. Debat onderwijsvernieuwing o.a. met Presely bergen, BON. D?66 Rotterdam. November 2008.


Martens, R. Van boekdrukkunst naar web 2.0: het motivationele belang van autonomie en vrijheid. Key note lezing GEU wintersymposium ?evidence based educatief uitgeven?. Sint Michielsgestel, 4-12-2008.


Martens, R. (2008). From controlled goals towards autonomous goals for learning. NELLL key note lezing. 11-12-12008.


Martens, R. (2008). Onderwijs. Ingezonden commentaar. HP/de Tijd, 28 november 2008, p. 4.


Martens, R. (2008). Kijk of een kind het naar zijn zin heeft! Interview door Annemarie Breeve. Leerkracht, 10, 9- 10.


Deelname aan TV debat over CITO-toetsen voor L1 vandaag.  2-2-2009.


Martens, R. (2009). In vrijheid leren in de virtuele wereld. Workshop op 10e nationale e-learning congres. Eindhoven, 11-2-2009.


Martens R. (2009). Simpel idee bleek gouden greep. Met de nintendo DS leren terwijl je speelt. Interview in Vives, 92, p. 12-14.


Martens, R. (2009). Toetscultuur leidt tot schooluitval. Interview Trouw, 6-2-2009, p. 6.


Martens, R. (2009). Motivationele effecten van mobile learning in het SBO. Leiden: Universiteit Leiden, rapportenreeks onderwijsstudies.


Martens, R. (2009). Wat hebben multimedia en motivatie met elkaar te maken? Key note lezing IRIS-ICT- studiemiddag. Uithoorn, IRIS.


Martens, R. Deelname aan paneldiscussie en TV opname Eigentijds onderwijs. VO-raad congres, Nieuwegein, 19-3-2009.


Martens, R. (2009). TV interview RTL 4 journaal editie NL. Item over effecten geldelijke toetsprestatiebeloningen voor leerlingen. 20-4-2009.


Martens, R. (2009). Werkdruk grote zorg voor veel docenten. Interview Volkskrant. 18-4-2009.


Martens, R. (2009). Onderwijs waar moet dat heen. Hoofdartikel n.a.v. paneldiscussie. Volkskrant. 18-4-2009, p. 16-19.


Interview Parool, School stampt examen erin, p. 6, 13-5-2009.


Interview Nederlands Dagblad. Betaald blokken voor eindexamensucces. 13-5-2009, p. 4.


Interview GPD bladen, o.a. Eindhovens dagblad, Dagblad van het Noorden, Provinciale Zeeuwse Courant, School alleen is niet meer genoeg, 14-5-2009, p. 10.


Martens, R. (2009). Leerling 0,0 of 2.0? Key note lezing op SBO nationaal congres E-learning 2.0 in het onderwijs. Rotterdam: WTC, 26 mei 2009.


Martens, R. (2009). Waarom toetsing zo vaak de motivatie bedreigt Key note lezing op SBO nationaal congres toetsen en beoordelen in het hoger onderwijs. Eindhoven: Sofitel, 9 juni 2009.


Martens, R. (2009). Deelname paneldebat op strategie summit onderwijs 2009. Velsen, 10 juni 2009.


Martens, R. (2009).  Deelname aan panel debat Game over, over de invloed van de virtuele realiteit op de hedendaagse beeldcultuur. Georganiseerd door filmhuis de Spiegel i.s.m. cultura nova en kunstencentrum kus. Heerlen, 31-8-2009, SCHUNCK-glaspaleis.


Martens, R. (2009). Talent en omgeving, de rol van motivatie. Talentcollege tijdens Grande finale Nationale debatcyclus onderwijs. Putten, kasteel Vanenburg, 14-10-2009.


Martens, R. (2009). Hoe zo innovatief? (pp. 8-9). In: Eigentijds onderwijs. Verantwoord innoveren in het VO. Twee dvd?s en magazine. Oktober 2009.


Wessels, L., & Martens, R. (2009). Onderzoek en onderwijs: spanningsveld en vruchtbare wisselwerking. In K. Schlusmans e.a. (eds.) Een levenlang eigenwijs studeren. Het onderwijs van de Open universiteit Nederland. (pp. 223- 236). Heerlen: Open Universiteit Nederland.


Martens, R. (2009). Wat wil de docent? Docentprofessionalisering en motivatietheorie. Lezing voor Fontys hogescholen. Sittard, 22-10-2009.


Martens, R. (2009). Leren van leraren d.m.v. d.v. Lezing bij Kennisnet Leraar24 symposium. Utrecht: 5-11-2009.


Martens, R. (2009). Echte autonomie van de docent. Key note lezing bij uitreiking Jos van kemenade award. Den Haag: 18-11-2009.


Martens, R. (2009). De docent als ontwikkelaar van digitale leermaterialen. Lezing voor uitgeverij Zwijsen. Tilburg: 26-11-2009.


Martens, R. (2009). ICT en multimedia bieden onderwijs ongelooflijke kansen. Interview. Mediacoach, december 2009, 12-15.


Stijnen, S., Martens, R., & Dieleman, A. (2009). De moeilijke weg naar praktijkrelevant onderzoek. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 27, 219-237.


Martens, R. (2009). Succesvol leven lang leren op de werkplek. Onderzoek naar de praktijk van docentprofessionalisering. Onderzoeksprogramma 2009-2011. Heerlen: Ruud de Moorcentrum.


Martens, R. & Beulen, E. (2010). Beelden en motivatie. Key note lezing congres Pakkende vorm!. Tilburg: Fontys.


Martens, R. (2010). Crisis in onderwijsonderzoek. Key note lezing conferentie Lessen uit onderzoek. Kennisnet, ministerie OCW, Agentschap.nl, PO raad, VOR raad: Utrecht.


Martens, R. (2010). Hoger onderwijs moet beter. Interview n.a.v. rapport commissie Veerman. Diverse GPD dagbladen. 14-4-2010.


Martens, R. (2010). Mťťr als kennis die werkt. Leren en werken in de toekomst. Interview. Vector, 12, 18-19.


Martens, R. (2010). Deelname aan het Breed Onderwijsdebat. VO-raad, Hoogeveen, 20-5-2010.


Martens, R. (2010). Wittering.nl  Key note lezing bij startconferentie bij nieuw schoolgebouw Wittering.nl, Rosmalen (mei 2010).


Martens, R. (2010). (interesse + verbondenheid)=interesse2. Key note lezing op congres en politiek debat ?In het onderwijs kan het wel?. Rotterdam: 29 mei 2010.


Martens, R. (2010). Geen lokalen, wel eurekaruimte. Interview Volkskrant, 1-6-2010, p. 10.


Martens, R. (2010). Val docenten niet lastig met vage cursussen. Interview. Didaktief, 6, 32-33.


Martens, R. (2010). Aansturing van onderwijs: visionairs of boekhouders? Onderwijsinnovatie, jaargang 2010, 3, 11-13.


Martens, R. (2010). Onderwijs meer dan een competitie. Van twaalf tot achttien, september 2010, 20-21.


Martens, R. (2010). Onderwijs in de wereld van morgen. Interview. Perspectief PO, 13, 14-15.


Martens, R. (2010). Meten of weten? Onderwijsinnovatie, december 2010, 11-13.


Martens, R. (2010). Maatregelen omtrent centrale toetsing minister van Bijsterveldt. Interview diverse GPD dagbladen. 7-12-2010.


Martens, R. (2010). Radio-interview over Maatregelen omtrent centrale toetsing en profielen VO. L1 Balkon van Limburg. 8-12-2010.


Martens, R. (2011). Lerarenbekwaamheid. Wat wil de leraar eigenlijk? Lezing voor professionaliseringspalet VO. Hengelo: Twente School of Education. 20-1-2011.


Interview L1 radioprogramma het balkon van Limburg naar aanleiding van CITO toetsen. 31-1-2011.


Interview radioprogramma Radio 2. Knooppunt Kranenborg. Interview over schoolkeuzes. 7-2-2011.


Interview L1 radioprogramma het balkon van Limburg naar aanleiding bezuiniging op passend onderwijs. 8-2-2011.


Martens, R. L. (2011). Review EARLI book proposal Interpersonal Regulation of Learning and Motivation: Methodological Advances. Heerlen: Open Universiteit Nederland.


Martens, R. (2011). Woord vooraf. In F. Geijsel, & E. van Eck (red.) Duurzaam vernieuwen. Leren van expeditie durven delen doen. Eindrapport (pp.2-3). Utrecht: VO raad.


Martens, R. (2011). Keuzevrijheid voor studenten: de impact op motivatie. Key not lezing op ELEO miniconferentie flexibel onderwijs gezien vanuit de student. 13-4-2011. Eindhoven: ROC Eindhoven.


Interview L1 radioprogramma het balkon van Limburg naar aanleiding verschil onderwijscarriŤres mannen/vrouwen. 26-4-2011.


Martens, R. & Hooijer, J (2011). De leervitale leraar: een paradox verklaard. Onderwijsinnovatie, maart 2011, 12-16.


Martens, R. (2011). Praktijkgericht wetenschappelijk onderwijsonderzoek. Key note werkconferentie onderzoek in school. Utrecht: expertisecentrum leren van docenten. 19 mei 2011.


Martens, R. (2011). Leraar: altijd de de kop van Jut. Interview GPD dagbladen. Eindhovens dagblad, 24 mei 2011.


Martens, R. (2011).  De coŲperatieve Onderwijsvernieuwing. Onderwijsinnovatie, 2, 2011, 24-26.


Martens, R. (2011).  Onderwijsonderzoek dringend aan onderhoudsbeurt toe. Meso magazine.


Martens, R. (2011). Leraren en leerlingen hebben recht op een rijkere omgeving. Cascade, september 2011.


Martens, R., & de Laat, M. (2011).  Professionaliseren op de werkplek. Onderwijsinnovatie, 2, 2011, 11-13.


Villa Onderwijs. Interview:  praktijkonderzoek. 2011 (4).


Optreden in nationaal tv debat ?de avond van het onderwijs? (NTR). 3-10-2011.


Interview COS, 29, 5, 29-31. Hoogleraar rob martens  over ICT in het onderwijs: Nog een wereld te winnen.


Interview L1 radio ?het balkon van Limburg? over toestroom naar havo/vwo ten koste van vmbo. 24-2-2012.


Martens, R. (2012). De mogelijkheden van ict om leerlingen te motiveren tot goed leren. Key note lezing op afscheidscongres onderwijsvernieuwingscoŲperatie OVC. Utrecht, 9 mei.


Martens, R. (2012). Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. In: R. Zwart, K. van Veen, & J. Meirink (Eds.) Onderzoek in de school ter discussie: doelen, criteria en dilemma?s. Leiden: Expertisecentrum Leren van Docenten, Universiteit Leiden.


Martens, R. (2012). Zelfgedetermineerd leren met ICT: tussen vrijheid en verdwalen. Inaugurele rede, Francqui leerstoel KU Leuven. Kortrijk, KULAK, 8 maart 2012.


Martens, R. (2012). ICT maakt dromen klassieke onderwijsvernieuwers waar? College i.h.k.v. Francqui leerstoel KU Leuven. Kortrijk, KULAK, 13 maart 2012.


Martens, R. (2012). Autonomy supportive lesmateriaal? College i.h.k.v. Francqui leerstoel KU Leuven. Kortrijk, KULAK, 27 maart 2012.


Martens, R. (2012). ICT nader verkend. College i.h.k.v. Francqui leerstoel KU Leuven. Kortrijk, KULAK, 17 april 2012.


Martens, R. (2012). Het leren van professionals (1)  College i.h.k.v. Francqui leerstoel KU Leuven. Kortrijk, KULAK, 8 mei 2012.


Martens, R. (2012). Het leren van professionals (2)  College i.h.k.v. Francqui leerstoel KU Leuven. Kortrijk, KULAK, 22 mei 2012.


Martens, R. (2012). Waarom iPad-scholen er moeten komen (en hoe dat kan). Onderwijsinnovatie, juni 2012, 11-13.


Martens, R. (2012). Onderwijs in 2025. De toekomst van onderwijs in krimpregio?s. Comparative European Social Research and Theory (CESRT), Hogeschool Zuyd. Heerlen: Nederlands Kennisinstituut Maatschappelijke Effecten Demografische Krimp (NEIMED).


Martens, R. (2012). Studenten (de)motiveren. Key note lezing Inspiring for Educational Quality.
Universiteit Maastricht, Maastricht: Vaeshartelt, 4 oktober 2012.


Diepstraten, I., Evers, A., Kessels, J., & Martens, R. (2012). Conclusies professionele ontwikkeling van leraren. In: I. Diepstraten & A. Evers (Eds.) Leraren leren (pp. 73-81). Heerlen: LOOK- Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek, Open Universiteit.


Martens, R. (2012). Wetenschap in crisis. Onderwijsinnovatie, september 2012, 9-11.


Martens, R., Kessels, J., de Laat, M., & Ros, A.. (2011). Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Derived from: http://look.ou.nl/portal/app/index.jsp?module=2877


Martens, R. (2012). Valorisatie is samenwerken. Onderwijsinnovatie, december 2012, 11-13.


Interview BN de Stem. Onderwijs stop met zigzaggen. P6., 3-12-2012.


Lid auditcommissie Onderzoek van Stoas Wageningen Vilentum Hogeschool. Januari 2013.


Voorzitter NQA visitatie Stoas Hogeschool masteropleiding Leren en Innoveren. April 2013.


Martens, R. (2012). Leren met ICT. NIVOZ lezing. Driebergen: NIVOZ, 13-12-2012.


Martens, R. (2013). Het leren van professionals. Van Horen Zeggen, 54. Separate Themakatern.


Interview Algemeen Dagblad. Waarom maken we ons zo druk om de Cito-toets? 22 maart 2013, p. 4.


Interview Voortgezet Onderwijs, op weg naar 2050. De leraar als professional. Maart 2013, p. 30-31.


Interview Algemeen Dagblad. Prestatiedrang nekt evolutie onderwijs. 29 maart 2013, p. 5.


Martens, R. (2013). Leve de moderne school! Onderwijsinnovatie, maart 2013, 11-13.


Interview L1 radio. Het gebruik van Ipads in het onderwijs. 9-4-2013.


Interview Dagblad Trouw. Sneek krijgt heuse Steve jobs-school. 9 april 2013, p. 6.


Optreden in NTR TV programma ?de Kunst van het opvoeden?. Aflevering: ?Hoe belangrijk is school?? Nederland 2, 23 mei 2013, en 25 mei 2013.


Optreden in live debat L1 radio. Onderwerp: achterblijvende onderwijsvernieuwing in Limburg. Maastricht, cafť Forum, 26 mei 2013.


Martens, R. (2013). Leren met ICT, tussen vrijheid en verdwalen in tijden van krimp. Lezing INNOVO|stichting voor katholiek onderwijs, 19 juni 2013.


Martens, R. (2013). Meer over toetsen. Onderwijsinnovatie, juni 2013, 12-14.


Interview L1 radio. Opstarten van Steve Jobbsscholen. 21-8-2013.


Interview J/M. Digitaal dilemma. Computeren & kinderbrein. J/M, 17 (10), oktober 2013, p. 40-44.


Martens, R. (2013). Echt techniekonderwijs is wel leuk. Onderwijsinnovatie, 12-14, oktober 2013.


Interview. Inspectie is niet wijs, deze revolutie moet. De Volkskrant, 1-10-2013, p.5.


Martens, R. (2013). Leren met ICT. Masterclass voor de academie Veluwse Onderwijsgroep. Apeldoorn: 17-10-2013.


Martens, R. (2013). Studenten (de)motiveren. Masterclass Universiteit Maastricht, Inspiring for Educational Quality. Maastricht: 28-11-2013.


TV Interview. Opmars vrijescholen. RTL 4, Editie NL. 2-12-12013.


Martens, R. (2014). Leren in een nieuwe tijd. Master class Edux Strategie Forum. Breda: 18-2-2014.


Martens, R. (2014). Neoliberaal onderwijsbeleid. Onderwijsinnovatie, 12-15, maart 2014.


Martens, R. (2014). Leren in een nieuwe tijd. Key note lezing. De Onderwijsparade. Utrecht: Marnix-Academie. 24-2-2014.


Martens, R. (2014). Kamercommissie OCW herwaardeert onderwijsvernieuwing. Column Didactief. www.didactief.nl.


Martens, R. (2014). De blinde vlek van het neoliberale onderwijsbeleid. Sargasso. Geplaatst op donderdag 27 maart 2014. http://sargasso.nl/blinde-vlek-neoliberale-onderwijsbeleid/.


Martens, R. (2014). Een andere blik: mogelijke onderwijskundige antwoorden. Key note lezing op conferentie demografische verschuivingen en onderwijs. Heerlen: OU.


Martens, R. (2014). ICT: de remedie voor leren en motivatie? Master class voor scholengroep PompeblÍd. Drachten: 3 april 2014.


Deelname aan expert meeting n.a.v. het adviesrapport flexibel hoger onderwijs voor volwassenen van de commissie Rinnooy Kan. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering, afdeling Beleid. Utrecht: 23 april 2014.


Deelname aan expert meeting n.a.v. inzet middelen voor versterking digitale vaardigheden leraren. Den haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. 22 april 2014.


Lid jury van de Ververs Awards. SLO/Ververs foundation. 2014.


Martens, R. (2014). Ik geloof in?marktfalen. Van twaalf  tot achttien, 24, 6-9.


Martens, R. (2014). Key note lezing Onderwijsvernieuwing en studentmotivatie: activerende didactiek. Driebergen: Onderwijsconferentie onderwijsdirecteuren Universiteit Utrecht, 18 juni 2014.


Martens, R., Diepstraten, I., & Evers, A. (2014). Literatuurverkenning naar mogelijke maatregelen bij īdisruptieve effectenī van informatisering onderwijs. Startnotitie voor de Onderwijsraad.


Martens, R., Stijnen, S., & Olthof, H. (2014). Uitgelezen kans voor meer en beter onderwijsonderzoek. Onderwijsinnovatie, 12-15, juni 2014.


Dagblad Trouw (2014). Interview. Scholen waar kinderen de baas zijn, zijn terug van weggeweest. 18-9-2014, p. 9.


Martens, R. (2014). Oeroude moderne vaardigheden. Onderwijsinnovatie, 12-14, september 2014.


Martens, R. (2014). ICT als antwoord op krimp. Key note conferentie onderwijsbestuurders BMC. Mechelen (BelgiŽ). 29 september 2014.


Martens, R. (2014). Deelname aan panel en geven  ?TEDx talks? key note: Hoe neoliberaal beleid de onderwijspraktijk Romeo maakte en het onderwijsonderzoek Julia. Congres Leraren met lef. Roermond: Niekee, 4-12-2014.


Martens, R. (2014). Vergroot het NRO de kloof  tussen onderwijs en onderzoek? Onderwijsinnovatie, 4, 2014, 11-13.


Martens, R., Thys, J., van den Berg, E., & Vanderlinde, R. (Ed.) (2014). ICT in de lerarenopleiding [Special issue]. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 35(4).


Martens, R. (2015). NRO vergroot kloof tussen onderwijs en onderzoek. Didactief Online, februari 2015.


Grote publiciteit rond opstart onderzoek iPadscholen. Maart 2015. Onder andere nieuwsitem NPO radio 1, artikelen in de Telegraaf, Friesch Dagblad , Dagblad De Limburger/Limburgs Dagblad (meerdere edities), BN/De Stem (meerdere edities), Reformatorisch Dagblad, bijvoorbeeld:


De Telegraaf (2015), Gameverslaving door iPad-school.  25 maart 2015, p.17


Leeuwarder courant, (2015) Effect iPad-school onder de loep. 25 maart 2015, p.3.


Martens, R. (2015) Recensie boek Breng balans in je gezin, door B. Wiechers. Gieten: Booklight.


Volkskrant, 11-4-2015. Diploma?s? straks zijn die verleden tijd. Bespreking onderzoek WI-AGORA. P. 23.


Dagblad Trouw. Het eindexamen heeft zijn beste tijd gehad. Interview. 9-5-2015, p. 2-3.


Volkskrant, 11-5-2015. Wordt dit het laatste eindexamen? Interview, p.3.


Radio discussie omtrent eindexamens. NTR De kennis van nu. 22 mei 2015.


Diverse media citaten, interviews en redactionele commentaren n.a.v. discussie over eindexamens, onder andere Telegraaf, het Parool, Volkskrant. mei 2015.


Interview. Sociaal leren met ICT, kan dat? Kader primair. 31 mei 2015, p. 20-24.


Martens, R. (2015). Wťťr een steen in de toetsvijver. Onderwijsinnovatie, juni 2015, p. 12-15.


Martens, R. (2015). Interview. Meer docenten, maar zijn ze wel bekwaam? Trouw, 9 juli 2015, p. 4.


Martens, R. (2015). De nieuwe bestuurder. Onderwijsinnovatie, september 2015, p. 12-14.


Martens, R. (2015). Motivatie en toesting. Key note/panel discussie Vwo-examen goede graadmeter voor studiesucces? Symposium ?Examineren en/of selecteren? Ter gelegenheid van haar 20-jarig bestaan van  ICLON op 10 september 2015. Universiteit Leiden.


Martens, R. (2015). Professionele leraren leren zelf. Key note lezing donderdag 19 november 2015 voor de leerstoel Onderwijsvernieuwing en ?samenwerking. Antwerpen: universiteit van Antwerpen.


Martens, R. (2015). Vraagt islamradicalisering om radicale onderwijsvernieuwing? Onderwijsinnovatie, maart 2015, p. 12-15.


Martens, R. (2015). Workshop professionele leraren leren zelf. Workshop 20 november 2015 voor de leerstoel Onderwijsvernieuwing en ?samenwerking. Antwerpen: Universiteit van Antwerpen.


Martens, R. (2015). De Ververs Foundation. Onderwijsinnovatie, december 2015, p. 12-15.


Martens, R. (2015). Interview dagblad de Limburger. Goede cito-score ?mooi resultaat?. 9 december 2015, p. 28.


Martens, R. (2016). Interview dagblad Trouw. Op school is de iPad dus gťťn speelgoed (p. 6-7, katern de verdieping). 27-1-2016.


Martens, R. (2016). MotivatietheorieŽn met impact op het standaard curriculum. Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 4, 259-266.


Martens, R. (2016). Vertrouw de onderzoeker. Didactief online. April 2016. (http://www.didactiefonline.nl/41-nieuws/12743-vertrouw-de-onderzoeker).


Martens, R. (2016). Wat kan het hoger onderwijs leren van Agora? Lezing voor Landelijk Netwerk Onderwijs & Ontwikkeling HBO. Utrecht: 8 april 2016.


Martens, R. (2016). De rol van de cito toets. TV uitzending L1 avondgasten. 18-4-2015.


Martens, R. (2016). Niet terug naar de doorslaggevende rol voor de Cito-toets. Interview, 1Limburg. 19 april 2016. www1limburg.nl.


Martens, R. (2016). Onsonderwijs2032. Meer psychologie, minder economie. Onderwijsinnovatie, april 2016, p. 12-14.


Morshuis, H., Martens, R., & Mulder, J. (2016). Maatwerk nodig voor doorstroom naar hbo. Opinieartikel. Trouw, 26-4-2016, p. 18.


Martens. R. (2016). Professionalisering van leraren: het stuk onder water van de ijsberg. Workshop. Landelijke netwerkbijeenkomst nascholing. Utrecht: PO Raad. 18-5-2016.


Martens. R. (2016). Professionalisering van leraren: onderzoekende leraren. Masterclass voor leergang MBO. (ecbo). Amersfoort: Leerhotel het Klooster. 22-5-2016.


Martens, R. (2016). Schaf het eindexamen af. Interview. Dagblad de Gelderlander. 30-5-2016, p.8.


Martens, R. (2016). (red.). Vraaggestuurd wetenschappelijk onderwijsonderzoek. Activiteitenverslag 2015. De laatste ronde. Heerlen: Welten-instituut, OU.


Martens, R. (2016). Geluk en de psychologische basisbehoeften. Lezing voor Lear 21 conferentie. Den Bosch, KW!, School voor de Toekomst. 6-6-2016.


Martens, R. (2016). Scholen zonder schotten. Onderwijsinnovatie, 2, juni 2016, p. 12-14.


Martens, R. (2016). Internationaal vergelijken. ECBO dimensies, 24, p. 12.


Martens, R. (2016). Kiezen. ECBO dimensies, 25, p. 12.


Martens, R. (2016). Review Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei. Boekbespreking. De Nieuwe Meso, september 2016.


Martens, R. (2016). Onder druk gezet om in een keer te slagen. Drie trucs voor een hoger slagingspercentage. Interview de Volkskrant, 7-9-2016, p.14.


Martens, R. (2016). Practice based educational research and valorisation. Key note. Conference Practice-based research methods. Heerlen: Open University.


Matens, R. (2016). Winston Churchill over onderwijs. Verschenen in de Bildungkalender 2016.


Martens, R. (2016). Zo duivels is het dilemma van praktijkgericht onderzoek niet. Onderwijsinnovatie, 3, september 2016, p. 11-14.


Martens, R. (2016). Publiek-private samenwerking. Ecbo Dimensies, 26, 12.


Martens, R. (2016). Van Nature. Dalton Visie, 5, (1), 7.


Martens, R. (2016). Leren vanuit zingeving. Key note lezing Triam Float congres. Utrecht: Triam Float, 2-11-2016.


Martens, R. (2016). Professor passie. Interview. Magazine leren en ontwikkelen. TriamFloat, p26-28.


Martens, R. (2016). Zelf vrije school oprichten wint snel aan populariteit. Interview. Algemeen Dagblad, p.3, 9-11-2016.


Martens, R. (2016). Ouders richten steeds vaker eigen school op. Interview nationale onderwijsgids. 10-11-2016. Derived from: https://www.nationaleonderwijsgids.nl/basisonderwijs/nieuws/36096-ouders-richten-steeds-vaker-eigen-school-op.html.


Martens R. (2016). Studenten van consumenten naar producenten. Lezing op Facta congres Motiveren van studenten. Utrecht: de Zilveren Vosch.


Martens R. (2016). TV interview. Waarom richten steeds meer ouders zelf (vrije) scholen op? TV Noord, 6-12-2016.


Martens, R. (2016) Terugloop in de bbl. Ecbo Dimensies, 27, p. 12.


Stokhof, H., de Vries, B., Bastiaens, T., & Martens, R. (2016). Vraaggestuurd thematisch onderwijs. Eigen leervragen in mindmaps. JSW, 4, 18-21.


Martens, R. (2016). Barst het onderwijsbestel? Onderwijsinnovatie, 4, december 2016, p. 25-27.


Stokhof, H.J.M., De Vries, B., Bastiaens, T., & Martens, R. (2016). Scenario voor de begeleiding van


vraaggestuurd leren met digitale mindmaps. Hogeschool Arnhem Nijmegen. doi:10.13140/RG.2.2.23667.94243


Martens R. (2017). Bezwaren rond gebruik toetsing door inspectie. Notitie voor vaste kamer commissie OCW. Den Haag 2-2-2017.


Martens, R. (2017). Moet ons onderwijssysteem op de schop? Discussieer mee. Bewerking door Marilse Erkens. De Correspondent januari 2017. https://decorrespondent.nl/5982/moet-ons-onderwijssysteem-op-de-schop-discussieer-mee/.


Martens, R. (2017). Educational research and educational practice. Key note lecture nivoz UEF L4WB conference Unfolding Human Potential. Driebergen: Nivoz, 8-2-2017.


Martens, R. De romantiek van het onbedorven kind dat zelfstandig leert. Interview. NRC.nl. 13-2-2017. www.Nrc.nl. door Maarten Huygen.


Martens. R. (2017). Moet het onderwijsbestel wel of niet op de schop? Lezing op Groen Links debat middag. Maastricht: Bernhard Lievegoed school. 8 maart 2017.


Martens. R. (2017). Ons onderwijsbestel. Twee workshops, op Niekee jubileumcongres. Roermond: Niekee. 10 maart 2017.


Martens R. (2017). Het lef van Niekťe. Interview dagblad de Limburger, door Carola de Boer. 11 maart 2017.


Martens, R. (2017). Docentprofessionalisering is een ijsberg. Onderwijsinnovatie, maart 2017, 11-13.


Martens, R. (2017). Motivatie in het beroepsonderwijs. Key note lezing. Conferentie tussen droom & daad verbinden. CVI/ROC Tilburg. Kaatsheuvel: conferentiecentrum de Efteling. 6 april 2017.


Martens, R. (2017). Van nature. Lezing. Academie Pedagogiek & Onderwijs (APO). 19 april 2017. Deventer: Saxion.


Martens, R. (2017). Van bestel tot mo(e)tivatie. Masterclass Bestuurdersnetwerk VO. Garderen: Bilderberg hotel. 19 mei 2017.


Martens, R. (2017). ICT en motivatie (g)een kinderspel. In A. Ros, M. Lieskamp, & H. Heldens (Eds.). Leren voor morgen. Uitdagingen voor het onderwijs. (pp.113-117). Huizen: Uitgeverij Pica.


Martens, R. (2017). De bedoeling van een organisatie. Dimensies, 29, p. 12.


Bezieling als dagtaak. Interview door Eva Voncken. Dimensies, 29, mei 2017, 4-7.


Martens, R. (2017).Bestaat de docent nog over tien jaar? Key note lezing op conferentie anders doen denken. Wageningen: Universiteit Wageningen. 21-6-2017.






Ervaring en opleiding

Werkervaring

vakgroep voorzitter Doceren en Docentprofessionalisering van het Welten-instituut

Opleiding

Nevenwerkzaamheden



Wetenschappelijk directeur van het expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo), onderdeel van CINOP.


Gast aanstelling aan de Universiteit Leiden, afdeling Onderwijsstudies, departement pedagogische wetenschappen.


Lid wetenschappelijke Raad van Advies lerarenopleiding in Tilburg (FLOT)


Lid Raad van Advies van het Centrum voor Praktijkonderzoek van de Marnix academie Utrecht


Lid Raad van Advies iXperium, PABO Arnhem, HAN


Lid Raad van Advies iXpeditie Maatwerk RAAK PRO


Lid adviesraad Teammaster ?Transitie in Onderwijs met Technologie? (samenwerking Lucas Onderwijs, Hogeschool Leiden en PO-Raad)


Lid klankbordgroep academische werkplaats onderwijsinnovatie


Lid Programmacommissie voor de Lerarenagenda NRO