Strategie en innovatie

Strategie en innovatie

  • Managementwetenschappen
  • MM0904
  • 10 EC
  • Vanaf € 704
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

In deze cursus gaan we in op het verschijnsel innovatie, gezien vanuit het strategisch belang van de organisatie. Markten, behoeften en omstandigheden veranderen. Een organisatie zal telkens de strategische doelen, de visie en de missie van de organisatie moeten aanpassen om waarde te kunnen blijven leveren, om te overleven. Niet alleen door het toepassen van uitvindingen in de eigen organisatie, maar ook als antwoord op succesvolle commerciële toepassingen van uitvindingen bij concurrenten, waardoor de competitieve positie van een organisatie wordt bedreigd. Empirisch onderzoek laat zien dat er een relatie is tussen het overleven van organisaties en hun innovatiegedrag, maar ook dat de meerderheid van nieuwe ideeën en uitvindingen nooit de markt bereikt; dat meer dan de helft van de R&D-projecten nooit tot wasdom komt en bijna de helft van de nieuwe consumentenproducten en diensten mislukt op de markt.

Vandaar dat we in dit keuzevak een koppeling maken tussen het bepalen van de ontwikkeling van de organisatie, de strategie en de ‘dynamic capabilities’ en de innovatiestrategie van de organisatie, die bepalen welke kant de organisatie op termijn moet opgaan.

Leerdoelen
De cursus heeft tot doel een verdieping te geven op het gebied van de vakgebieden strategie, met een nadruk op de belangrijke rol die innovatie daarin speelt.

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Management. De cursussen ASM 1, 2 en 3 zijn afgerond en je bent ingeschreven voor ASM 4 (of hebt deze cursus afgerond).
Aanmelden voor deze cursus is alleen mogelijk in combinatie met de bijbehorende cursus MM0602 Voorbereiding afstudeeronderzoek S&I.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart. Aanmelden is niet meer mogelijk.

Parallel aan deze cursus volg je de bijbehorende cursus MM0602 Voorbereiding afstudeeronderzoek S&I.

Voorkennis

Kennis van de cursussen Advanced studies in management 1 t/m 4.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Fysieke en virtuele bijeenkomsten; elektronische begeleiding.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een tekstboek; Managing Innovations van J. Tidd & J. Bessant 7th edition, een elektronische reader en een elektronisch werkboek.

Digitale leeromgeving

Als student (na inschrijving) kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving terecht in de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleiders informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.