Lees voor

Zoeken

Zoeken

Variatie tijdens Onderwijs Research Dagen

26-05-16 Nieuwsbericht
Van 25 tot en met 27 mei 2016 vinden in Rotterdam de jaarlijkse Onderwijs Research Dagen plaats. Een groot aantal medewerkers van het Welten-instituut houden er presentaties over een range aan onderwerpen.
Van 25 tot en met 27 mei 2016 vinden in Rotterdam de jaarlijkse Onderwijs Research Dagen plaats. Een groot aantal medewerkers van het Welten-instituut houden er presentaties over een range aan onderwerpen. lees verder

Learning analytics in het onderwijs: een onderwijskundig perspectief

25-05-16 Nieuwsbericht
Samen met de hogeronderwijsinstellingen onderzoekt SURFnet hoe learning analytics kan bijdragen aan onderwijs op maat. In een nieuw verschenen rapport laten ze zien hoe learning analytics kan aansluiten bij het onderwijsontwerp en op welke vragen learning analytics een antwoord kan geven. Hendrik Drachsler, universitair docent bij het Welten-instituut van de Open Universiteit, is één van de auteurs van het rapport.
Samen met de hogeronderwijsinstellingen onderzoekt SURFnet hoe learning analytics kan bijdragen aan onderwijs op maat. In een nieuw verschenen rapport laten ze zien hoe learning analytics kan aansluiten bij het onderwijsontwerp en op welke vragen learning analytics een antwoord kan geven. Hendrik Drachsler, universitair docent bij het Welten-instituut van de Open Universiteit, is één van de auteurs van het rapport. lees verder

De wereld in je broekzak met internet

24-05-16 Nieuwsbericht
Je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt het op internet. Dat is natuurlijk een genot, maar de enorme hoeveelheid aan informatie vraagt ook dat mensen informatievaardig zijn. Op de conferentie 'Zoekt en gij zult vinden', gaat prof. dr. Saskia Brand-Gruwel in op de vraag wat informatievaardig zijn betekent, welke factoren daarop van invloed zijn en hoe we in ons onderwijs leerlingen en studenten kunnen helpen om kritische webgebruikers te worden. De conferentie vindt plaats op 3 juni 2016 in Eindhoven.
Je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt het op internet. Dat is natuurlijk een genot, maar de enorme hoeveelheid aan informatie vraagt ook dat mensen informatievaardig zijn. Op de conferentie 'Zoekt en gij zult vinden', gaat prof. dr. Saskia Brand-Gruwel in op de vraag wat informatievaardig zijn betekent, welke factoren daarop van invloed zijn en hoe we in ons onderwijs leerlingen en studenten kunnen helpen om kritische webgebruikers te worden. De conferentie vindt plaats op 3 juni 2016 in Eindhoven. lees verder

'Professionalisering docenten moet anders'

19-05-16 Nieuwsbericht
Om het onderwijs blijvend te laten aansluiten op de onderwijsbehoefte van de 21ste eeuw, is het belangrijk dat leraren zich blijven professionaliseren. De manier waarop dit nu gebeurt, is echter te veel gebaseerd op klassieke inzichten die niet effectief zijn. Leraren moeten niet ván, maar mét elkaar leren. Daarvoor is wel een forse cultuurverandering nodig. Dit stelt prof. dr. Marjan Vermeulen bij de aanvaarding van het bijzonder hoogleraarschap Docentprofessionalisering aan het Welten-instituut van de Open Universiteit. Deze bijzondere leerstoel is ingesteld door onderwijsadviesbureau KPC Groep. Vermeulen spreekt haar inaugurele rede uit op 20 mei 2016 en heeft als titel: Leren organiseren; een rijke leeromgeving voor leraren en scholen.
Om het onderwijs blijvend te laten aansluiten op de onderwijsbehoefte van de 21ste eeuw, is het belangrijk dat leraren zich blijven professionaliseren. De manier waarop dit nu gebeurt, is echter te veel gebaseerd op klassieke inzichten die niet effectief zijn. Leraren moeten niet ván, maar mét elkaar leren. Daarvoor is wel een forse cultuurverandering nodig. Dit stelt prof. dr. Marjan Vermeulen bij de aanvaarding van het bijzonder hoogleraarschap Docentprofessionalisering aan het Welten-instituut van de Open Universiteit. Deze bijzondere leerstoel is ingesteld door onderwijsadviesbureau KPC Groep. Vermeulen spreekt haar inaugurele rede uit op 20 mei 2016 en heeft als titel: Leren organiseren; een rijke leeromgeving voor leraren en scholen. lees verder

Open Universiteit moet rol pakken bij aanbod gratis online cursussen

17-05-16 Nieuwsbericht
Open universiteiten moeten trouw blijven aan hun emancipatoire doelstelling om ieder mens de kans te geven hoger onderwijs te volgen. Daarom moeten ze, en de Nederlandse Open Universiteit voorop, een voortrekkersrol spelen als het gaat om het aanbieden van vrij toegankelijke leerstof. In het bijzonder als het gaat om MOOC's, gratis open online cursussen waar wereldwijd veel gebruik van wordt gemaakt. Het zou de overheid sieren om deze stap te stimuleren. Dit stelt prof. dr. Peter Sloep, emeritus hoogleraar Technology Enhanced Learning aan de Open Universiteit in zijn afscheidsrede op 20 mei 2016. De titel van zijn rede luidt: 'Open Onderwijs, twee geloven op één kussen.'
Open universiteiten moeten trouw blijven aan hun emancipatoire doelstelling om ieder mens de kans te geven hoger onderwijs te volgen. Daarom moeten ze, en de Nederlandse Open Universiteit voorop, een voortrekkersrol spelen als het gaat om het aanbieden van vrij toegankelijke leerstof. In het bijzonder als het gaat om MOOC's, gratis open online cursussen waar wereldwijd veel gebruik van wordt gemaakt. Het zou de overheid sieren om deze stap te stimuleren. Dit stelt prof. dr. Peter Sloep, emeritus hoogleraar Technology Enhanced Learning aan de Open Universiteit in zijn afscheidsrede op 20 mei 2016. De titel van zijn rede luidt: 'Open Onderwijs, twee geloven op één kussen.' lees verder