Lees voor

Zoeken

Zoeken

Onderzoek naar professionele ontwikkeling van docenten op het werk

27-09-16 Nieuwsbericht
Onderzoekers van het Welten-instituut hebben in kaart gebracht hoe de professionele ontwikkeling van docenten op het werk werkt. Die ontwikkeling blijkt te worden versterkt door het bieden van werkgerelateerde hulpbronnen. Ze maakten ook zichtbaar dat de professionele ontwikkeling van docenten bijdraagt aan flexibiliteit en competentieontwikkeling. Hun resultaten bevestigen de meerwaarde van professionele ontwikkeling op het werk ten opzichte van bijvoorbeeld het volgen van externe cursussen.
Onderzoekers van het Welten-instituut hebben in kaart gebracht hoe de professionele ontwikkeling van docenten op het werk werkt. Die ontwikkeling blijkt te worden versterkt door het bieden van werkgerelateerde hulpbronnen. Ze maakten ook zichtbaar dat de professionele ontwikkeling van docenten bijdraagt aan flexibiliteit en competentieontwikkeling. Hun resultaten bevestigen de meerwaarde van professionele ontwikkeling op het werk ten opzichte van bijvoorbeeld het volgen van externe cursussen. lees verder

Presentatie Hans Hummel over competentieverwerving via games

27-09-16 Nieuwsbericht
Donderdag 29 september 2016 geeft dr. Hans Hummel, onderzoeker bij het Welten-instituut, een presentatie over professionele competentieverwerving via games. Hij doet dit tijdens het MED-congres, een internationaal congres over pedagogische interventies voor de 21e eeuw (Congreso International en Mediaciones Pedagógicas para la Educatión del siglo 21. Dit congres vindt plaats van 28 tot en met 30 september bij de Universidad del Quindio in Armenia, Colombia).
Donderdag 29 september 2016 geeft dr. Hans Hummel, onderzoeker bij het Welten-instituut, een presentatie over professionele competentieverwerving via games. Hij doet dit tijdens het MED-congres, een internationaal congres over pedagogische interventies voor de 21e eeuw (Congreso International en Mediaciones Pedagógicas para la Educatión del siglo 21. Dit congres vindt plaats van 28 tot en met 30 september bij de Universidad del Quindio in Armenia, Colombia). lees verder

OU-MOOC over toetsen in het lerarenregister

22-09-16 Nieuwsbericht
Het Lerarenregister heeft de MOOC Toetsen voor leren in de praktijk goedgekeurd als erkende professionaliseringsactiviteit voor leraren. Leraren kunnen de MOOC dus volgen om te voldoen aan de bijscholingsverplichting die vanaf 2017 geldt voor ingeschreven leraren. De Open Universiteit heeft deze MOOC ontwikkeld in het kader van het Europese project EMMA. De erkenningsprocedure voor de tweede EMMA-MOOC, Puberbrein, loopt nog. De twee MOOCs blijven, net als een groot aantal MOOCs van andere Europese universiteiten, beschikbaar op het EMMA-platform, ook nu het project zelf eindigt.
Het Lerarenregister heeft de MOOC Toetsen voor leren in de praktijk goedgekeurd als erkende professionaliseringsactiviteit voor leraren. Leraren kunnen de MOOC dus volgen om te voldoen aan de bijscholingsverplichting die vanaf 2017 geldt voor ingeschreven leraren. De Open Universiteit heeft deze MOOC ontwikkeld in het kader van het Europese project EMMA. De erkenningsprocedure voor de tweede EMMA-MOOC, Puberbrein, loopt nog. De twee MOOCs blijven, net als een groot aantal MOOCs van andere Europese universiteiten, beschikbaar op het EMMA-platform, ook nu het project zelf eindigt. lees verder

Elly de Bruijn aangesteld als bijzonder hoogleraar

22-09-16 Nieuwsbericht
Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft prof. dr. Elly de Bruijn aangesteld als bijzonder hoogleraar De pedagogisch-didactische aspecten van het opleiden tot beroepsuitoefening. De aanstelling heeft een omvang van 0,2 fte en een looptijd van vijf jaar. De leerstoel wordt gefinancierd door Hogeschool Utrecht waar prof. De Bruijn werkzaam is als lector beroepsonderwijs.
Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft prof. dr. Elly de Bruijn aangesteld als bijzonder hoogleraar De pedagogisch-didactische aspecten van het opleiden tot beroepsuitoefening. De aanstelling heeft een omvang van 0,2 fte en een looptijd van vijf jaar. De leerstoel wordt gefinancierd door Hogeschool Utrecht waar prof. De Bruijn werkzaam is als lector beroepsonderwijs. lees verder

Begeleidingsvaardigheden helpen bij efficiënt leren in leernetwerken

20-09-16 Nieuwsbericht
Steeds meer mensen gebruiken online leernetwerken om zich verder te ontwikkelen. Maar vooral bij complexe taken zijn leernetwerken onvoldoende in staat om kennisdeling efficiënt te organiseren. Onderzoekster Ya-Ping Hsiao ontdekte dat deelnemers met onderwijsgerelateerde vragen efficiënter leren als ze in contact worden gebracht met deelnemers met goede begeleidingsvaardigheden. Die geven betere feedback en motiveren de vragensteller meer dan deelnemers met alleen veel inhoudelijke kennis. Ya-Ping Hsiao promoveert op vrijdag 23 september 2016 aan de Open Universiteit. De titel van haar proefschrift luidt: 'Peer support to facilitate knowledge sharing on complex tasks'.
Steeds meer mensen gebruiken online leernetwerken om zich verder te ontwikkelen. Maar vooral bij complexe taken zijn leernetwerken onvoldoende in staat om kennisdeling efficiënt te organiseren. Onderzoekster Ya-Ping Hsiao ontdekte dat deelnemers met onderwijsgerelateerde vragen efficiënter leren als ze in contact worden gebracht met deelnemers met goede begeleidingsvaardigheden. Die geven betere feedback en motiveren de vragensteller meer dan deelnemers met alleen veel inhoudelijke kennis. Ya-Ping Hsiao promoveert op vrijdag 23 september 2016 aan de Open Universiteit. De titel van haar proefschrift luidt: 'Peer support to facilitate knowledge sharing on complex tasks'. lees verder