Lees voor

Zoeken

Zoeken

Een meetinstrument voor docentprofessionalisering op het werk

21-07-16 Nieuwsbericht
Arnoud Evers, Karel Kreijns en Beatrice van der Heijden van de Open Universiteit ontwikkelden en testten een instrument om de professionele ontwikkeling van docenten op hun werk te meten. Het gevalideerde instrument is gebaseerd op een zelfrapportage en bestaat uit 21 items waaraan een vierpuntenschaal is gekoppeld. Het inventariseert de deelname van docenten aan activiteiten die bijdragen aan hun professionele ontwikkeling. De onderzoekers publiceerden hun schaal en de testresultaten in het tijdschrift Studies in Continuing Education.
Arnoud Evers, Karel Kreijns en Beatrice van der Heijden van de Open Universiteit ontwikkelden en testten een instrument om de professionele ontwikkeling van docenten op hun werk te meten. Het gevalideerde instrument is gebaseerd op een zelfrapportage en bestaat uit 21 items waaraan een vierpuntenschaal is gekoppeld. Het inventariseert de deelname van docenten aan activiteiten die bijdragen aan hun professionele ontwikkeling. De onderzoekers publiceerden hun schaal en de testresultaten in het tijdschrift Studies in Continuing Education. lees verder

Het effect van lichaamsbeweging op het denkvermogen van ouderen

19-07-16 Nieuwsbericht
Ruim twee derde van de Nederlandse 65-plussers heeft een chronische beperking die bewegen lastig maakt, zoals bijvoorbeeld artrose. Maar bewegen is juist goed voor het welzijn, de gezondheid en ook het denkvermogen (cognitief functioneren) van ouderen. Als de cognitieve functies als geheugen, aandacht en redeneren minder snel afnemen, kunnen ouderen langer zelfredzaam blijven. De Open Universiteit start een onderzoek naar bewegen en het denkvermogen van ouderen met een bewegingsbeperking: welk soort activiteit is effectief? En hoe intensief moet die lichaamsbeweging zijn? Daartoe wordt een bewegingsadviesprogramma ontwikkeld speciaal voor deze groep. De Hersenstichting subsidieert het onderzoek dat vier jaar gaat duren. <br />
Ruim twee derde van de Nederlandse 65-plussers heeft een chronische beperking die bewegen lastig maakt, zoals bijvoorbeeld artrose. Maar bewegen is juist goed voor het welzijn, de gezondheid en ook het denkvermogen (cognitief functioneren) van ouderen. Als de cognitieve functies als geheugen, aandacht en redeneren minder snel afnemen, kunnen ouderen langer zelfredzaam blijven. De Open Universiteit start een onderzoek naar bewegen en het denkvermogen van ouderen met een bewegingsbeperking: welk soort activiteit is effectief? En hoe intensief moet die lichaamsbeweging zijn? Daartoe wordt een bewegingsadviesprogramma ontwikkeld speciaal voor deze groep. De Hersenstichting subsidieert het onderzoek dat vier jaar gaat duren.
lees verder

Voor in de agenda: 20 september 2016 de volgende Welten-conferentie

19-07-16 Nieuwsbericht
Dinsdag 20 september 2016 vindt er opnieuw een Welten-conferentie plaats. Het programma wordt aangeboden in samenwerking met de Syddanks Universitet (University of Southern Denmark) en is deze keer volledig Engelstalig. Het thema is Practice-based research methods to guide designing for situated (networked) knowledge in a world of change. De conferentie vindt plaats in Heerlen en is voor iedereen toegankelijk. Studenten Onderwijswetenschappen kunnen deelname inbrengen in de cursus Trends en ontwikkelingen in de Onderwijswetenschappen.
Dinsdag 20 september 2016 vindt er opnieuw een Welten-conferentie plaats. Het programma wordt aangeboden in samenwerking met de Syddanks Universitet (University of Southern Denmark) en is deze keer volledig Engelstalig. Het thema is Practice-based research methods to guide designing for situated (networked) knowledge in a world of change. De conferentie vindt plaats in Heerlen en is voor iedereen toegankelijk. Studenten Onderwijswetenschappen kunnen deelname inbrengen in de cursus Trends en ontwikkelingen in de Onderwijswetenschappen. lees verder

Marcus Specht visiting professor MIT

04-07-16 Nieuwsbericht
Van juli tot en met december 2016 is prof. dr. Marcus Specht als visiting professor verbonden aan het Scheller Teacher Education Program bij MIT, the Massachusetts Institute of Technology, in Boston. MIT is wereldwijd bekend vanwege zijn expertise op het gebied van docentprofessionalisering, nieuwe media als de Scratch omgeving voor simulatie en programmeren, games voor leren en curriculumontwikkeling. Specht ziet uit naar een inspirerende leerervaring en naar toekomstige samenwerking met het MIT Scheller Teacher Education Program.
Van juli tot en met december 2016 is prof. dr. Marcus Specht als visiting professor verbonden aan het Scheller Teacher Education Program bij MIT, the Massachusetts Institute of Technology, in Boston. MIT is wereldwijd bekend vanwege zijn expertise op het gebied van docentprofessionalisering, nieuwe media als de Scratch omgeving voor simulatie en programmeren, games voor leren en curriculumontwikkeling. Specht ziet uit naar een inspirerende leerervaring en naar toekomstige samenwerking met het MIT Scheller Teacher Education Program. lees verder

Promotie psychologie over sociale uitsluiting in de klas

04-07-16 Nieuwsbericht
Gedragsafstemming speelt een belangrijke rol bij het buitensluiten van leerlingen in een klas. Leerlingen die niet proberen zich aan de groep aan te passen, kunnen worden buitengesloten. En alle medeleerlingen doen daaraan mee. Dit ontdekte promovenda Petra de Bil toen zij een schooljaar lang een brugklas volgde voor haar onderzoek naar groepsvorming en sociale uitsluiting. Ze promoveerde begin dit jaar tot dr in de psychologie aan de Open Universiteit. De titel van haar proefschrift luidt: 'Tune in, or be left out. The Role of Social Tuning in Group Formation Processes during the First Year of Secondary School'.
Gedragsafstemming speelt een belangrijke rol bij het buitensluiten van leerlingen in een klas. Leerlingen die niet proberen zich aan de groep aan te passen, kunnen worden buitengesloten. En alle medeleerlingen doen daaraan mee. Dit ontdekte promovenda Petra de Bil toen zij een schooljaar lang een brugklas volgde voor haar onderzoek naar groepsvorming en sociale uitsluiting. Ze promoveerde begin dit jaar tot dr in de psychologie aan de Open Universiteit. De titel van haar proefschrift luidt: 'Tune in, or be left out. The Role of Social Tuning in Group Formation Processes during the First Year of Secondary School'. lees verder