Lees voor

Zoeken

Zoeken

Promovenda: jezelf overhoren effectievere leerstrategie dan markeren of herhalen

Agendabericht 02-09-16
Studenten die een tekst bestuderen doen dat vaak door de tekst herhaaldelijk door te nemen of door belangrijke informatie te markeren. Zij denken dat deze technieken het meest effectief zijn, waarschijnlijk ook omdat ze makkelijk toepasbaar zijn.
Studenten die een tekst bestuderen doen dat vaak door de tekst herhaaldelijk door te nemen of door belangrijke informatie te markeren. Zij denken dat deze technieken het meest effectief zijn, waarschijnlijk ook omdat ze makkelijk toepasbaar zijn. Promovenda Pauline Reijners laat zien dat er andere, effectievere technieken zijn. Zoals technieken die het ophalen van eerder opgeslagen informatie uit het geheugen stimuleren. Op vrijdag 2 september 2016 verdedigt Reijners haar proefschrift, getiteld 'Retrieval as a cognitive and metacognitive study technique to learn from expository text'. Ze doet dat bij de faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit. lees verder

Sociale markteconomie. Basis voor een duurzame ontwikkeling van Europa?

Agendabericht 02-09-16
Wat zijn de kansen voor een sociale markteconomie in Europa? Volgens promovendus Ria Slegers zijn er zeker kansen, maar dan moet wel aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Slegers wijdde er een studie en proefschrift aan om de vraag goed te kunnen beantwoorden.
Wat zijn de kansen voor een sociale markteconomie in Europa? Volgens promovendus Ria Slegers zijn er zeker kansen, maar dan moet wel aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Slegers wijdde er een studie en proefschrift aan om de vraag goed te kunnen beantwoorden. Op vrijdag 2 september 2016 verdedigt zij haar proefschrift bij de faculteit Cultuur- en rechtswetenschappen aan de Open Universiteit in Heerlen. lees verder

Eerste resultaten Food2Learn onderzoek gepresenteerd in Zuid-Afrika

Agendabericht 05-09-16
Tijdens de ISSFAL 2016 conferentie presenteren Inge van der Wurff en Renate de Groot de eerste resultaten van het Food2Learn onderzoek. Food2Learn kijkt naar de invloed van krillolie (een bron van omega-3 vetzuren) op cognitie, mentaal welbevinden en school prestaties van gezonde jongeren.
Tijdens de ISSFAL 2016 conferentie presenteren Inge van der Wurff en Renate de Groot de eerste resultaten van het Food2Learn onderzoek. Food2Learn kijkt naar de invloed van krillolie (een bron van omega-3 vetzuren) op cognitie, mentaal welbevinden en school prestaties van gezonde jongeren. lees verder

Opening academisch jaar 2016-2017

Agendabericht 05-09-16
De opening van het academisch jaar van de Open Universiteit vindt dit jaar voor het eerst tegelijkertijd plaats met die van de andere universiteiten. Thema is de ontwikkeling van het hoger onderwijs in een digitale samenleving.
De opening van het academisch jaar van de Open Universiteit vindt dit jaar voor het eerst tegelijkertijd plaats met die van de andere universiteiten. Thema is de ontwikkeling van het hoger onderwijs in een digitale samenleving. Tijdens een online live uitzending leidt universiteitshoogleraar prof. dr. Rob Koper een gesprek tussen rector magnificus van de Open Universiteit prof. mr. Anja Oskamp en twee studenten. De discussie vindt plaats aan de hand van stellingen waarop ook dr. Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, reageert. De online live uitzending vindt plaats op 5 september 2016 om 19.00 uur. lees verder

Kirschner naar ResearchED Londen

Agendabericht 10-09-16
Prof. dr.
Prof. dr. Paul Kirschner is een van de sprekers op de 4e National ResearchEd conferentie die plaatsvindt op 10 september 2016 in London. ResearchED is een grassroots beweging voor en door docenten met als doel de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk te dichten en pseudowetenschap tegen te gaan. Ze doen dit door de beste sprekers uit onderwijs en onderzoek in Groot Brittanië en erbuiten uit te nodigen. lees verder