Bachelor Informatica (BSc)
Informatica en informatiekunde | 180 EC
Code BTI
Deze opleiding is uitermate geschikt voor informatici die verder willen groeien in hun functie als adviseur, programmeur, ontwerper of beheerder van ICT-toepassingen. U krijgt een uitgebreid en diepgaand inzicht in de actuele technologische ontwikkelingen en een uitstekende vakinhoudelijke basis. U leert hoe het er nu aan toe gaat, maar gaat ook nadenken over hoe u zelf nieuwe dingen kunt onderzoeken. Zo bent u straks competent om ICT- toepassingen te initiëren, ICT-systemen te ontwikkelen, beheren en exploiteren en te adviseren over de toepassing van ICT-systemen.

Algemeen

Introductie

De opleiding is gedeeltelijk vernieuwd en bestaat nu uit cursussen met een vast of variabel startmoment. Kijk voordat u een studieplanning maakt in het Jaarrooster bachelor Informatica 2017-2018 wanneer een cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd. 

Computersystemen en de bijbehorende software zijn tot in alle facetten van de hele moderne wereld doorgedrongen. En de wereld ontwikkelt zich razendsnel met steeds nieuwe mogelijkheden voor communicatie, gegevensuitwisseling en automatisering. Hoe werkt dat allemaal, wat zijn de mogelijkheden en de risico’s? Om deze vragen te beantwoorden is actuele kennis over het vakgebied informatica nodig.

Beschrijving

De opleiding start met de cursussen Inleiding informatica en Inleiding informatiekunde. Deze geven een brede inleiding in het vakgebied, en bieden u tevens de gelegenheid na te gaan of het OU-studiesysteem u goed bevalt. De wiskundige basis van de opleiding wordt gelegd in de cursussen Logica, verzamelingen en relaties en Lineaire algebra en stochastiek.
 
Met Objectgeoriënteerd programmeren en Geavanceerd objectgeoriënteerd programmeren wordt een grondig begin gemaakt met de softwaretechnologielijn waartoe ook Objectgeoriënteerd analyseren en ontwerpen wordt gerekend. In de postpropedeuse-fase wordt op de basis softwaretechnologie voortgebouwd met Datastructuren en algoritmen en Software Engineering. Ook krijgt u een verbreding en verdieping door het Programmeerpracticum en de meer theoretisch gerichte cursussen Functioneel programmeren, Concepten van programmeertalen en Formele talen en automaten. Een andere lijn in het curriculum wordt gevormd door Webapplicaties: de clientkant en Webapplicaties: de serverkant. Ook deze twee cursussen kunnen worden gerekend tot de softwaretechnologielijn.
 
De informatiesysteemontwikkelingslijn bestaat uit Relationele databases, gevolgd door Model-Driven Development. Met het Ontwikkelpracticum, XML: theorie en toepassingen en Procesmodelleren rondt u de informatiesysteemontwikkelingslijn af.
 
Naast deze twee lijnen zijn er ook verbredende cursussen op het gebied van communicatietechnologie, hardware en de relatie tussen hardware en software, zoals Computernetwerken in de propedeuse en Besturingssystemen in de postpropedeuse. De opleiding heeft ook ruimte gemaakt voor ontwikkelingen rond kunstmatige intelligentie in Kunstmatige intelligentie en rond beveiliging in Security en IT. Structurele aandacht voor de gebruikerswereld, organisatie en samenleving is noodzakelijk in de beroepspraktijk. In de opleiding leggen de verbindende cursussen het dwarsverband tussen de vakinhoudelijke pijlers, maar behandelen ze ook andere essentiële delen van het vakgebied. Ook is er aandacht voor academische competenties voor het verwerven en waarborgen van competenties als communicatie en schrijfvaardigheden die van een informaticus in de beroepspraktijk worden verwacht.
 
De bacheloropleiding wordt afgesloten met het Afstudeerproject. Hierin werkt u samen met enkele medestudenten aan het ontwerp en de realisatie van een ICT-oplossing voor een probleem dat door een opdrachtgever/onderzoeker is ingebracht. De oplossing moet inpasbaar zijn in de context van de opdrachtgever en wetenschappelijk worden verantwoord.

Titel

Bachelor of Science (BSc).
Deze titel is internationaal erkend.

Diploma

Getuigschrift wo-bachelor.

Studieduur

Indicatie bij een studietempo van 30 EC per jaar en zonder vrijstelling:
propedeuse 2 jaar
postpropedeuse 4 jaar.

Aanmelden

Toelichting inschrijving

Bij een bacheloropleiding schrijft u per cursus in.

Vrijstelling

Heeft u in het verleden een wo- of hbo-opleiding afgerond, dan komt u in aanmerking voor vrijstelling. Lees meer....

Startmoment

De cursus Inleiding informatica is variabel; u kunt op elk gewenst moment inschrijven.

Prijsinformatie

U betaalt collegegeld OU op basis van het aantal afgenomen studiepunten (EC). Voor iedere cursus geldt dat studiebegeleiding, een tentamen en twee herkansingen zijn inbegrepen.
De Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) maakt onderscheid tussen wettelijk en instellingscollegegeld. Dit is afhankelijk van uw nationaliteit en studieverleden. 
Lees meer informatie over kosten, kortingsregeling (KCOU) en fiscale aftrekbaarheid.

Begeleiding

Begeleidingsvorm

De opleiding is gedeeltelijk vernieuwd en bestaat nu uit cursussen met een vast of variabel startmoment. Kijk voordat u een studieplanning maakt in het Jaarrooster bachelor Informatica 2017-2018 wanneer een cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Begeleiding bij de studie vindt plaats via online bijeenkomsten (of soms ook in studiecentrum Utrecht), maar in vrijwel alle gevallen voor iedere cursus slechts één keer per jaar. De cursussen Inleiding informatica en Inleiding informatiekunde worden twee keer per jaar begeleid, zodat het mogelijk is om ieder kwartiel met de opleiding te starten. Tijdens de begeleidingsbijeenkomsten komen zowel theoretische als praktische aspecten aan bod.
Lees meer op de betreffende cursussites.

Samenstelling

Toelichting samenstelling

De bacheloropleiding bestaat uit 180 EC verdeeld over twee fasen:
propedeuse (60 EC)
postpropedeuse (120 EC).
 
In de propedeuse maakt u kennis met alle actuele ICT-ontwikkelingen en verkrijgt u een brede basis op het gebied van informatica, communicatietechnologie en internetontwikkelingen. Na afronding van de propedeuse bent u competent om in een bedrijfscontext van beperkte complexiteit ICT-toepassingen te initiëren, ICT-systemen te ontwikkelen, de ontwikkeling van ICT-systemen te leiden, ICT-systemen te beheren en te exploiteren en te adviseren over de toepassing van ICT-systemen. De bachelorfase biedt een verdieping op genoemde terreinen, waarbij, naast praktische toepassingen, theorie en methodologie aandacht krijgen voor voldoende academische diepgang. Als afgestudeerd bachelor Informatica beschikt u over een uitstekende vakinhoudelijke basis, kunt u als adviseur of ontwerper en beheerder van ICT-toepassingen verder in uw functie groeien en bent u in aanraking gekomen met onderzoek in het informaticadomein.
De postpropedeuse van de bacheloropleiding bestaat uit een serie samenhangende cursussen in de softwaretechnologie, informatiesystemen en communicatietechnologie, waarmee de vakinhoudelijke kennis op een goed niveau komt. Het gebruikersperspectief van systemen en toepassingen is een noodzakelijke schakel tussen de vakgebieden en is dan ook een essentieel onderdeel van de bacheloropleiding. Ten slotte werken informatici in een organisatorische en maatschappelijke context. Kennis, begrip en het vermogen om dit in de dagelijkse werkzaamheden tot uiting te laten komen, worden aangeboden in meerdere cursussen. Verder zijn enkele cursussen op het gebied van wiskunde en theoretische informatica opgenomen in het curriculum. Verbreding, bijvoorbeeld richting managementwetenschappen of psychologie, kan via de vrije ruimte worden gerealiseerd. De bacheloropleiding heeft twee integrerende projecten: het Practicum ontwerpen en implementeren, dat de propedeuse afsluit, en het Afstudeerproject, dat de gehele bacheloropleiding afsluit.
 

Samenstelling

De hieronder gepresenteerde samenstelling is voor het academisch jaar 2017-2018. Zie ook het Jaarrooster bachelor Informatica 2017-2018.
Propedeuse (60 studiepunten)
IB0702 Computernetwerken
IB0802 Formele talen en automaten
IB0902 Geavanceerd objectgeoriënteerd programmeren
IB0102 Inleiding informatica
IB0202 Inleiding informatiekunde
IB0602 Lineaire algebra en stochastiek
IB0402 Logica, verzamelingen en relaties
IB0502 Model-Driven Development
IB1002 Objectgeoriënteerd analyseren en ontwerpen
IB1102 Objectgeoriënteerd programmeren
IB1202 Practicum ontwerpen en implementeren
IB0302 Relationele databases
 
Postpropedeuse (70,1 studiepunten)
IB1302 Besturingssystemen
IB1402 Communicatievaardigheden
T12341 Concepten van programmeertalen
IB1502 Datastructuren en algoritmen
IB1602 Functioneel programmeren
T56211 Kunstmatige intelligentie
T41221 Logica en informatica
IB1702 Procesmodelleren
T50221 Programmeerpracticum
IB1802 Security en IT
T07351 Software engineering
IB1902 Webapplicaties: de clientkant
T21331 Webapplicaties: de serverkant
IB2002 Wetenschappelijke schrijfvaardigheden
T35231 XML: theorie en toepassingen
 
Vrije ruimte (29,9 studiepunten)
Afstuderen (20 studiepunten)
IB9902 Voorbereiden afstuderen
IB9906 Afstudeerproject
 

Tentaminering

U sluit elke cursus af met een tentamen. Een tentamen kan uit een of meer tentamenonderdelen bestaan. De tentamens worden in principe afgenomen in de studiecentra in Nederland en Vlaanderen. Als u een tentamen met succes afrondt (cijfer 6 of hoger) ontvangt u een erkend certificaat. In de cursusbeschrijving op Studieaanbod ziet u hoe de cursus getentamineerd wordt.

Meer info

Contactpersonen

Overweegt u om de bacheloropleiding te gaan volgen, neem dan contact met ons op en vraag een adviesgesprek aan. Dit kan via 
- telefoon: 045-5762888, onderwijsadviseur Management, Science & Technology.
- e-mail: info@ou.nl. Vermeld in de onderwerpregel: studieadviseur bachelor Informatica.

Extra informatie

Kwaliteitsbeoordelingen
De Nationale Studenten Enquête (NSE) is een onafhankelijk onderzoek onder studenten uit het hoger onderwijs in Nederland dat jaarlijks wordt uitgevoerd. Ook studenten van de OU nemen deel aan het onderzoek.
De Keuzegidsen, uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI), bieden informatie over de bachelor­ en masteropleidingen van alle universiteiten die per vakgebied op diverse aspecten worden vergeleken. De scores in de ranglijsten van de Keuzegidsen zijn niet alleen gebaseerd op studentoordelen uit de jaarlijkse NSE, maar ook op expertoordelen uit de visitatierapporten, opgesteld voor de accreditatie van opleidingen. In de Keuzegids Universiteiten 2017 scoorde de OU weer hoog. Topopleidingen met scores boven 76 zijn de bacheloropleidingen Informatica (78), Informatiekunde (86) en Milieu-natuurwetenschappen (86). De vijf nummer één-noteringen in de ranglijsten van hun studies zijn de bachelors Psychologie, Bedrijfskunde, Informatica, Informatiekunde en Milieu-natuurwetenschappen. De bacheloropleidingen Algemene cultuurwetenschappen en Rechtsgeleerdheid staan tweede in de landelijke ranking van deze studierichtingen. En in de Keuzegids Masters 2017 scoren zes van de negen masteropleidingen de eerste plaats in hun ranking, namelijk: Psychologie, Kunst- en cultuurwetenschappen, Computer Science, Software Engineering, Environmental Sciences en Business Process Management & IT. Op psychologie na zijn al deze opleidingen ook voorzien van het stempel ‘topopleiding’ vanwege de behaalde zeer hoge score. Onderwijswetenschappen en Management zijn tweede in hun studierichtingen. Rechtswetenschappen is vierde geworden.