Wij zorgen er graag voor dat u een goede website ervaring bij ons heeft. Om dit te verbeteren maken wij gebruik van cookies.
U ziet advertenties die bij u passen en u kunt uw interesse delen via social media. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.

Meer lezen
Promoties en oraties Welten-instituut
Onderstaand een overzicht van de promoties en oraties welke bij het Welten-instituut hebben plaatsgevonden.

Promoties

22 september 2017
Maren Scheffel
Titel proefschrift: 'The evaluation framework for learning analytics'
Faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen
Promotor: prof. dr. M.M. Specht
Co-promotor: prof. dr. H. Drachsler
Lees het persbericht: Learning analytics tools in onderwijs beter evalueren en vergelijken.
Bekijk de video

9 Juni 2017
Pedro de Bruyckere
Authenticity Lies in the Eye of the Beholder: The Perception of Teachers’ Authenticity by their Students
Promotor: prof. dr. P.A Kirschner
Lees het persbericht: Wat maakt dat leerlingen een leerkracht authentiek vinden?
Bekijk de video

21 April 2017
Marie-Jeanne Meijer
Teachers' Inquiry-Based Attitude as an Objective in Teacher Education
Promotores: prof. dr. Marinka Kuijpers (OU) en prof. dr. F.P. Geijssel (UvA)
Lees het persbericht: Iedere leerkracht kan een onderzoekende houding ontwikkelen
Bekijk de video

Oraties en afscheidsredes

12 Mei 2017
Renate de Groot
Leren, een levenslang bouwproces 
Lees het persbericht: Oratie Renate de Groot: Wij zijn niet alleen ons brein

20 Mei 2016
Marjan Vermeulen
Leren organiseren; een rijke leeromgeving voor leraren en scholen.
Lees het persbericht: ‘Professionalisering docenten moet anders'
Bekijk de video
 
20 Mei 2016
Peter Sloep
Open onderwijs, twee geloven op één kussen: een humanitaire en een utilitaire visie op openheid in het onderwijs
Lees het persbericht Open Universiteit moet rol pakken bij aanbod gratis online cursussen
Bekijk de video

Lopende promotieprojecten

Binnen het Welten-instituut loopt een groot aantal promotieonderzoeken. Hieronder een overzicht van de lopende PhD projecten. (nog in ontwikkeling.)
Klik op de titel voor meer informatie over het promotieonderzoek.

  • Binnen het FEEEL-programma:

The integration of the lifelong learning skill ‘Information problem solving' into higher education: Effects of different types of feedback and guidance.
Promovendus: Jimmy Frerejean

ALOUD (Adult Learning Open University Determinants study)
​Promovendus: Joyce Neroni

Scaffolding self-regulation: Effects on the acquisition of domain-specific skills and self-regulated learning skills
Promovendus: Michelle Nugteren

Test-enhanced learning of texts
Promovendus: Pauline Reijners

Adaptive Instruction to foster students' information problem solving skills: learning to organize digital information
Promovendus: Jaap Walhout

Food2Learn
Promovendus: Inge van der Wurff

  • Binnen het T2-programma

The influence of stimulation project ‘Career Orientation and Guidance' on the level of policy- and management, teachers and students in secondary vocational education schools in the Netherlands
Promovendus: Aniek Draaisma
 

  • Binnen het TELI programma

How to use sensors to support learning through assessment and feedback?
Promovendus: Jan Schneider

Recommendations in Social Learning Platforms
Promovendus: Soude Fazeli

Does the use of roles and mobile technology has an impact on Inquiry-based Learning processes?
Promovendus: Angel Suarez

Personalized hints in serious games
Promovendus: Grigorij Saveski

Formatief toetsen van vaardigheden middels ‘rubrics' met videovoorbeelden in het Voortgezet Onderwijs
Promovendus: Kevin Ackermans

Motivation and intention as key to dropout in open online learning (MOOCs)
Promovendus: Maartje Henderikx

Open and Online Education as means for organizational development and educational innovation of Dutch Higher Education Institutions
Promovendus: Martine Schophuizen

Extending rich learning activities to high student numbers
Promovendus: Julia Kasch

Gamification in MOOCs to enhance community building, collaboration, and goal achievement of users
Promovendus: Alessandra Antonaci

Promoties eerdere jaren

2016

16 December 2016
Toine van den Bogaart
Assessment of Personal Professional Theories
Promotores: prof. dr. Paul A. Kirschner
Co-promotor: dr. Hans G. K. Hummel.
Lees het persbericht: Computerprogramma visualiseert opvattingen student over beroep
Bekijk de video

16 December 2016
Nynke Bos
Effectiveness of blended learning. Factors facilitating effective behavior in a blended learning environment
Promotor is prof. dr. F.L.J.M. Brand-Gruwel
Lees het persbericht: Blended learning wordt niet effectief ingezet
Bekijk de video

16 December 2016
Paulo Moecotte
Exploring Learning Technologies and Social Media voor VET Students at Risk
Promotor: Saskia Brand-Gruwel
Co-promotor: dr. Henk Ritzen (Saxion Hogescholen)
Lees het persbericht Laagopgeleide jongeren moeten sociale media beter leren gebruiken
Bekijk de video

18 November 2016
Joost Jansen in de Wal
Secondary school teachers' motivation for professional learning
Promotores: prof. dr. R.L. Martens en prof. dr. P.J. den Brok (Technische Universiteit Eindhoven)
Co-promotor: dr. A.A.J. van den Beemt (Technische Universiteit Eindhoven)
Lees het persbericht Leermotivatie van docenten voortgezet onderwijs niet optimaal
Bekijk de video

23 September 2016
Ya-Ping (Amy) Hsiao
Peer support to facilitate knowledge sharing on complex tasks
Promotores: prof. dr. P. Sloep
Co-promotores: dr. J. van Bruggen en dr. ir. F. Brouns
Lees het persbericht Begeleidingsvaardigheden helpen bij efficiënt leren in leernetwerken
Bekijk de video

2 September 2016
Pauline Reijners
Retrieval as a cognitive and metacognitive study technique to learn from expository text
Promotores: prof. dr. P.A. Kirschner, prof. dr. L. Kester
Co-promotor: dr. G. Camp
Lees het persbericht Jezelf overhoren effectievere leerstrategie dan markeren of herhalen
Bekijk de video

19 Februari 2016
Charlotte Wolff
Revisiting ‘withitness': Differences in teachers representations, perceptions, and interpretations of classroom management
Promotor: prof. dr. Els Boshuizen
Co-promotor: dr. Halszka Jarodzka
Lees het persbericht Focus op leerproces helpt leerkracht bij effectief klassenmanagement
Bekijk de video

15 Januari 2016
Gerry Geitz
Sustainable Feedback in Higher Education: Relation Between and Changeability of Self-Efficacy, Goal Orientation, and Learning Behavior
Promotor: prof. dr. Paul Kirschner van de Open Universiteit
Co-promotor dr. D Joosten- ten Brinke
Lees het persbericht Duurzame feedback helpt studenten kritisch na te denken
Bekijk de video

2015

18 december 2015
Liesje Reynders
Continuous Professional Development, it's all in the game. A series of studies on different perspectives for continuous professional development (CPD) of teachers
Promotor: prof. dr. Joseph Kessels en prof. dr. Marjan Vermeulen
Lees het persbericht: Leraren professionaliseren zich liever op basis van hun talenten
Bekijk de video

18 december 2015
Andrea Klaeijsen
Predicting teachers' innovative behaviour: motivational processes at work
Promotor: prof. dr. Rob Martens and prof. dr. Marjan Vermeulen
Lees het persbericht: Zelfvertrouwen en autonomie belangrijk voor innoverende leraren
Bekijk de video

20 november 2015
Anguelina Popova
Primer Podcasts to Enhance Learning from Lectures
Promotor: prof. dr. Paul Kirschner en prof. dr. Richard Joiner (University of Bath, UK)
Lees het persbericht: Podcast voorafgaand aan college bevordert het leerproces bij studenten
Bekijk de video.

13 november 2015
Kiavash Bahreini
Real-Time Multimodal Emotion Recognition in E-learning
Promotor: prof. dr. Wim Westera
Co-promotor: dr. Rob Nadolski
Lees het persbericht: Nieuwe software voor emotieherkenning helpt bij online training
Bekijk de video.

13 november 2015
Elma Dijkstra
Teaching High-Ability Pupils in Early Primary School
Promotores: prof. dr. P.A. Kirschner en prof. dr. Ton Mooij
Lees het persbericht: Excellente leerlingen presteren beter bij vroege screening
Download het proefschrift (full text) van DSpace
Bekijk de video.

6 November 2015
Jérôme Gijselaers
Biological Lifestyle Factors in Adult Distance Education: Predicting Cognitive and Learning Performance
Promotores: prof. dr. P.A. Kirschner en dr. R.H.M. de Groot
Lees het persbericht: Geen verband tussen gezond leven en leerprestaties volwassenen
Bekijk de video.

11 september 2015
Sibren Fetter
Titel proefschrift: 'Using peer-support to expand and stabilize online learning networks'
Faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen
Promotor: prof. dr. P.B. Sloep
Lees het persbericht: Speeddaten verbetert het gebruik van online leernetwerken
Download het proefschrift (full text) van DSpace
Bekijk de video.

4 september 2015
Martin van Dijk
Titel proefschrift: 'Physical activity, cognitive performance and academic achievement in adolescents'
Faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen
Promotor: prof. dr. P.A. Kirschner
Co-promotor: dr. R.H.M. de Groot
Lees het persbericht: Meer bewegen = beter concentreren op school
Bekijk de video.

4 september 2015
Thomas Jaarsma
Titel proefschrift: 'Expertise development under the microscope visual problem solving in clinical pathology'
Faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen
Promotores: prof. dr. H.P.A. Boshuizen en prof. dr. J.J.G. Van Merriënboer
Co-promotor: dr. H.M. Jarodzka
Lees het persbericht: Hoe leert een patholoog medische beelden interpreteren?
Bekijk de video.

10 juli 2015
Bernardo Tabuenca
Ubiquitous Technology for Lifelong learners
Promotores: prof. dr. Marcus Specht, prof. dr. Marco Kalz en dr. Stefaan Ternier 
Lees het persbericht: Promotieonderzoek: Smartphone helpt bij leren
Download het proefschrift (full text) van DSpace
Bekijk de video.

19 juni 2015
Kelly Meusen
Bridging the Gap between Primary and Secondary Education: Fostering Young Adolescents Self-regulation by means of Formative Assessment 
Promotores: prof. dr. Els Boshuizen en dr. Desirée Joosten-tenBrinke
Lees het persbericht: Leer kinderen in groep 8 hoe ze zelf hun leren kunnen sturen
Bekijk de video.

24 april 2015
Howard Spoelstra
Collaborations in Open Learning Environments
Promotores: prof. dr. Peter Sloep en dr. Peter van Rosmalen
Lees het persbericht: Nieuw MOOC-ontwerp ondersteunt professioneel leren
Download het proefschrift (full text) van DSpace
Bekijk de video.

17 april 2015
Henry Hermans
OpenU: design of an integrated system to support lifelong learning
Promotores: prof. dr. Rob Koper en dr. José Janssen
Lees het persbericht: Onderwijsinstellingen kunnen volwassenen beter ondersteunen in leerambities
Download het proefschrift (full text) van DSpace.
Bekijk de video.

20 maart 2015
Corry Ehlen
Co-Creation of Innovation: Investment with and in Social Capital', studies on collaboration between education - industry – government
Promotores: prof. dr. Els Boshuizen en dr. Marcel van Klink
Lees het persbericht: Het Co-Creatie-Wiel: een instrument voor succesvolle innovatieprojecten
Download het proefschrift (full text)
Bekijk de video.

2014

19 december 2014
Johan van Strien
Who to trust and what to believe? Effects of Prior Attitudes and Epistemic Beliefs on Processing and Justification of Conflicting Information From Multiple Sources 
Promotores: prof. dr. F.J.L.M. Brand-Gruwel en prof. dr. H.P.A. Boshuizen
Lees het persbericht: Internet: wie kan ik vertrouwen en wat moet ik geloven.
Bekijk de video.

12 december 2014
Birgit Schmitz
Mobile games for learning: a pattern-based approach
Promotores: prof. dr. M.M. Specht en prof. dr. R. Klemke
Lees het persbericht: Promotie over mobiele games voor leren.
Download het proefschrift (full text) van DSpace.
Bekijk de video.

11 april 2014
Kim Dirkx
Putting the testing-effect to the test: why and when is testing effective for learning in secondary school
Promotores: prof. dr. P.A. Kirschner en prof. dr. L. Kester
Lees het persbericht: Onderzoek maakt zichtbaar dat tussentijds toetsen leidt tot gerichter studeren.
Download het proefschrift (full text) van DSpace.
Bekijk de video.

31 januari 2014
Milou de Smet
Composing the unwritten text: Effects of electronic outlining on students' argumentative writing
Promotores: prof. dr. P.A. Kirschner en prof. dr. F.L.J.M. Brand-Gruwel, 
Lees het persbericht: Leerlingen leren beter schrijven met een outline-tool
Bekijk de video.

2013

22 november 2013
Kamakshi Rajagopal, Centre for Learning Sciences and Technologies
Networking for learning, the role of networking in a lifelong learner's professional development
Promotor: prof. dr. P.B. Sloep
Co-promotor: dr. J.M. van Bruggen
Lees het persbericht
Bekijk de video

15 november 2013
Dirk Börner, Centre for Learning Sciences and Technologies
Ambient Learning Displays
Promotor: prof. dr. M.M. Specht
Co-promotor: dr. M. Kalz
Lees het persbericht
Bekijk de video

4 oktober 2013
Eniko Bezdan, Centre for Learning Sciences and Technologies
Graphical overviews in hypertext learning environments: when one size does not fit all
Promotores: prof. dr. L. Kester en prof. dr. P.A. Kirschner
Lees het persbericht
Of bekijk de video

13 september 2013
Marijke van Bommel, Centre for Learning Sciences and Technologies
Learning knowledge for competent social work
Promotor: prof. dr. H.P.A. Boshuizen
Lees het persbericht

6 september 2013
Ludo van Meeuwen, Centre for Learning Sciences and Technologies
Visual problem solving and self-regulation in training air traffic control
Promotores: prof. dr. J.J.G. van Merriënboer, prof. dr. F.L.J.M. Brand-Gruwel en prof. dr. P.A. Kirschner
Lees het persbericht
Download het proefschrift van DSpace

7 juni 2013
Sandra Janssen, Wetenschappelijk centrum leraren onderzoek (LOOK)
Titel proefschrift: 'Supporting the professional teacher, PDP design, support from the supervisor and organisational conditions'
Wetenschappelijk centrum leraren onderzoek (LOOK)
Promotores: prof. dr. P.J.J. Stijnen en prof. dr. T.J. Bastiaens
Co-promotor: dr. ir. C.J. Kreijns
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht.
Bekijk de video

24 mei 2013
Bettine Taminiau, Centre for Learning Sciences and Technologies 
Advisory models for on-demand learning
Promotores: prof. dr. J.J.G. van Merriënboer, prof. dr. P.A. Kirschner en prof. dr. L. Kester
Lees het persbericht
Bekijk de video

19 april 2013
Anne-Marieke van Loon (buitenpromovenda), Ruud de Moor Centrum 
Motivated learning: balancing between autonomy and structure
Lees het Persbericht 'Autonomie en structuur verhogen schoolprestaties en motivatie van leerlingen'

22 maart 2013
Monique Bijker-Bijnsdorp, Centre for Learning Sciences and Technologies 
Understanding the gap between business school and the workplace
Promotor: prof. dr. H.P.A. Boshuizen
Co-promotor: dr. M.R. van der Klink
Bekijk het proefschrift of lees het persbericht.
Bekijk de video

2012

23 november 2012
Emmy Vrieling, Ruud de Moor Centrum
Promoting self-regulated learning in primary teacher education
Lees het persbericht 'Leren leren zorgt voor motivatie en succes van pabo-studenten'
Ga naar het proefschrift 
Bekijk de video van de promotie van Emmy Vrieling

16 november 2012
Jos Fransen (buitenpromovendus), Centre for Learning Sciences and Technologies 
Teaming up for learning team effectiveness in collaborative learning in higher education
Promotor: prof. dr. P.A. Kirschner
Co-promotor: dr. G. Erkens (Universiteit Utrecht)
Bekijk het proefschrift of lees het persbericht

9 november 2012
Dominique Verpoorten, Centre for Learning Sciences and Technologies 
Reflection amplifiers in self-regulated learning
Promotor: prof. dr. M.M. Specht
Co-promotor: prof. dr. W. Westera
Bekijk het proefschrift of lees het persbericht
Bekijk de video

9 november 2012
Sebastian Kelle, Centre for Learning Sciences and Technologies 
Game design patterns for learning
Promotor: prof. dr. M.M. Specht
Co-promotor: dr. R. Klemke
Bekijk het proefschrift of lees het persbericht.
Bekijk de video.

12 oktober 2012
Iris Windmuller (buitenpromovenda), Ruud de Moor Centrum
Versterking van de professionaliteit van de leraar basisonderwijs
Lees het persbericht 'Schoolbestuur moet ruimte geven aan scholen voor ontwikkeling leraren'
of bekijk het proefschrift 'Versterking van de professionaliteit van de leraar basisonderwijs'

28 september 2012
Rory Sie, Centre for Learning Sciences and Technologies 
Titel proefschrift: 'Coalitions in cooperation networks: social network analysis and game theory to enhance cooperation networks'
Promotor: prof. dr. P.B. Sloep
Co-promoter: dr. M.E. Bitter-Rijpkema
Bekijk het proefschrift 
of lees het persbericht: Tool zoekt in je sociale netwerk naar de juiste samenwerkingspartner
Bekijk de video.

15 juni 2012
Marieke Thurlings, Ruud de Moor Centrum
Peer to peer feedback: a study on teachers' feedback processes
Bekijk het proefschrift
Lees het persbericht 'Eerste onderzoek naar onderlinge feedback leraren'

1 juni 2012
Arnoud Evers, Ruud de Moor Centrum
Teachers Professional Development at Work and Occupational Outcomes. An Organisational and Task Perspective
Lees het persbericht Promotieonderzoek: leren op werkplek vangt negatief effect werkdruk op
of bekijk het proefschrift (samenvatting)

 

25 april  2012
Wolfgang Reinhardt, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Awareness support for knowledge workers in research networks'
Promotor: prof. dr. P.B. Sloep
Co-promoter: dr. H. Drachsler
Bekijk het proefschrift of lees het persbericht.

2011

11 november 2011
Miriam Goes, Ruud de Moor Centrum
Titel proefschrift: 'Competent gemonitord!: van constructie van een CGO monitor tot co-creatie binnen het middelbaar beroepsonderwijs in Nederland'
Promotor: prof. dr. M.J.M. Vermeulen
Co-promotores: dr. M.R. van der Klink en dr. M. Vermeulen
Lees het persbericht.

24 juni 2011
Helen Jossberger, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Toward Self-Regulated Learning in Vocational Education: Difficulties and Opportunities'
Promotor: prof. dr. H.P.A. Boshuizen
Co-promoter: dr. M.W.J. van de Wiel en dr. F.L.J.M. Brand-Gruwel
Bekijk het proefschrift of lees het persbericht.

17 juni 2011
Ellen M. Rusman, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'The Mind's Eye on Personal Profiles. How to inform trustworthiness assessments in virtuel project teams'
Promotores: prof. dr. E.J.R. Koper en prof. dr. P.B. Sloep
Co-promoter: dr. J.M. van Bruggen
Bekijk het proefschrift of lees het persbericht.

10 juni 2011
Tim J.A. de Jong, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Contextualised Mobile Media for Learning'
Promotores: prof. dr. E.J.R. Koper en prof. dr. M.M. Specht
Bekijk het proefschrift of lees het persbericht

11 maart 2011
Greet M.J. Fastré, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Improving sustainable assessment skills in vocational education'
Promotor: prof. dr. J.J.G. van Merriënboer
Co-promotor: dr. M. van der Klink
Bekijk het proefschrift of lees het persbericht.

2010

5 november 2010
Danny Kostons, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'On the role of self-assessment and task-selection skills in self-regulated learning'
Promotor: prof. dr. H.P.A. Boshuizen
Co-promotor: mevrouw dr. T. van Gog
Bekijk het proefschrift of lees het persbericht.

17 september 2010
José Janssen, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Paving the Way for Lifelong Learning; facilitating competence development through a learning path specification'
Promotor: prof. dr. Rob Koper
Co-promotor: dr. Adriana Berlanga
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht

2009

18 december 2009
Sandra A.J. Wetzels, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Individualised strategies for prior knowledge activation'
Promotor: prof. dr. J. van Merriënboer en co-promotor dr. L. Kester
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

11 december 2009
Femke C. Kirschner, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'United Brains for Complex Learning: A cognitive-load approach to collaborative learning efficiency'
Promotor: prof. dr. F. Paas
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

13 november 2009
Riina Vuorikari, buitenpromovendus
Titel proefschrift: 'Tags and self-organisation: a metadata ecology for learning resources in a multilingual context'
Promotor: prof. dr. R. Koper
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

16 oktober 2009
Marco Kalz, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Placement Support of Learners in Learning Networks'
Promotor: prof. dr. R. Koper en co-promotor dr. J. van Bruggen
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

16 Oktober 2009
Hendrik Drachsler, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Navigation Support for Learners in Informal Learning Networks'
Promotor: prof. dr. R. Koper en co-promotor dr. H. Hummel
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

18 september 2009
Fleurie E.R.M. Nievelstein, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Learning law: Expertise differences and the effect of instructional support'
Promotores: prof. dr. E. Boshuizen, prof. mr. H. Spoormans en co-promotor dr. T. van Gog 
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het nieuwsbericht 
 

18 september 2009
Christian Glahn, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Contextual support of social engagement and reflection on the Web'
Promotores: prof. dr. R. Koper en prof. dr. M. Specht
Bekijk het proefschift (pdf) oflees het nieuwsbericht

2008

19 december 2008
Amber Walraven, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Becoming a critical websearcher, effects of instruction to foster transfer'
Promotor: prof. dr. E. Boshuizen en co-promotor dr. S. Brand-Gruwel
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

12 december 2008
Wendy Kicken, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Portfolio use in vocational education: Helping Students to direct their learning'
Promotor: prof. dr. J. van Merriënboer en co-promotor dr. S. Brand-Gruwel
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

7 november 2008
Anne S. Helsdingen, buitenpromovendus
Titel proefschrift: 'Training Complex Judgment: The Effects of Critical Thinking and Contextual Interference'
Promotor: prof. dr. J. van Merriënboer en co-promotor dr. T. van Gog
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

7 november 2008
Hubert F. Vogten, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Design and Implementation Strategies for IMS Learning Design'
Promotor: prof. dr. R. Koper en co-promotor dr. J. van Bruggen
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

10 oktober 2008
Desirée Joosten-ten Brinke, Centre for Learning Sciences and Technologies
Titel proefschrift: 'Assessment of Prior Learning'
Promotor: prof. dr. W. Jochems en co-promotor dr. D. Sluijsmans
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

25 april 2008
Gemma Corbalán Peréz, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Shared control over task selection: Helping students to select their own learning tasks'
Promotor: prof. dr. J. van Merriënboer en co-promotor dr. L. Kester
Bekijk het proefschrift of lees het persbericht 
 

18 april 2008
Peter van Rosmalen, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Supporting the tutor in the design and support of adaptive e-learning'
Promotor: was prof. dr. R. Koper en co-promotor prof. dr. P. Sloep
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

2007

7 december 2007
Pieter Wouters, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'How to optimize cognitive load for learning from animated models'
Promotores: prof. dr. J. van Merriënboer en prof. dr. F. Paas
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

15 juni 2007
Karen Könings, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Student perspectives on education Implications for instructional redesign'
Promotor: prof. dr. J. van Merriënboer en toegevoegd promotor dr. S. Brand-Gruwel
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

2006

10 november 2006
Judith Gulikers, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Authenticity is in the eye of the beholder'
Promotores: prof. dr. P. Kirschner, prof. dr. Th. Bastiaens en toegevoegd promotor dr. L. Kester
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

28 april 2006
Tamara van Gog, Onderwijstechnologisch expertisecentrum (cum laude)
Titel proefschrift: 'Uncovering the problem-solving process to design effective worked examples'
Promotor: prof. dr. J. van Merriënboer en tweede promotor prof. dr. F. Paas
Lees het persbericht of bekijk de samenvatting.

2005

9 december 2005
Eddy Boot, externe via Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Building-block solutions for developing instructional software'
Promotor: prof. dr. J. van Merriënboer.
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

25 november 2005
Pieter J. Beers, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Negotiating Common Ground: Tools for Multidisciplinary Teams'
Promotores: prof. dr. P. Kirschner, prof. dr. E. Boshuizen en dr. Gijselaers.
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

Marlies E. Bitter-Rijpkema, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Knowledge elicitation support for virtual multi-expertise teams'
Promotor: de heer W. Jochems en toegevoegd promotor de heer R. Martens
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het nieuwsbericht 
 

22 april 2005
Ron J.C.M. Salden, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift 'Dynamic task selection in aviation training'
Promotor: prof. dr. J. van Merriënboer en toegevoegd promotor dr. F. Paas
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het nieuwsbericht 
 

1 april 2005
Hans G.K. Hummel, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Design of cueing in multimedia practicals'
Promotor: prof. dr. R. Koper en toegevoegd promotor dr. F. Paas
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het nieuwsbericht
 

4 maart 2005
Angela Stoof, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Tools for the identification and description of competencies'
Promotor: prof. dr. J. van Merriënboer en toegevoegd promotor dr. R. Martens
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het nieuwsbericht 
 

25 februari 2005
Silvia Dewiyanti, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Learning together: A positive experience'
Promotor: prof. dr. W. Jochems en toegevoegd promotor dr. S. Brand
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht

2004

12 november 2004
Jan-Willem Strijbos, Onderwijstechnologisch expertisecentrum (cum laude)
Titel proefschrift: 'The effect of roles on computer-supported collaborative learning' (cum laude)
Promotor: prof. dr. W. Jochems en toegevoegd promotor was dr. R. Martens
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het nieuwsbericht 
 

14 mei 2004
Ad M.H.C. Schellekens, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Towards flexible programmes in higher professional education'
Promotor: prof. dr. J. van Merriënboer en toegevoegd promotor was dr. F. Paas
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht 
 

7 mei 2004
C.J. (Karel) Kreijns, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Sociable CSCL Environments: Social Affordances, Sociability and Social Presence'
Promotor: prof. dr. W. Jochems en tweede promotor was dr. P. Kirschner
Bekijk het proefschrift (pdf), lees het persbericht of bekijk de samenvatting.
 

5 maart 2004
Rob J. Nadolski, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Process support for learning tasks in multimedia praticals'
Promotor: prof. dr. J. van Merriënboer en tweede promotor was dr. P. Kirschner
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht

2003 

5 september 2003
Liesbeth Kester, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Timing of information presentation and the acquisition of complex cognitive skills'
Promotor: prof. dr. J.J.G. van Merriënboer en tweede promotor dr. P.A. Kirschner
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het nieuwsbericht
 

20 juni 2003
Jan M. van Bruggen, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Explorations in graphical argumentation. The use of external representations in collaborative problem solving'
Promotor: prof. dr. W.G.M. Jochems en tweede promotor dr. P.A. Kirschner
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees de samenvatting.
 

9 mei 2003
A.W.M. (Bert) Hoogveld, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'The Teacher as Designer of Comptency-Based Education'
Promotor: prof. dr. W.G.M. Jochems en toegevoegd promotor dr. G.W.C. Paas
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht

 

2002

13 september 2002
Huib K. Tabbers, extern via Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'The Modality of text in multimedia instructions, refining the design guidelines'
Promotor: prof. dr. J.J.G. van Merriënboer en toegevoegd promotor dr. R.L. Martens
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht
 

28 juni 2002
Dominique M.A. Sluijsmans, Onderwijstechnologisch expertisecentrum
Titel proefschrift: 'Student involvement in assessment, the training of peer assessment skills'
Promotor: prof. dr. J.J.G. van Merriënboer en toegevoegd promotor is dr. F.L.J.M. Brand-Gruwel
Bekijk het proefschrift (pdf) of lees het persbericht o

Test uzelf

Is promoveren iets voor u? Voldoet u aan de voorwaarden om te promoveren bij het Welten-instituut?

Om dat te bepalen kunt u de bijgaande test doen waarmee u vrijblijvend een beeld krijgt:

Zelftoets: Is promoveren iets voor mij?