null UNESCO leerstoel Open Education bij de Open Universiteit

OW_MarcoKalz_4564_head_large.jpg
Digital Learning
UNESCO leerstoel Open Education bij de Open Universiteit
Onderwijs toegankelijk maken voor iedereen met behulp van digitale technologie. Dat staat centraal in de activiteiten van de leerstoel Open Education die UNESCO heeft toegekend aan de Open Universiteit. Leerstoelhouder is prof. dr. Marco Kalz. Op 27 januari 2017 introduceerde Kalz zijn leerstoel in een masterclass.

Onderwijs voor iedereen

De leerstoel richt zich op het toegankelijk maken van (hoger) onderwijs met behulp van digitale technologie. Kalz: 'De Verenigde Naties heeft zich tot doel gesteld dat in 2030 alle mensen onderwijs moeten krijgen van goede kwaliteit en dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om een leven lang te leren (UNESCO DG 4). De digitale technologie kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Denk maar aan open onderwijs en de massale open cursussen als MOOCs. Maar tegelijkertijd moeten we opletten dat we mensen die minder computervaardig zijn of minder toegang hebben tot ict niet uit het oog verliezen.'

Open toegankelijke kennis

De leerstoel wil door middel van massale open cursussen (MOOCs) en door basale kennis voor iedereen toegankelijk te maken (basale kennisinfrastructuur) bijdragen aan het oplossen van de grootste maatschappelijk problemen van onze tijd. Kalz: Samen met internationale partners gaan we bouwen aan deze kennisinfrastructuur. Samen moeten we kijken welke kennis en vaardigheden er nodig zijn om doelgericht maatschappelijke problemen op te lossen. Daarbij spreken we ook wel van glocal problemen: problemen met een globale impact waarvoor de oplossing ligt in lokale activiteiten. Die kennis en vaardigheden om dat soort problemen op te lossen moeten voor iedereen toegankelijk zijn.

Opnamen masterclass en interview

Bekijk de opnamen van de masterclass van 27 januari 2017 waarin Kalz ingaat op zijn plannen als UNESCO hoogleraar Open Education.
Of luister naar het interview op L1 radio met Marco Kalz.