Het bevorderen van effectief, efficiënt en aangenaam leren

Het bevorderen van effectief, efficiënt en aangenaam leren (FEEEL)
Fostering Effective, Efficient and Enjoyable Learning (FEEEL)

Doel

Deze programmalijn richt zich op cognitieve, affectieve en sociale karakteristieken van lerenden en hun interactie met leeromgeving en(dat wil zeggen materialen, andere lerenden, leerkrachten/instructeurs/mentoren, tools, de fysieke omgeving binnen en buiten school, etc). Deze mechanismen sturen en beïnvloeden de pedagogie, leer/doceergedrag, en de strategieën die worden toegepast om te komen tot effectief, efficiënt en aangenaam leren en doceren. Het programma wil inzicht en theorieën ontwikkelen hoe de processen van formeel en informeel leren kunnen worden geoptimaliseerd zodat het leren effectiever, efficiënter en aangenamer wordt voor de lerende.

Vooronderstelling

Om innovatief leren en doceren in technologierijke onderwijsomgevingen te ontwerpen, ontwikkelen en implementeren, is het noodzakelijk dat we begrijpen hoe de lerende leert.

Bereik

Onderzoek, ontwerp, ontwikkeling en implementatie van evidence-informed onderwijssituaties/-gelegenheden die effectief, efficiënt en aangenaam leren ondersteunen. Dit wordt gerealiseerd door de cognitieve processen, de gedrags- en de psychologische determinanten van leren bloot te leggen en deze kennis te gebruiken om richtlijnen te onderzoeken die het ontwerp van effectieve, efficiënte en aangename leeromgevingen ondersteunen.

Onderzoeksthema's

FEEEL kijkt naar de lerende vanuit drie perspectieven: een (meta)cognitief perspectief, een interactief perspectief, en een individueel perspectief. Thema's zijn:

  • Adaptive and dynamic learning environments
  • Learning in an information-rich environment
  • Learner characteristics - Biological and psychological determinants of learning
  • Assessment for Learning (AfL)
  • Serious gaming

Lopende projecten

  • Lopende PhD projecten

Binnenkort volgen overzichten van de andere lopende projecten.