Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
Maak het jezelf moeilijk (en merk dat het werkt!)
Studietip van Tim Surma, PhD onderzoeker effectieve leerstrategieën (Welten Instituut)

Herken je je in het profiel van deze student die binnen twee maanden een tentamen heeft? Je start met de hoofdstukken te lezen die je moet kennen, je markeert wat je belangrijk vindt en typt vervolgens die aangeduide passages over. Daarna laat je de leerstof rusten tot een paar dagen voor het examen. In volle voorbereiding herlees je intens je samenvatting. Herkenbaar? Als je 'ja' hebt geantwoord, behoor je tot de grote groep studenten die niet-efficiënte leerstrategieën gebruiken. Wanneer studenten hun notities of het leerboek opnieuw lezen, krijgen ze het gevoel dat ze de leerstof onder de knie hebben, het lijkt het allemaal best vertrouwd. Dergelijke vertrouwdheid is echter misleidend. Wetenschappers noemen dit de ‘illusie van competentie’.

Hoe moet het dan wel?

Het is belangrijk om het studeren bewust moeilijker te maken voor jezelf. Maak het jezelf ‘gewenst lastiger’ om iets te leren, zodat je (paradoxaal) daarna betere leereffecten krijgt. Zo kan je tijdens het lezen jezelf ondervragen (wat? waarom? hoe?) en het verband zoeken tussen wat je leest en wat je er al van wist. Om de paar alinea’s leg je jezelf uit waarover de tekst gaat (met gesloten boek!) en controleer je ook of je verhaal compleet was. Dit is een voorbeeld van 'retrieval practice': het actief proberen ophalen van kennis uit je geheugen door jezelf te testen. Dit testen (bijvoorbeeld ook met flashkaarten, quizzen, oefentesten) is niet alleen een efficiënte manier om ervoor te zorgen dat je herinnering sterk en duurzaam is, maar ook een manier om te beoordelen of je iets goed genoeg kent of moet verder studeren. Stampen of blokken in de laatste dagen vlak voor een tentamen is een effectieve strategie als het je niet kan schelen dat je snel vergeet wat je hebt geleerd. Voor het onthouden en begrip op langere termijn is het spreiden van je studiemomenten veel effectiever. Dus beter vier keer één uur besteden aan je cursus statistiek dan één keer vier uur. De totale studieduur blijft dus dezelfde maar het vergt karakter en planning om dit te realiseren. Daarnaast plan je herhalingssessies in. Je hebt in eerste instantie misschien niet het gevoel dat je bijleert als je deze gewenste moeilijkheden opneemt in je leerproces. De inspanning zal de moeite waard zijn: je zult meer leren dan je dacht. Maak het jezelf moeilijk en merk dat het werkt!

Meer weten over 'desirable difficulties' bekijk dan het dit filmpje van Robert Bjork.

https://www.youtube.com/watch?v=XPllm-gtrMM

Of bekijk op Universiteit van Nederland de video van Gino Camp – Waarom kun jij je gele markeerstift beter weggooien als je écht iets wil leren?
https://www.youtube.com/watch?v=bQql45UFnp8