Met mindmappen leg je relaties en verbanden in je studiestof
Mindmappen is het ordenen van je gedachten bij het maken van aantekeningen.
​De systematiek is ontwikkeld door de Britse wetenschappers Tony en Barry Buzan. Met een mindmap leg je relaties tussen verschillende delen van de tekst, waardoor verbanden ontstaan. Door de inhoud schematisch samen te vatten in hoofditems, subitems, vormen, kleuren en links krijg je goed inzicht in de stof.

Mindmappen stimuleert het geheugen, omdat het aansluit aan bij de werking van zowel de linker- als de rechter hersenhelft. Wanneer je studeert met een mindmap kun je meer onthouden en reproduceren. Wil je zelf aan de slag met mindmappen dan zijn er verschillende handige online tools beschikbaar.
Voordat je aan de slag gaat met deze techniek is het misschien verstandig om eerst de video van Bram te bekijken waarin hij laat zien hoe je een mindmap maakt en hoe je de mindmaptechniek zelf kunt toepassen. 

Video's

Video 'Mindmappen met je studieboek'

Video 'Zelf mindmappen'

Dit wil je lezen

Mindmappen is het ordenen van je gedachten bij het maken van aantekeningen. De systematiek is ontwikkeld door de Britse wetenschappers Tony en Barry Buzan.

In hun baanbrekende werk ‘The mind map book’ omschrijven zij mindmappen als:"een uitingsvorm van associatief denken en daarom als een natuurlijke functie van het menselijk brein".

De wijze waarop je gedachten ordent via een mindmap, sluit beter aan bij de werking van de hersenen en is daardoor sneller en praktischer dan bijvoorbeeld het maken van lineaire aantekeningen.

Mindmappen overbrugt als het ware de kloof tussen denken en schrijven en stimuleert het geheugen. Hoe efficiënter je hersenen informatie op slaan, hoe groter de opslagcapaciteit!

Waarom is Mindmappen ontwikkeld?

Tony Buzan ontwikkelde het mindmappen nadat hij als student had ervaren dat zijn studieverplichtingen hem overweldigden. Hij schrijft: “Mijn brein begon te bezwijken onder de last van al het verplichte lezen, denken, bedenken, onthouden (…) en schrijven.” Daarom begon hij een antwoord te zoeken op vragen als:

Hoe kun je het beste leren?
Wat zijn de beste technieken om dingen te onthouden?
Wat zijn de beste technieken om sneller en efficiënter te lezen?

Hiervoor verdiepte hij zich onder meer in de psychologie, neurofysiologie, semantiek, neurolinguïstiek en informatietheorie.

Tony Buzan beschrijft zijn geesteskind als volgt: “Mindmappen is een krachtige grafische techniek en een universele sleutel voor het ontsluiten van het potentieel van de hersenen. De techniek is van toepassing op ieder aspect van het leven waarin beter leren en helderder denken onze prestaties kunnen verbeteren.”

(Uit: 'The mind map book', pagina 55)

Toepassingen

Waar gebruik je het voor?

Mindmappen is voor een zeer breed scala van activiteiten in te zetten. Met name voor activiteiten die betrekking hebben op:

  • het ontvangen van informatie
  • het vasthouden van informatie
  • het analyseren van informatie
  • het gebruiken van de opgeslagen informatie.
Enkele voorbeelden zijn:
  • het organiseren van ideeën
  • studeren voor een examen
  • het schrijven van een essay
  • het maken van samenvattingen
  • aantekeningen maken van een boek of studiebijeenkomst
  • als geheugensteun
  • het maken van een studieagenda of cursusplanning
  • ter voorbereiding van een mondelinge presentatie
  • het nemen van beslissingen
     

Nadelen van lineaire aantekeningen

Een van de taken waarvoor je mindmappen kunt gebruiken is het maken van aantekeningen. Je kunt natuurlijk ook lineaire notities maken maar Tony Buzan zegt daarover in zijn boek dat deze niet voor iedereen werken zijn, omdat:

  • Ze sleutelwoorden onttrekken aan de waarneming.Ze maken het moeilijk het genoteerde te onthouden.
  • Men maakt (en herleest) veel onnodige aantekeningen.
  • Ze stimuleren de hersenen niet op een creatieve manier.

Dit wordt veroorzaakt doordat lineaire aantekeningen geen gebruik maken van:

  • visueel ritme
  • patronen
  • kleur
  • verbeelding
  • visualisatie
  • dimensie
  • ruimtelijke oriëntatie
  • gestalt (een totaalbeeld, waarbij het geheel méér is dan de som van de samenstellende delen)
  • associatie

Voordelen van mindmaps

Door met ritme, kleur en ruimte te werken, raken onze linker en rechter hersenhelft met elkaar in wisselwerking, op een manier die een opwaartse spiraal van beweging en groei tot gevolg heeft. zo wordt het brein gestimuleerd om verbanden te maken (associatie), hoofd- van bijzaken te onderscheiden, snel informatie op te nemen, informatie vast te houden, te analyseren en te gebruiken.

 

Stap 1

Je vult het hoofdonderwerp in, dit staat centraal in de mindmap.

Stap 2

De voornaamste thema’s van het onderwerp vertakken zich vanuit dit centrale punt.

Stap 3

Thema’s van ondergeschikt belang vormen de bladeren aan weer een volgende generatie vertakkingen.
Hieruit kunnen weer nieuwe vertakkingen voortkomen, enz.

Hier zie je een voorbeeld van een getekende mindmap

 

 

Oefening

Probeer zelf een mini-mindmap te maken, met behulp van onderstaande oefening.
Het is een eerste oefening in associatief denken en als zodanig een belangrijke stap op weg naar de mindmap.
Tony Buzan: “De minimindmap is de embryonale vorm van de mindmap.”

  • Je hebt voor deze oefening pennen en papier nodig.
  • Vul - zonder te pauzeren om te kiezen - op elke lijn een woord in dat je associeert met het woord ‘geluk’.
  • Deze oefening is geen test. Hij zou je niet langer dan een minuut moeten kosten.
  • Zet nu het woord 'geluk' centraal op het blad, en teken van daaruit lijntjes (als takken aan een boom).
  • Op ieder lijntje vul je één van de woorden in die jij associeert met geluk.
  • Vraag, als dat mogelijk is, iemand anders de oefening tegelijkertijd met jou te doen.
  • Het is belangrijk dat jullie de associaties tijdens de oefening niet met elkaar bespreken.
  • Analyseer vervolgens resultaten.
  • Het is de bedoeling dat je de woorden zoekt die jullie beiden gemeenschappelijk hebben. Het gaat dan om exact dezelfde woorden. 'Zon' en 'zonneschijn' zijn bijvoorbeeld niet precies hetzelfde.

Hoeveel woorden schat jij nu dat jullie gemeenschappelijk hebben ingevuld?
Veel mensen denken dat het aantal overeenkomsten groot is.
De werkelijkheid is toch vaak anders: verschillende mensen hebben slechts zelden meerdere woorden gemeenschappelijk!
De meeste woorden (associaties) zijn voor elk individu uniek.