null 'Toegankelijk onderwijs is een recht, geen gunst'

PSY_Visuele_beperking_26656_head_large.jpg

'Toegankelijk onderwijs is een recht, geen gunst'

In het kader van de Week van de Toegankelijkheid ging Drempelsweg in gesprek met Lydia Vlagsma, beleidsmedewerker bij Ieder(in), de landelijke belangenorganisatie voor mensen met een beperking of chronische ziekte. We spraken haar over toegankelijk onderwijs, het VN-verdrag Handicap en de beleidsontwikkelingen die eraan komen.

Wat verstaan jullie onder toegankelijk onderwijs?

'Voor ons betekent toegankelijk onderwijs dat iedere student – met of zonder beperking – kan deelnemen. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk zijn er nog veel drempels. Denk aan ontoegankelijke collegezalen, websites die slecht werken met spraaksoftware, of gebrekkige informatie over voorzieningen. Ook worden studenten nog te vaak geconfronteerd met stagediscriminatie of starre roosters. Toegankelijk onderwijs betekent dat die barrières verdwijnen. Dat studenten zich volledig kunnen ontwikkelen binnen hun opleiding, zonder steeds te moeten vechten voor hun plek. Op de website van de Week van de Toegankelijkheid vind je allerlei praktische tips hoe onderwijsinstellingen dat kunnen aanpakken.'

Hoe staat het met de naleving van het VN-verdrag Handicap?

'Eerlijk gezegd: Nederland moet echt aan de bak. In september 2024 kreeg de overheid dat nog van de VN te horen. Er ligt inmiddels een werkagenda met maatregelen die de samenleving toegankelijker en inclusiever moeten maken, maar die gaan niet ver genoeg. Bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs ontbreekt stevige wetgeving. Zo zijn er nog geen verplichte landelijke normen voor digitale en fysieke toegankelijkheid van schoolgebouwen. Ook wordt (stage)discriminatie op grond van handicap nog niet effectief aangepakt. Terwijl dát juist cruciaal is als je wilt dat studenten gelijke kansen krijgen.'

Welke ontwikkelingen zie je de komende jaren?

'We merken dat steeds meer scholen zich bewust worden van hun verantwoordelijkheid. We hopen dat de komende jaren daardoor steeds meer scholen er ook aan werken om hun gebouwen toegankelijk te maken en digitale systemen beter in te richten. Toch is bewustwording alleen niet genoeg. Voor structurele verandering heb je ook wetgeving nodig. Dan kunnen alle scholen aan een verplichte standaard worden gehouden. Omdat er verkiezingen aankomen, is het nu lastig te voorspellen hoe snel er echt stappen worden gezet. Onze hoop is gericht op een nieuwe regering die werk maakt van de implementatie van het VN-verdrag Handicap en inzet op een samenleving die toegankelijk is voor iedereen.'

Wat moet er volgens jou écht veranderen?

'Het begint met een simpele maar krachtige gedachte: onderwijs is een recht, geen gunst. Studenten met een beperking moeten vanzelfsprekend betrokken worden bij hoe onderwijs wordt ingericht. Zij weten zelf het beste wat er nodig is – of je nu blind bent, een chronische ziekte hebt of neurodivergent bent. Maak gebruik van die ervaringskennis. Als we dát serieus nemen, zetten we enorme stappen richting een inclusiever en eerlijker onderwijssysteem.'


Lydia Vlagsma

Meer informatie

Heb je vragen over voorzieningen, ondersteuning of wil je ergens over sparren?
Neem gerust contact op via Drempelsweg@ou.nl. We denken graag met je mee.

Meer nieuwsberichten                                                                                                                Meer agenda items