OW_EAPRIL_12929_head_large.jpg
Voor OU-studenten Onderwijswetenschappen

Speciaal voor studenten van de masteropleiding Onderwijswetenschappen biedt de opleiding samen met Welten-instituut een drietal workshops aan voorafgaand aan het symposium en de academische zitting ter ere van de afscheid van prof. dr. Paul Kirschner.

Net zoals de drie presentaties op het symposium worden de workshops verzorgd door collega’s van Paul Kirschner en hebben als onderwerp vraagstukken waarmee Paul Kirschner zich als wetenschapper en vertaler van de wetenschappelijke inzichten voor en naar de praktijk bezig hield.

- Workshop 1 -
Evidence-Informed Learning Design: Hoe pak je het aan in de praktijk?

door Mirjam Neelen, Learning Design expert en blogger, co-auteur van blog 3starlearningexperiences, alumna van de masteropleiding Onderwijswetenschappen

Hopelijk zijn we het er als (aankomend) onderwijswetenschappers allemaal over eens dat het zoeken naar en gebruiken van wetenschappelijk bewijs belangrijk is bij het ontwerpen van leertrajecten. Maar hoe doe je dat in de praktijk? We onderzoeken wat je kunt doen om te zorgen dat je aanpak 'evidence-informed' is en hoe we onszelf en de praktijk kunnen blijven verbeteren. Aan het eind van de workshop heb je een overzicht van mogelijke aanpakken en obstakels, evenals ideeën waarmee je kunt experimenteren als zo’n obstakel op je weg komt.

- Workshop 2 -
Gelijke kansen: wat weten we uit onderzoek

door Bea Ros, wetenschapsredacteur van onderwijsvakblad Didactief

Gelijke kansen in het onderwijs. Het is een mooi ideaal: gelijke kansen voor alle kinderen. Maar in de praktijk blijkt dat kinderen, ondanks gelijke prestaties, niet dezelfde schoolloopbaan hebben. Wat zijn de knelpunten en hoe zijn die aan te pakken? Bea Ros presenteert inzichten uit onderzoek over dit actuele thema.

- Workshop 3 (in English) -
Eye-tracking: Using Professional Vision to Look Behind the Scenes: How do Teachers Make Decisions?

by dr. Irene Skuballa, universitair docent en onderzoeker aan het Welten instituut, OUNL

Classroom management and instructional support are key to high quality teaching. Both are influenced by teachers’ expertise and may translate into teacher-student interactions and even students’ achievements. The rapidity and simultaneity of events in classrooms make it difficult to capture the decision-making processes in classrooms during teaching. To understand the underlying cognitive and metacognitive processes of teachers during the process of teaching, we will introduce the method of eye tracking and video-cued retrospective verbal protocols.

In this hands-on workshop, we will introduce the participants to eye tracking glasses, run a brief simulation and discuss its potentials for practice, in particular for training teacher reflection and awareness. The workshop will take place in the eye-tracking lab.

References for further reading:
Alemdag, E., & Cagiltay, K. (2018). A systematic review of eye tracking research on multimedia learning. Computers & Education, 125, 413–428. doi:10.1016/j.compedu.2018.06.023
Blömeke, S., Gustafsson, J.-E., & Shavelson, R. J. (2015). Beyond dichotomies. Competence viewed as a continuum. Zeitschrift Für Psychologie, 223(1), 3–13. doi:10.1027/2151-2604/a000194
van den Bogert, N., van Bruggen, J., Kostons, D., & Jochems, W. (2014). First steps into understanding teachers’ visual perception of classroom events. Teaching and Teacher Education, 37, 208-216