Onderwijs
Onderwijswetenschappen
Onderwijskwaliteit verhogen door onderzoek
Het onderzoek van de faculteit Onderwijswetenschappen richt zich op verbetering van de kwaliteit van onderwijs.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in vier vakgroepen:
- Voorwaarden voor een Leven Lang Leren
- Sociaal leren
- Leren en innoveren met ICT
- Online leren en instructie
Het vroegere Welten-instituut, zijn onderzoeksprogramma en zijn onderzoekers zijn sinds 1 januari 2020 opgegaan in de faculteit Onderwijswetenschappen.
Op de hoogte blijven?
Abonneer u op onze maandelijkse nieuwsbrief over doceren en professionaliseren.
Lees hier het laatste nummer.
Of volg ons op LinkedIn.
Prof. Dr. Rob (R.L.) Martens
Hoogleraar en coördinator onderzoek faculteit onderwijswetenschappen
In de spotlight
Slim studeren
Podcast
Toets je geheugen
Terugkijken online colleges over online lesgeven
Podcast
Leer je brein leren
Eindrapport Phit2Learn: Beweegbreaks en staand leren hebben geen duidelijk leereffect
Column
Voeding en de ontwikkeling van het brein
Artikel
Wijzer omgaan met onderwijs
Artikel
Online onderwijs: zó blijft iedereen wakker en gemotiveerd!
Nieuws
18 maart 2024
Webinar Studium Generale: zo helpen we leerlingen het eindexamen door
Nog een kleine twee maanden en dan: eindexamens! Heb jij, of ken jij, kinderen die eindexamen doen en wil je ze graag helpen met een goede voorbereiding? Let op: speciaal voor ouders, verzorgers en...
13 maart 2024
Interactieve tool voor het begeleiden van netwerkleren op de pabo
Onderzoekers van de Open Universiteit werken aan een interactieve tool voor pabo-opleiders om netwerkleren te begeleiden. Wat vinden de pabo-opleiders van de eerste versie van die tool? Wat ontbree...
11 maart 2024
AI-programma maakt kinderen niet beter in wiskunde, maar wel zelfstandiger
Leerlingen die wiskundebijles krijgen van een artificial intelligence (AI) programma, presteren niet beter dan leerlingen die les krijgen van een 'echte' leraar. Wel hebben deze leerlingen minder h...
Agenda
22
mrt
22 maart 2024
4C/ID Gebruikersdag 2024 in Nijmegen
4C/ID is een model dat de onderwijsontwerper helpt om levensechte leersituaties te analyseren en te ontwerpen met als doel de lerende te helpen complexe vaardigheden aan te leren. Op vrijdag 22 maa...
18
mrt
18 maart 2024
– 19 maart 2024
Onderzoekers van de Open Universiteit op het Velon-congres
Op 18 en 19 maart 2024 vindt in Utrecht het Velon-congres plaats, een congres dat zich specifiek richt op lerarenopleiders. Emmy Vrieling-Teunter en Nardie Fanchamps verzorgen er presentaties over ...
02
apr
02 april 2024
– 05 april 2024
Spring School: 'Learning scenarios in virtual worlds'
Van 2 tot 5 april 2024 vindt in Amsterdam een spring school plaats over het ontwerpen en gebruiken van virtuele omgevingen in het onderwijs.