OW_EAPRIL_12929_head_large.jpg
Lezing door Tim Surma MSc.
 

'These research findings are just obvious'

Lezing door Tim Surma MSc., Thomas More Hogeschool

Vanuit twee onderzoeksvelden, de cognitieve psychologie en de lerareneffectiviteitsstudies, zijn tal van leerprincipes en didactische aanpakken geformuleerd die garant zouden staan voor effectief onderwijs. Zo weten we vanuit de cognitieve psychologie dat bijvoorbeeld de mate van voorkennis van de lerende een grote rol speelt in het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden (Winne & Nesbit, 2010). Vanuit lerareneffectiviteitsstudies weten we wat de gedragingen zijn van de meest effectieve leraren, voornamelijk uit primair en voortgezet onderwijs met vaak heterogene klasgroepen (Creemers & Kyriakides, 2008).

Vele van die aanpakken lijken vanzelfsprekend, weinig vernieuwend en standaard tot de gereedschapskist van de docent te behoren. Niks is echter minder waar. Ik illustreer tijdens mijn lezing welke aanpakken de sterkste evidentie hebben voor docenten uit het primair en voortgezet onderwijs in functie van een aantal karakteristieken van de doelgroep.. Daarbij onderstreep ik waarom het belangrijk is om het vanzelfsprekende telkens opnieuw onder de aandacht te brengen, op welke manier die didactische aanpakken net heel vernieuwend kunnen zijn en tot slot hoe ze in het repertoire van de expert-docent terecht kunnen komen.

Referenties

Creemers, B. P. M., & Kyriakides, L. (2008). The dynamics of educational effectiveness: A contribution to policy, practice and theory in contemporary schools. London: Routledge.

Winne, P. H., & Nesbit, J. C. (2010). The psychology of academic achievement. Annual review of psychology, 61, 653-678.