Bouwsteen 2: Geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie
Besteed voldoende tijd aan duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie. Als leerlingen niet begrijpen wat er geleerd moet worden, wordt leren lastig. Afgebakende lesfasen en doelen brengen structuur. Uitdagende doelen en een snel lestempo in een warm leerklimaat motiveren je leerlingen.
John Hattie vertelt over leerdoelen en succescriteria
- In deze video vertelt Will Thalheimer ons over de mythen die de ronde doen over leerdoelen. Moet je leerdoelen altijd delen met je leerlingen? Bestaan er vaste formuleringen voor leerdoelen?
- Deze (Engelstalige) blog van The Learning Scientists Weekly gaat over het toevoegen van vragen aan teksten
- Een blog van Tom Bennett die een aantal tips heeft over hoe routines, regels in te stellen vanaf de eerste les. Je vindt er ook een link naar een uitgebreid rapport over effectief klassenmanagement.
- Starten we elke les met een leerdoel? Of toch niet?
Kijk voor een uitgebreide versie op de website van Thomas More.