OW_WijzeLessen_head_large.jpg
Bouwsteen 3: gebruik voorbeelden
Op het moment dat leerlingen hun eerste stappen zetten in het verwerven van nieuwe kennis of vaardigheden, is het effectief om te werken met voorbeelden. Zo’n voorbeeld kan een uitgeschreven uitwerking van een oefening zijn, de leraar die de nieuwe vaardigheid demonstreert, of concrete voorbeelden bij een abstract begrip. Belangrijk daarbij is om de genomen stappen te verklaren, samen met de achterliggende principes. Stimuleer leerlingen ook om voorbeelden zelf te proberen verklaren en te vergelijken.
  • Dit artikel toont een didactisch gerichte theorie van example-based learning, die theoretische uitgangspunten en bevindingen uit drie onderzoeksgebieden integreert: leren van uitgewerkte voorbeelden, observationeel leren en analytisch redeneren.
  • De BiologieAcademie biedt gratis online lesmateriaal aan op elk niveau. De instructievideo’s stellen de leerlingen in staat om in hun eigen tempo te studeren, binnen en buiten het klaslokaal. Er bestaan meerdere online cursussen, voor verschillende vakken, sommige gratis, andere betaald…
  • Dit artikel bespreekt vanuit cognitief en sociaal-cognitief oogpunt uitgebreid waarom example-based leren effectief is, voor welke soorten taken en leerlingen het effectief is en hoe voorbeelden moeten worden ontworpen en aan leerlingen om het leren te optimaliseren.
  • Dit Nederlandstalig artikel van Marcel Schmeier over leren van uitgewerkte voorbeelden voor rekenen in het primair onderwijs – (basisonderwijs).

Kijk voor een uitgebreide versie op de website van Thomas More.