Bouwsteen 4: combineer woord en beeld
Leerlingen slaan informatie die zowel via woorden als beelden wordt gepresenteerd, gemakkelijker op dan wanneer alleen maar woorden worden gebruikt. Dit principe is gebaseerd op het feit dat verbale en visuele informatie volgens twee afzonderlijke (maar gelijktijdig werkende) processen in het werkgeheugen verwerkt worden en vervolgens in het langetermijngeheugen geïntegreerd. Dat maakt het leren minder belastend en effectiever.
Een kortere samenvatting voor de richtlijnen voor multimedialeren
- Op deze website vind je een overzicht van de belangrijkste multimediaprincipes van Richard Mayer, met voorbeelden en verdiepende informatie.
- 'The Learning Scientists' zijn vier wetenschappers in de cognitieve psychologie die zich al jaren verdiepen in 'The Science of Learning' en die onderzoek naar leren op een toegankelijke wijze proberen vertalen voor leerlingen, leraren en ouders. In deze laatste van een reeks van zes interessante podcasts focussen ze op enkele veelgestelde vragen over dual coding.
- Deze blog vat 10 tien veelvoorkomende maar discutabele redenen om multimediaal leren te gebruiken.
Kijk voor een uitgebreide versie op de website van Thomas More.