In 1982 is de (Stichting Opbouw) Open Universiteit begonnen met een zeer uitdagend onderwijsexperiment. De medewerkers van de eerste uur moesten antwoord proberen te geven op de vraag: Hoe maak je – zowel qua proces als product – effectief, efficiënt en bevredigend zelfstudiemateriaal voor een grote groep mensen die wilde genieten van tweede kans en tweede weg hoger onderwijs op afstand?
Door een unieke en uitgekiende combinatie van didactiek, onderzoek en innovatie is het de OU uitstekend gelukt. Gebruikmakend van de toen aanwezige kennis vanuit de psychologie (tekstkenmerken en leerprocessen) en via een unieke samenwerking tussen onderwijskundigen, mediakundigen, domeinexperts en vormgevers is een concept neergezet dat nog steeds staat als een huis.
Dit concept oogstte niet alleen onmiddellijk positieve beoordelingen maar legde ook de fundering voor toponderzoek op het gebied van onderwijsontwerp en -ontwikkeling (instructional design and development) en verdere verfijning en uitbreiding van het concept via baanbrekende innovatie.
In zijn afscheidsrede zal emeritus hoogleraar Paul A. Kirschner laten zien dat wij enerzijds terug zijn bij af maar tegelijkertijd een flink stuk verder zijn gekomen.