MW_Urban_Empires_12986_head_large.jpg
Help! Hoe studeer ik effectief?

Help! Hoe studeer ik effectief?

Een onderzoek naar een zelflerende, kunstmatig intelligente chatbot als flexibele studiecoach in een online leeromgeving.

Onderzoekslijn: Innovation in Education
Promotieonderzoek
Onderzoeker: Tim Debets
Start 2022

Contact: prof. dr. Desirée Joosten-ten Brinke

Studenten in het hoger onderwijs zijn het grootste deel van hun tijd bezig met zelfstudie. Na instructie is de kwaliteit van die zelfstudie bepalend voor de leerresultaten en de academische prestaties. Er is echter meermaals wetenschappelijk bewezen dat studenten 'suboptimale' studeerstrategieën gebruiken en dat ze moeite hebben om de kwaliteit van hun strategieën goed in te schatten. Tijdens hun zelfstudie maken studenten bijvoorbeeld vaak gebruik van het arceren van tekst of het opnieuw doorlezen van het materiaal, terwijl uit onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld jezelf toetsen over de stof of het spreiden van oefening met de stof over de tijd veel effectievere strategieën zijn en je ook meer bewust maken van hoe goed je de stof kent. Er zijn wel trainingen en handboeken voor effectieve zelfstudie, maar die zijn niet taakspecifiek, niet gepersonaliseerd, beperkt in tijd en vormen een behoorlijke onderwijslast.

Educatieve chatbots: een study buddy

Wij geloven dat de oplossing ligt in educatieve chatbots. In dit project ontwikkelt een multidisciplinair onderzoeksteam een educatieve chatbot (een study buddy) die direct, gepersonaliseerd en contextspecifiek studieadvies geeft aan OU-studenten in alle opleidingen. Momenteel wordt in een pilotproject een chatbot ontwikkeld bij de faculteit  Onderwijswetenschappen, maar die biedt nog vaste, voorgestructureerde adviesmethoden in één beperkte setting. Dit project onderzoekt hoe een meer algemene, adaptieve chatbot kan worden ontwikkeld voor experimenteel onderzoek met geautomatiseerde adviesstrategieën rond effectief leren.

Artificiële intelligentie

Het team onderzoekt hoe de educatieve kennis over effectieve leerstrategieën kan worden geformaliseerd in nieuwe representaties en algoritmen. Op basis daarvan kan een adaptieve dialoogmanager het leerproces van studenten te ondersteunen.  Meer specifiek zal in dit project worden aangehaakt bij recent AI-onderzoek waarbinnen geformaliseerde kennis, bijvoorbeeld in de vorm van regels, beperkingen of domeinkennis, wordt geïnjecteerd in algoritmes voor ‘reinforcement learning’.  

Team

Faculteit Onderwijswetenschappen: prof. dr. Desirée Joosten-ten Brinke (promotor), dr. Gino Camp (copromotor).
Faculty Bètawetenschappen: prof. dr. Tanja Vos (promotor), dr. ir. Martijn van Otterlo (copromotor).

Zie ook