Effectieve studeerstrategieën in zelfstudie
Studenten in het hoger onderwijs zijn het grootste deel van hun tijd bezig met zelfstudie. De kwaliteit van die zelfstudie is zeer bepalend voor de leerresultaten en de academische prestaties. Maar uit onderzoek is meermaals bewezen dat studenten 'suboptimale' studeerstrategieën gebruiken en dat ze moeite hebben om de kwaliteit van hun strategieën goed in te schatten. Er zijn wel trainingen en handboeken voor effectieve zelfstudie. Maar die zijn niet taakspecifiek, niet gepersonaliseerd, beperkt in tijd en vormen een behoorlijke onderwijslast.
Intelligente chatbots in onderwijs
De onderzoekers van de Open Universiteit die betrokken zijn bij dit project geloven dat de oplossing ligt in intelligente, educatieve chatbots. Intelligent chatbots zijn AI-programma’s die een dialoog kunnen aangaan met een gebruiker. Ze kunnen vragen beantwoorden, intelligent reageren en hebben een specifiek doel, bijvoorbeeld klanten helpen met financiële beslissingen. Chatbots die momenteel in het onderwijs worden gebruikt, richten zich vooral op service. Bijvoorbeeld chatbots die informatie geven over toelating of inschrijving. Of ze zijn gericht op het onderwijzen, bijvoorbeeld het aanleren van communicatievaardigheden. Chatbots die studenten helpen met advies over effectief leren bestaan nog niet.
Direct, persoonlijk contextspecifiek advies over effectief studeren
Dit project ontwikkelt een educatieve chatbot die direct, gepersonaliseerd en contextspecifiek studieadvies. Een pilot chatbot wordt momenteel ontwikkeld bij de faculteit Onderwijswetenschappen, maar die biedt nog vaste, voorgestructureerde adviesmethoden in één beperkte setting. Dit project onderzoekt hoe een meer algemene, adaptieve chatbot kan worden ontwikkeld die geautomatiseerde adviesstrategieën rond effectief leren kan geven. Die chatbot moet ingezet kunnen worden in alle opleidingen van de Open Universiteit.
Multidisciplinair
In het project werkt een promovendus samen met onderwijswetenschappers en bètawetenschappers met een specialisatie in Artificiële Intelligentie. Het doel van het onderzoeksproject is onderzoeken hoe je wetenschappelijk kennis over zelfstudiestrategieën kunt inbrengen in het ontwerp van een chatbot en hoe je onderwijswetenschappelijke kennis kunt formaliseren in nieuwe representaties en algoritmes voor dialogen, in regels en beperkingen, en in een adaptieve dialoogmanager. Door de inzet van het prototype van de chatbot in het onderwijs van de Open Universiteit, kunnen de onderzoekers de effecten van de adviesstrategieën op het studentgedrag evalueren.
Het project maakt onderdeel uit van het multidisciplinaire onderzoeksprogramma Innovating for resilience.