null Podcast voorafgaand aan college bevordert het leerproces bij studenten

OW_21eeuwseVaardigheden_10620_head_large.jpg
Podcast voorafgaand aan college bevordert het leerproces bij studenten
Het beluisteren van een inleidende podcast voorafgaand aan een college, bevordert het leerproces bij studenten. Niet alleen wordt zo een tekort aan voorkennis tijdig aangevuld, het stimuleert studenten ook om tijdens het college dieper na te denken over de stof. Dit concludeert promovenda Anguelina Popova in haar proefschrift 'Primer Podcasts to Enhance Learning from Lectures'. Zij promoveert op vrijdag 20 november 2015 om 16.00 uur aan de Open Universiteit.

Dieper nadenken

Een veelgehoorde kritiek op het gebruik van colleges is dat er wel informatie wordt geboden, maar dat vooral studenten met een kennistekort er nauwelijks tot leren komen. Studenten vinden het college vaak saai en irrelevant en het is lastig om de feiten daarin te onthouden. Ze komen al er al helemaal niet toe om tijdens een college dieper na te denken over de aangereikte stof. Het gevolg is dat het leerproces achteraf ook minder diepgaand is; veel studenten beperken zich tot het leren van het hoogst noodzakelijke om een tentamen te kunnen halen.

Kapstok

Popova onderzocht of zeer korte podcasts (van maximaal drie minuten) een rol zouden kunnen spelen bij het op gang brengen en het bevorderen van het leren tijdens een college. Podcasts worden in het hoger onderwijs al op verschillende manieren ingezet. Studenten zien ze als een welkome aanvulling op schriftelijk lesmateriaal omdat ze het luisteren naar korte geluidsfragmenten prettig vinden. Door studenten voorafgaand aan een college een podcast te laten beluisteren kan hun kennistekort snel worden aangevuld. Bovendien kan de podcast met bijvoorbeeld een specifiek soort denkvraag daarin, dienen als kapstok voor de informatie uit het college of die informatie meer relevant maken. Daardoor weten studenten die informatie sneller te plaatsen en te combineren met de kennis die zij al in huis hebben.

Feiten opnemen

Anguelina Popova concludeert dat een gesproken medium, zoals een podcast het verschil kan maken in het leren tijdens colleges. Het instrument is een effectieve aanvulling op geschreven teksten om een kennisachterstand in te halen. Bovendien helpt het om feiten tijdens een college snel op te nemen en het leerproces te stimuleren, waardoor veel dieper wordt nagedacht over de geboden informatie.

Over Anguelina Popova

Anguelina Popova (Velingrad, Bulgarije, 1978) studeerde sociologie en Europese politiek aan de Universiteit van Nice Sophia Antipolis (Frankrijk). In 2004 rondde ze een derde masteropleiding af: Education and Training Technologies aan de Universiteit van Luik (België). Na haar studies werkte ze voor het Center for Information Society Technologies aan de Universiteit van Sofia (Bulgarije). In 2007 ging ze aan de slag als onderzoeker bij het Center for Methodology and Informatics van de Universiteit van Ljubljana (Slovenië). Sinds 2013 werkt ze als universitair docent bij de American University of Central Asia (Kyrgizië), waar ze ook directeur is van het Center for Teaching, Learning, and Technology. In 2011 startte ze haar PhD onderzoek bij het Welten-instituut, het onderzoekscentrum voor leren doceren en professionaliseren van de Open Universiteit.

Promotie

Angie Popova verdedigt haar proefschrift 'Primer Podcasts to Enhance Learning from Lectures' op vrijdag 20 november 2015 om 16.00 uur aan de Open Universiteit in Heerlen. Haar promotoren zijn prof. dr. Paul Kirschner (Open Universiteit) en prof. dr. Richard Joiner (University of Bath, UK).