Aanpak en resultaten
Op basis van een basaal theoretisch perspectief op levenstevredenheid ontwikkelden en testten de auteurs een model dat de paden van onderwijs naar levenstevredenheid via drie domeinen (werk, financiële en gezondheidstevredenheid) beschrijft. Bovendien stelden de auteurs toelichtende mechanismen voor elk van deze drie paden voor (geschiktheid voor het werk, financiële kennis, en proactief gezond gedrag). Om hun hypothesen te testen, gebruikten de auteurs een grote steekproef van 3.011-9.669 personen uit Nederland, die gedurende vier opeenvolgende jaren antwoorden gaven op de enquête. De resultaten ondersteunden de hypothese van bemiddelingsmechanismen die de indirecte samenhang tussen onderwijs en werk, financiële en gezondheidsvoldoening verklaren. De resultaten toonden ook aan dat elk van deze domeinen onafhankelijk van elkaar de algemene levenstevredenheid voorspellen. Uit deze studie blijkt het belang van onderwijs voor de levenstevredenheid en het belang van werk (arbeidsfitness en arbeidstevredenheid) voor het algemene subjectieve welzijn van individuen.