Digital Storytelling. Mediaproductie en de kracht van digitale verhalen
-
Cultuurwetenschappen
-
CB6902
-
5 EC
-
Vanaf € 384
-
Voor dit product gelden ingangseisen
Inhoud
Al jaren wordt er geëxperimenteerd met digitale multimedia om een verhaal aantrekkelijker te maken en om uiteindelijk een groter publiek te kunnen bereiken. Ook cultureel erfgoed wordt op steeds meer creatieve, interactieve en digitale manieren gepresenteerd. Met succes. Publiek is niet langer afhankelijk van een plaats of tijd voor het beluisteren van een podcast. Multimediale verhalen zijn interactief; het publiek zelf ‘maakt’ het verhaal, de maker levert slechts de stukken.
Maar door het aantrekkelijk maken van een verhaal kan informatie verloren gaan. Welke (nieuwe) keuzes moeten gemaakt worden bij het vertellen van een verhaal en wat gebeurt er met cultureel erfgoed dat niet digitaal beschikbaar is? Hoe belangrijk is de betrokkenheid van een publiek ten opzichte van het vertellen van het hele verhaal? In een ‘post-truth’ tijdperk waarin waarheid een wankel begrip lijkt te worden en media vele kanten van één verhaal kunnen belichten, zijn deze vragen nog belangrijker.
Bij deze cursus wordt gereflecteerd op zowel deze nieuwe mogelijkheden en uitdagingen die digitale media ons bieden bij het vertellen van een verhaal over cultureel erfgoed door zelf een digitaal mediaproduct te maken.
Deze cursus maakt deel uit van het Focusprogramma Digitale transitie in cultureel erfgoed.
Leerdoelen
Na deze cursus:
- Heb je enkele basisvaardigheden geleerd rondom het maken van een digitaal verhaal aan de hand van een video essay, podcast, of online interactive,
- Kan je zelf een digitaal mediaproduct maken op basis van de in de eerdere modules opgedane kennis en vaardigheden,
- Heb je kennis over de thematiek van digital storytelling en online communicatie,
- Kan je reflecteren op de invloed van digitalisering op storytelling en welke weerslag dit heeft op de maatschappij,
- Kan je onderscheid maken tussen verschillende soorten digitale verhaalvormen en mediaproducties en kan je uitleggen welke plaats deze nemen in het Nederlandse medialandschap,
- Reflecteer je op de beschikbaarheid van bronnen van cultureel erfgoed bij de totstandkoming van het vertellen van een digitaal verhaal over cultureel erfgoed,
- Kan je digitale bronnen, bijvoorbeeld uit een audiovisueel archief, gebruiken in een mediaproductie om daarmee een bepaald thema of onderwerp over cultureel erfgoed (bijvoorbeeld gehaald uit de andere twee cursussen van het focusprogramma) verder uit te diepen en te presenteren,
- Ben je op de hoogte van de beschikbaarheid van kennis en bronnen van cultureel erfgoed en kan je beschrijven hoe dit invloed heeft op de totstandkoming van het vertellen van een digitaal verhaal over cultureel erfgoed.
Ingangseisen
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Begeleidingsvorm
Begeleidingsbijeenkomsten (fysiek en online).
Begeleidingsbijeenkomsten
Fysiek, locatie volgt
Kwartiel 3 - begeleiders: mw.dr. E. Huiberts
- vrij 14-02-2025 / 14.00-16.00 uur / locatie volgt
- vrij 07-03-2025/ 14.00-15.00 uur / vragenuurtje / online
- vrij 04-04-2025 / 14.00-15.00 uur / vragenuurtje / online
- vrij 25-04-2025 / 12.00-17.00 uur / online en fysiek in Utrecht