Digitale transformatie
-
Gezondheidswetenschappen
-
GM0302
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Inhoud
Het gaat het dus niet alleen over techniek en systeemimplementaties, maar ook over organiseren, mensen meekrijgen en processen anders inrichten, nieuwe manieren van denken en vernieuwende businessmodellen.
We gaan in op de vraag wat de digitale transformatie betekent voor zorgorganisaties en hoe managers, artsen en andere zorgprofessionals een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de digitale transformatie van de eigen organisatie. Daarmee kiezen we voor een brede invalshoek die recht doet aan de complexiteit die komt kijken bij zulke transformaties.
De cursus is opgedeeld in vier blokken:
1) basisconcepten
2) digitale innovaties
3) privacy, security en data interoperabiliteit
4) mensen, adoptie en implementatie.
Je gaat ook aan de slag met een empirisch onderzoek naar digitale transformatie. Als groepje kies je één caseorganisatie waarbij jullie de impact van de digitale transformatie op de organisatie in kaart brengen en evalueren. Ook maak je individueel een korte videopitch waarin je ingaat op de rol en betekenis van een digitale innovatie voor de zorgorganisatie.
Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt doorlopen, kun je:
- de impact van belangrijke nieuwe digitale innovaties (bijvoorbeeld artificial intelligence, cloud, Internet of Things, big data analytics) op de gezondheidszorg uitleggen
- beargumenteren hoe digitale transformatie van de gezondheidszorg kan bijdragen aan betere kwaliteit van zorg, efficiëntere processen, nieuwe producten en diensten, verbeterde toegankelijkheid van de zorg en verbeterde patiëntervaringen
- op gebalanceerde wijze de impact van digitale transformaties (onder andere kwaliteit, efficiency, effectiviteit) op organisaties in kaart brengen en evalueren
- benoemen welke rol privacy, security en ethische kwesties spelen rondom digitale transformaties
- beargumenteren op welke wijze nieuwe digitale innovaties succesvol kunnen worden geïntroduceerd in zorgorganisaties; daarnaast heb je ook begrip van mogelijke organisatorische uitdagingen gedurende implementatietrajecten
- kennis over digitale transformatie toepassen op de analyse van een specifieke casus
- kritisch reflecteren en overtuigend en ter zake presenteren over de waarde van een nieuwe innovatieve technologie in de zorgorganisatie.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus heeft een vast startmoment in kwartiel 3.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Je volgt de cursus grotendeels via interactieve zelfstudie in de online cursusomgeving. Tussentijds kun je de docent inhoudelijke vragen stellen via de online cursusomgeving of via e-mail. In het begeleide kwartiel zijn er een aantal online bijeenkomsten en (online) groepswerk. Bij het groepswerk wordt elke groep door een docent/tutor begeleid.
In deze cursus werk je samen in groepen van vier studenten. Dat vereist dat je als groep studenten tijdens de begeleidingsperiode van de cursus beschikbaar bent en samen de verantwoordelijkheid neemt voor een goed product.
Begeleidingsbijeenkomsten
Online-bijeenkomsten
Kwartiel 2 en 3 - begeleider: dhr.dr. R. Bons
1. di 11-02-2025 / 19.00-21.00 uur
2. di 25-02-2025 / 19.00-21.00 uur
3. di 18-03-2025 / 1900-21.00 uur
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Groepsopdracht:
Studenten werken in groepen van vier aan de opdracht en doen onderzoek naar de impact van digitale transformaties op de zorgorganisatie. Ze schrijven vervolgens een artikel aan de hand van een standaard (conference) template. Een casus wordt door de studenten zelf gekozen en veelal gebeurt dat vanuit de eigen werkpraktijk.
Individuele (eind)opdracht:
Bij deze individuele eindopdracht maak je een korte video-pitch. Je gaat daarbij in op de rol en betekenis van een digitale innovatie (bijvoorbeeld big data analytics, cloud, mobile, social, Internet of Things, artificial intelligence, robotics process automation, digital security, augmented reality, 3D printing) voor de zorgorganisatie. Je doet dit door middel van een korte videopresentatie van minimaal 2 en maximaal 2,5 minuten.