Geschiedenis van de psychologie
-
Psychologie
-
PB1012
-
5 EC
-
Vanaf € 384
Inhoud
Historische kennis van een vakgebied biedt waardevol inzicht in de betekenis van begrippen, stromingen en theorieën. Het helpt voorkomen dat oude ideeën en bevindingen te gemakkelijk als nieuw worden bestempeld en plaatst de huidige staat van onze kennis in perspectief. Immers, als kennis van twintig jaar geleden inmiddels achterhaald is, wat zegt dat dan over de houdbaarheid van onze inzichten van nu? Wie op de hoogte is van de geschiedenis van het vakgebied, leert de huidige psychologische kennis dus beter op waarde te schatten.
De cursus is opgedeeld in drie thematische delen. Deze indeling biedt een samenhangend overzicht van de historische ontwikkeling en evolutie van de psychologie als wetenschap. De cursus combineert historische inzichten met de context waarin ideeën en theorieën zijn ontstaan en biedt een breed perspectief op het vakgebied.
In het eerste deel beginnen we met een verkenning van de wortels van de psychologie in de antieke Griekse en Arabische cultuur. Vervolgens onderzoeken we de bijdragen van enkele voorlopers in de West-Europese filosofie en geneeskunde. Deze denkers en tradities hebben de basis gelegd voor het latere wetenschappelijke denken over de menselijke geest en gedrag.
In het tweede deel richten we ons op de grondleggers die de psychologie als moderne wetenschap vormgaven. We bestuderen de Duitse psychofysiologie en het baanbrekende werk van Wilhelm Wundt, de evolutietheorie van Charles Darwin en de toepassing daarvan door Francis Galton. Ook bekijken we hoe William James het fundament legde voor de Amerikaanse psychologie.
Het derde deel van de cursus behandelt de vorming van de moderne psychologie. Enerzijds zien we de opkomst van het behaviorisme, met het werk van Watson en B. F. Skinner. Anderzijds kijken we naar het werk van Sigmund Freud en zijn psychoanalyse, die een bijzondere en invloedrijke rol speelt in de geschiedenis van de psychologie. Tot slot onderzoeken we hoe de cognitieve revolutie ontstond uit de tegenstelling tussen behaviorisme en psychoanalyse en hoe deze revolutie de psychologie vormde tot was ze vandaag is.
Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt doorlopen, kun je:
- uitleggen waarom studie van de geschiedenis van de psychologie relevant is, op welke manieren deze uitgevoerd kan worden, en analyseren welke fundamentele debatten daarbij een rol spelen,
- uitleggen hoe leven en werk van besproken antieke Griekse en Arabische filosofen, en Europese verlichtingsfilosofen, zich verhouden tot elkaar en wat hun relevantie is voor de hedendaagse wetenschap,
- uitleggen hoe het onderzoek naar de functie van het brein heeft geleid tot de hedendaagse cognitieve neurowetenschappen, en daarbij kritisch reflecteren op de toelaatbaarheid van gebruikte onderzoeksmethoden,
- uitleggen hoe de Duitse denktraditie en leven en werk van Wundt en zijn tijdgenoten zich tot elkaar verhouden, en hoe dit leidde tot psychofysica, gestaltpsychologie en de moderne experimentele psychologie,
- uitleggen hoe de Engelse denktraditie en leven en werk van Darwin en Galton zich tot elkaar verhouden, en hoe dit leidde tot eugenetica, sociaal-darwinisme, sociobiologie en de moderne evolutionaire psychologie,
- uitleggen hoe de Amerikaanse denktraditie en leven en werk van James en zijn tijdgenoten zich tot elkaar verhouden, en hoe dit – samen met het werk van Pavlov – leidde tot het behaviorisme van Watson, Tolman en Skinner,
- uitleggen hoe Freud en zijn volgelingen met de psychoanalyse een van de grote Europese grondleggers van de hedendaagse psychologie is, maar ook waarom de relevantie van zijn werk in de laatste decennia toch sterk is afgenomen
- uitleggen hoe de cognitieve psychologie is ontstaan en welke technologische innovaties daaraan ten grondslag hebben gelegen
- diverse posities en stromingen die in de cursus aan bod komen op hoofdlijnen samenvatten, met elkaar vergelijken en daarbij analyseren wat belangwekkende overeenkomsten en verschillen zijn
- over een willekeurig onderwerp uit de geschiedenis van de psychologie, een presentatie voorbereiden en verzorgen, en daarover vragen uit het publiek beantwoorden (academische vaardigheid).
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Deze cursus heeft twee vaste startmomenten: kwartiel 2 en kwartiel 4.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Bij deze cursus hoort standaardbegeleiding: inhoudelijke vragen kun je stellen aan de docent en tutor. Daarnaast volg je een korte online training in presentatievaardigheden. Tijdens deze training verdiep je je in de verschillende aspecten van presenteren en bereid je een presentatie van 5 minuten voor. Van deze presentatie maak je een video-opname die je deelt met een groep van maximaal vijf medecursisten. Binnen deze groep geven zowel studenten als een docent feedback op elkaars presentatie. Met deze feedback kun je vervolgens je presentatie verbeteren, waarna je deze onder begeleiding van een docent presenteert tijdens een van de online presentatiebijeenkomsten. Deelname aan de online training en een presentatiebijeenkomst is verplicht.Na inschrijving voor de cursus kun je je via de online leeromgeving aanmelden voor de online training en presentatiebijeenkomst. Per kwartiel waarin je staat ingeschreven voor de cursus, kun je kiezen uit een van de bijeenkomsten die aan het einde van dat kwartiel georganiseerd worden. Er is altijd voldoende plaats.
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
De opdracht bestaat uit een online presentatietraining en een online presentatiebijeenkomst. Deelname aan beide onderdelen is verplicht en beide moeten binnen hetzelfde kwartiel worden afgerond. Om de opdracht succesvol af te ronden, moet aan de volgende drie eisen worden voldaan:
1. Het maken en insturen van een video-opname van een oefenpresentatie.
2. Het geven van peerfeedback.
3. Het verzorgen van een eindpresentatie.
Tijdens de online presentatietraining worden de eerste twee onderdelen behandeld. Het derde onderdeel vindt plaats tijdens een online presentatiebijeenkomst, onder begeleiding van een docent.
Tentamendata
Opdracht: volgens afspraak.
Tentamenhulpmiddelen
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Cursusmateriaal
Een online leeromgeving (Brightspace) die je door de cursusstof leidt.