null Computercriminaliteit

Computercriminaliteit

  • Rechtswetenschappen
  • RM0223
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.



Inhoud

De samenleving digitaliseert in hoog tempo en dat geldt ook voor de criminaliteit. In toenemende mate wordt door criminelen gebruikgemaakt van elektronische middelen om bepaalde delicten te plegen (denk aan fraude met betaalapps) en worden delicten gepleegd in het digitale domein (denk bijvoorbeeld aan computervredebreuk of fraude op online handelfora zoals Marktplaats.nl). Deze ontwikkelingen leiden tot de vraag of oude strafbaarstellingen nog volstaan en leiden vaak tot het ontstaan van nieuwe delicten. Teneinde aan die ontwikkelingen tegenwicht te bieden kan ook aan opsporingskant niet worden volstaan met traditionele opsporingsmethoden en -bevoegdheden. In het Wetboek van Strafvordering zijn ondertussen behoorlijk wat ‘digitale’ opsporingsbevoegdheden opgenomen.
In deze cursus wordt eerst in theoretische zin aandacht besteed aan het fenomeen digitalisering en computercriminaliteit, en de aanverwante begrippen ‘cyberspace, ‘cybercrime’ en ‘cybersafety’.
En vervolgens wordt gefocust op de impact van de online wereld op de diverse aspecten van het strafrecht, zoals
- de uitbreiding van het strafrecht met specifieke strafbepalingen die betrekking hebben op onder meer computervredebreuk (hacken), het beschadigen van of heling van gegevens, online fraude, en de online zedendelicten;
- de kwestie van de rechtsmacht bij online delicten; en
- de uitbreiding van strafprocessuele bevoegdheden om online delicten op te sporen.
Het volgen van de cursus vereist geen kennis van digitale techniek, wel interesse in de maatschappelijke en juridische betekenis van digitalisering.

De cursus is opgebouwd aan de hand van de volgende thema’s:

1. Inkadering van de cursus aan de hand van de begrippen digitalisering, criminaliteit, cyberspace, cybercrime en cybersecurity.
2. Enkele strafbaarstellingen in het digitale domein 1: het delict computervredebreuk en delicten die betrekking hebben op of gericht zijn tegen gegevens, en online fraude.
3. Enkele strafbaarstellingen in het digitale domein 2: online zedendelicten, zoals sexting, sextortion, grooming en wraakporno.
4. Rechtsmacht en online delicten.
5. Digitale opsporing door middel van bijzondere bevoegdheden zoals onder andere het vorderen van gegevens (art. 126na Sv), het in beslag nemen en doorzoeken van elektronische gegevensdragers (o.a. art. 125i Sv), en het raadplegen van online (open) bronnen (onder andere op basis van art. 3 Politiewet).

Leerdoelen

Na het succesvol doorlopen van deze cursus ben je in staat om:
- de in de cursus behandelde kernbegrippen te reproduceren (kennis);
- ‘cybercrimes’ te relateren aan traditionele delicten (kennis en inzicht);
- verbanden te leggen tussen digitale ontwikkelingen en ontwikkelingen in de strafrechtspleging (toepassing van kennis en inzicht);
- de vereisten voor strafbaarheid van een aantal delicten die betrekking hebben op vormen van computercriminaliteit toe te passen op een casus (kennis en inzicht/toepassing van kennis en inzicht/leervaardigheid);
- het leerstuk van rechtsmacht in strafzaken toe te passen op online criminaliteit (kennis en inzicht/toepassing van kennis en inzicht /leervaardigheid);
- de vereisten voor de inzet van diverse digitale opsporingsbevoegdheden toe te passen op een casus (kennis en inzicht/toepassing van kennis en inzicht/leervaardigheid);
- zelfstandig een mening te vormen over vraagstukken van strafrecht en strafrechtspleging in een digitale context en deze goed te verwoorden en beargumenteren (oordeelsvorming).

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.

De cursus wordt per academisch jaar eenmaal aangeboden.

Deze cursus maakt deel uit van het gebonden keuzedeel van de afstudeerrichting Strafrecht, maar kan ook als keuzecursus gevolgd worden.

Voorkennis

Het volgen van de cursus vereist geen kennis van digitale techniek, wel interesse in de maatschappelijke en juridische betekenis van digitalisering.
Kennis van het formele en materiële strafrecht op bachelorniveau wordt verondersteld.

Begeleidingsvorm

Begeleiding vindt plaats in de vorm van een viertal virtuele klassen in het vierde kwartiel, tevens kunnen vragen worden gesteld via het discussieforum, dat gemonitord wordt door de betrokken docenten.

Begeleidingsbijeenkomsten


Online-bijeenkomsten

Kwartiel 4 - begeleiders: dhr.prof.mr.dr. D. Abels en mw.prof.mr.dr. W. Dreissen en dhr.mr. W. Stol
1. di 29-04-2025 / 19.30-21.00 uur / bestuderen LEH 1 / dhr. W Stol
2. di 06-05-2025 / 19.30-21.00 uur / bestuderen LEH 2 / dhr. D. Abels
3. ma! 19-05-2025 / 19.30-21.00 uur / bestuderen LEH 3 / dhr. D. Abels
4. di 10-06-2025 / 19.30-21.00 uur / bestuderen LEH 4 / mw. W. Dreissen
5. di 24-06-2025 / 19.30-21.00 uur / bestuderen LEH 5 / mw. W. Dreissen

Tentamenvorm

Digitaal groepstentamen met open vragen.

Tentamentoelichting

Het tentamen bestaat uit open vragen die erop gericht zijn te toetsen of de leerdoelen zijn behaald.

Je dient je zélf tijdig aan te melden voor een tentamen.

Tentamendata

08-07-2025 19:00.

Cursusmateriaal

W. Stol & L. Strikwerda, Strafrechtspleging in een digitale samenleving, Den Haag: Boom Juridische Uitgevers (meest recente uitgave). Naast het tekstboek wordt een reader aangeboden met speciaal voor de cursus geselecteerde artikelen.

Digitale leeromgeving

Als student (na inschrijving) heb je via de cursussite in de digitale leeromgeving toegang tot de discussieruimte. Hier kun je met je docent(en) en medestudenten informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.