Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
ALG_SURFonderwijsaward2019_head_large.jpg
Sven Brinkhoff genomineerd voor beste docent door SURF Onderwijsawards
Op donderdag 4 juli heeft SURF alle genomineerden bekend gemaakt die strijden om de beste titel. Tijdens de SURF Onderwijsdagen 2019 op 5 en 6 november in Den Bosch worden de winnaars bekend gemaakt. Onderwijsvernieuwers krijgen op deze wijze een podium om hun impact en bereik te vergroten en om andere te inspireren. Er zijn 24 nominaties in vijf categorieën: Bestuurders, ICT-specialisten, Onderwijsadviseurs, Docenten en Studenten.

Award

Sven Brinkhoff, universitair hoofddocent straf- en procesrecht, dingt mee naar de titel van beste docent voor de cursus Strafrechtelijke aanpak van terrorisme. Op 5 september wordt de top 3 per categorie gepresenteerd en op 5 november volgt de finale met de bekendmaking van de winnaars. In 2018 heef de voormalige rector magnificus Anja Oskamp de SURF Onderwijsaward gewonnen voor beste bestuurder.

De cursus Strafrechtelijke aanpak van terrorisme

Binnen het vak De strafrechtelijke aanpak van terrorisme doorloop je een realistisch (maar wel in scene gezet) scenario van een strafzaak over terrorisme. Het scenario volgt het reguliere verloop van een strafzaak: van opsporing, naar vervolging tot uiteindelijk berechting.

Beschouwing vanuit verschillende perspectieven

Gedurende het verloop van dit scenario krijgen je telkens een andere rol toebedeeld: officier van justitie, advocaat en rechter. Vanuit die rol moeten onderbouwde beslissingen worden genomen. Deze beslissingen worden in een Virtuele Klas nabesproken onder leiding van de betrokken docent.

Studeren in een online omgeving

Het realistische scenario krijgt vorm in een digitale omgeving waarin alle studenten onder meer audiofragmenten van door de politie getapte telefoongesprekken beluisteren, dossierstukken kunnen inzien en films gepresenteerd krijgen over bijvoorbeeld de ontmoeting tussen de verdachte en een infiltrant van de politie. Doorlopend vindt er feedback en sturing plaats door de betrokken docent. Het realistische scenario wordt ook ondersteund door een app. Vanuit deze app worden aan de student notificaties gestuurd over nieuwe ontwikkelingen in het scenario.


mr. dr. Sven Brinkhoff