null Mens en media. Geschiedenis en theorie van mens, media en maatschappij

Mens en media. Geschiedenis en theorie van mens, media en maatschappij

  • Cultuurwetenschappen
  • CB7402
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Deze cursus belicht de relatie tussen mens, media en maatschappij. Volgens media- en communicatiewetenschapper Mark Deuze leven we niet met, maar in media. Met Deuzes boek Leven in Media (2018) als uitgangspunt, belicht deze cursus de relatie tussen media, mens en samenleving vanuit cultureel en historisch perspectief. Op die manier leer je op kritische wijze naar de rol van media in ons leven te kijken. De cursus besteedt daarbij aandacht aan verschillende thema’s, waaronder (1) media als geheugentechnologie, (2) media en de platformsamenleving, (3) surveillance en media als waarnemingsapparaat en (4) immersive media.
Daarbij richten we ons op belangrijke ontwikkelingen zoals AI, dataficatie, media surveillance, (digitale) identiteit, sociale media en de platformsamenleving, virtual reality / augmented reality, media en lichamelijkheid, waarneming en de zintuigen. De cursus zal ingaan op de ideeën, kernbegrippen en benaderingen van een aantal belangrijke denkers in de mediawetenschappen en mediageschiedenis. Studenten gaan op basis van de theorie aan de slag met concrete casussen uit de hedendaagse samenleving en praktische opdrachten om geschiedenis, theorie en praktijk met elkaar te verbinden.

Leerdoelen
Na deze cursus:
- Kun je beschrijven wat de rol is van media in de samenleving vanuit zowel een hedendaags als historisch perspectief.
- Kun je de relaties tussen mens, media en samenleving op zowel collectief als individueel niveau beschrijven.
- Kun je benoemen welke belangrijke concepten uit de mediatheorie en mediageschiedenis er zijn.
- Kun je kritisch reflecteren op de rol van media in de samenleving en daarmee samenhangende mediagerelateerde- en sociaalmaatschappelijke vraagstukken aan de hand van concepten uit de mediatheorie en mediageschiedenis.
- Kun je het proces van platformisering beschrijven en analyseren welke onderliggende economische en sociaalmaatschappelijke mechanismen hieraan ten grondslag liggen.
- Kun je kritisch reflecteren op de rol van sociale media bij het publiek debat.
- Ben je in staat een kritische bespreking te voeren over mediagerelateerde processen in maatschappij aan de hand van één of meerdere casussen.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Hybride begeleidingsbijeenkomsten.

Begeleidingsbijeenkomsten


Begeleidingsbijeenkomsten
Kwartiel 3 - begeleiders: mw.dr. E. Huiberts
- wo 12-02-2025 / 14.00-16.00 uur / locatie volgt
- do 13-03-2025 / 14.00-16.00 uur / locatie volgt
- vr 04-04-2025 / 11.00-13.00 uur / locatie volgt

Docenten

Dhr. dr. Tim van der Heijden (plv. examinator), mw. dr. Eline Huiberts (examinator) en mw. Bregt Lameris (plv. examinator).

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Digitale reader, tekstboek en digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.