null Belangen van erfgoed

Belangen van erfgoed

  • Cultuurwetenschappen
  • CB7602
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Wat hebben de historische binnenstad van Brugge, de kunstwerken in het Louvre en het Nederlands Kampioenschap Maasheggenvlechten met elkaar gemeen? Het wordt allemaal gezien als cultureel erfgoed. Deze term wordt dan ook met steeds grotere regelmaat gebruikt. Overheden spreken over ‘ons erfgoed’, internationaal wordt er verwezen naar ‘gedeeld erfgoed’ en steeds meer bedrijven verbinden hun identiteit aan hun eigen geschiedenis. Veel verschillende partijen hechten dus een bepaald belang aan erfgoed en waarderen objecten en praktijken met dit label. Toch is erfgoed geen gemakkelijk te definiëren begrip. Bovendien kunnen die verschillende belangen ook flink met elkaar botsen.
In deze cursus maak je allereerst uitgebreid kennis met de betekenissen van het begrip erfgoed in theorie en praktijk. Wat is erfgoed? Van wie is het? En hoe en door wie wordt dat bepaald? Vervolgens kom je meer te weten over het behoud van materieel erfgoed, welke keuzes er kunnen worden gemaakt in de restauratie van objecten, en de verschillende opvattingen over ‘authenticiteit’ die daarin een rol spelen. Erfgoed heeft een functie in de vorming en onderbouwing van (persoonlijke of gemeenschappelijke) identiteiten. Je leert hoe het enerzijds een middel kan zijn voor het stimuleren van sociale cohesie, maar anderzijds een bron van wrijving en conflict. Ook reflecteer je op hoe musea hiermee (kunnen) omgaan. Ten slotte verken je de commerciële dimensies van erfgoed. Hoe komt het dat de belangstelling voor erfgoed de afgelopen decennia zo explosief is gestegen? En welke mogelijkheden en problemen biedt het daarmee samenhangende erfgoedtoerisme?
Aan de hand van concrete casussen in Nederland, België en elders in de wereld bestudeer je de diverse belangen rond cultureel erfgoed. De cursus leert je jezelf te positioneren als (toekomstige) erfgoedprofessional en zelf een oordeel te vormen over actuele kwesties.

Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kan je:
- de betekenis van erfgoed als begrip in verschillende contexten uitleggen,
- uitleggen hoe processen van erfgoedvorming in samenlevingen verlopen,
- uiteenzetten op welke wijzen erfgoed wordt beschermd en behouden in relatie tot verschillende opvattingen over het authenticiteitsbegrip,
- analyseren hoe de relatie tussen erfgoed en identiteit is waar te nemen rond concrete erfgoedpraktijken,
- het proces van commercialisering in de erfgoedsector en de ontwikkeling van het erfgoedtoerisme evalueren,
- een kritische bespreking schrijven waarin je actuele kwesties rond een zelfgekozen casus uit de erfgoedpraktijk in verband brengt met theoretische inzichten.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart, aanmelden binnen het academisch jaar 2024-2025 is niet meer mogelijk.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Drie begeleidingsbijeenkomsten in kwartiel 1:
- begeleidingsbijeenkomst op locatie
- excursie
- online begeleidingsbijeenkomst in voorbereiding op de eindopdracht

Begeleidingsbijeenkomsten


Bijeenkomsten
Kwartiel 1 - begeleiders: dhr.dr. P. de Bruijn en mw.dr. N. Zonnenberg
1. locatie, datum en tijd volgen
2. excursie, datum, locatie en tijd volgen
3. online-bijeenkomst, datum en tijd volgen

Docenten

Dhr. dr. Pieter de Bruijn (examinator) en mw. dr. Nathalie Zonnenberg.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met de Reinwardt Academie (mw. dr. Mirjam Shatanawi).

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

Je sluit de cursus af met een (vraag-gestuurde) kritische analyse, waarin je een zelfgekozen casus in verband brengt met in de cursus opgedane inzichten.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een reader en een digitale leeromgeving met instructieteksten, zelftoetsen en verwerkingsopdrachten.

Digitale leeromgeving

Als student kan je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen gaan. Hier kan je met je medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.